کد خبر: ۱۶۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - 2017September 24
گفت‌وگو با سیدرضا رییس‌کرمی نامزد ریاست جمعیت هلال‌احمر
مهمترین چالش‌های پیش روی جمعیت هلال‌احمر پیچیدگی فزاینده و رشد شتابنده ریسک حوادث و سوانح و افزایش آسیب پذیری‌های گوناگون فردی و اجتماعی و از سوی دیگر تامین منابع پایدار و ظرفیت‌های لازم انسانی و لجستیک است.
شفا آنلاین>اجتماعی >با توجه به انتخابات ریاست جمعیت هلال‌احمر<Election of Crescent Soccer Directorate> در روز یکشنبه دوم مهر،مصاحبه کوتاهی با سیدرضا رییس‌کرمی، فوق تخصص روماتولوژی و مدیر گروه سابق بیماری‌های کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان نامزد ریاست جمعیت هلال احمر را در انجام داد یم که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.



مهمترین چالش‌های پیش روی جمعیت هلال‌احمر را چه می‌دانید؟
به گزارش شفا آنلاین:از فرصتی که به من دادید، تشکر می کنم. به نظر من مهمترین چالش‌های پیش روی جمعیت هلال‌احمر پیچیدگی فزاینده و رشد شتابنده ریسک حوادث و سوانح و افزایش آسیب پذیری‌های گوناگون فردی و اجتماعی و از سوی دیگر تامین منابع پایدار و ظرفیت‌های لازم انسانی و لجستیک است.
با توجه به اینکه قبلا معاونت جمعیت هلال‌احمر را به عهده داشته‌اید، مهمترین اولویت جمعیت هلال‌احمر را در ۴ سال آینده چه می‌دانید؟
اولویت‌های جمعیت در چهار محور گسترش صلح و دوستی، کمک به ایجاد جامعه تاب آور، کمک به تامین زندگی سالم، ایمن و حفظ محیط زیست و توانمندسازی جوانان و داوطلبان تعریف می‌شود. خلاصه بگویم در وضعیت فعلی مهمترین اولویت کمک به ایجاد جامعه تاب آور، کاهش خطر و پاسخ‌گویی موثر به سوانح و حوادث است.
شما سال‌ها مدیریت یکی از بزرگترین گروه‌های دانشگاهی کشور را به عهده داشتید. در حقیقت موظف بودید با ایجاد و تضمین روندهای دموکراتیک توام با کارآمدی زمینه مشارکت و رشد استادان، دستیاران و دانشجویان را در کنار پرستاران و سایر کارکنان دانشگاه فراهم آورید. با توجه به تجربیاتتان نحوه تصمیم‌گیری و تصمیم سازی در جمعیت هلال‌احمر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با عنایت به اینکه هلال‌احمر به‌عنوان یک جمعیت تعریف شده است، تصمیم‌گیری در آن مبتنی بر نظرات داوطلبان و جوانان جمعیت است که طی یک روند دموکراتیک از شهرستان‌ها شروع شده و به همین صورت تا انتخاب رییس جمعیت پیش میرود. این نحوه اداره جمعیت که در اساسنامه بخوبی ذکر شده، نشان‌دهنده نقش جوانان و داوطلبان در مشارکت در تمامی تصمیمات جمعیت است.
به عنوان یک استاد دانشگاه شرایط و نقش رییس جمعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رییس جمعیت باید فردی آشنا به اصول، اهداف و برنامه‌های جمعیت بوده و بتواند نقش راهبری را در ارتباطات درون سازمانی و همکاری‌های خارج سازمانی به خوبی ایفا کند، باید در بین جوانان و داوطلبان پذیرش مناسب داشته و توانایی برقراری ارتباط با آنها را بخوبی داشته باشد.
چند دهه عضو کلیدی شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی هستید، با توجه به واقعیت‌های امروز فضای سیاسی، اجتماعی، اجرایی و اداری، نقش دولت و مجلس در تقویت جمعیت را چه می‌دانید؟
جمعیت نقش معین را در بسیاری از فعالیت‌های حاکمیتی و همچنین تولی‌گری را در بسیاری از آنها به عهده دارد و این موضوع اهمیت ارتباط نزدیک جمعیت و ساختار مدیریتی آن با دولت و مجلس را نشان می‌دهد. رییس جمعیت باید بتواند ضمن حفظ استقلال جمعیت با تمامی نهادهای مردمی و دولتی ارتباط مناسب برقرار کرده و از تمامی روابط برای تقویت جمعیت استفاده کند.
شما در دوره‌ای معاون مهمترین دانشگاه علوم‌پزشکی کشور بوده‌اید، که کشور با چالش‌های جدی منابع مواجه بوده است. با توجه به چالش‌های جدی پیش رو نظرتان درباره نحوه تامین منابع پایدار برای هلال‌احمر چیست؟
یکی از معضلات همیشگی همه سازمان‌ها به ویژه جمعیت‌ها که مبتنی بر مشارکت مردم و کمکهای داوطلبانه است، تامین منابع پایدار است. جمعیت هلال‌احمر ایران دارای پتانسیل‌های خوبی در حوزه‌های اقتصادی است که با مدیریت صحیح قابلیت زیادی در پشتیبانی از فعالیت‌های عملیاتی جمعیت دارند، همچنین مردم و داوطلبان جمعیت همواره آماده کمک هستند که این بحث نیازمند تعریف جدید و برنامه‌ریزی مناسب در فعالیت‌های داوطلبانه است.همچنین برقراری ارتباط مناسب با دولت و مجلس امکان حداکثر بهره‌برداری از منابع عمومی را فراهم می‌کند.
شما رییس ستاد سلامت حسن روحانی را در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به عهده داشتید که توانستید به خوبی جامعه پزشکی را در حمایت از ریاست جمهوری حسن روحانی بسیج کنید. اما اخیرا شایعاتی مبنی بر تاثیرگذاری نهادهای خارج جمعیت در تعیین رییس جمعیت هلال احمر مطرح شده است. نظر شما در این رابطه چیست؟
با توجه به ساختار جمعیت و نیازی که به نقش آفرینی جوانان و داوطلبان در فعالیت‌های جمعیت وجود دارد، و حضور هفت نفر از منتخبین مجمع عمومی در شورای عالی معمولا امکان اثر گذاری وجود ندارد و اگر افرادی این موضوع را مطرح می‌کنند قطعا غلط بوده و به جهت سوء استفاده است. سوابق کار نشان می‌دهد که رییس جمهور معمولا مبتنی بر نظر اعضای شورای عالی جمعیت عمل می‌کند. پخش اینگونه شایعات و دامن زدن به آن را از موجبات تضعیف ارکان اصلی جمعیت بویژه مجمع عمومی و شورای عالی جمعیت می‌دانم.
با توجه به اینکه سال‌ها معاونت دانشجویی بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی کشور را به عهده داشته‌اید و از نزدیک به امور دانشجویان که قشر فرهیخته‌ای از جوانان هستند، در عین حال به عنوانی فردی که جانباز و برادر شهید است و بهترین سال‌های جوانی‌اش را به عنوان جوان بسیجی در دفاع مقدس مشارکت داشته، نقش جوانان در آینده جمعیت هلال‌احمر چه می‌دانید؟
جوانان در جمعیت تعریف وسیع‌تری دارد و در واقع از نونهالی شروع می‌شود، اساس کار جمعیت‌ها در تمام دنیا هستند. آموزش صلح و بشردوستی و ایجاد حس خوب فداکاری برای همنوع باید از همان کودکی در برنامه های ما باشد. و همچنین ساخت آینده مناسب و درخشان برای جمعیت در ابعاد مختلف فعالیت‌های داوطلبانه و مدیریت کلان جمعیت در گرو تربیت و تقویت جوانان علاقمند از سنین پایین است. در اهمیت نقش جوانان هلال باید یاد آوری کنم در متن حکم مقام معظم رهبری برای حضرت آیت‌الله معزی، نماینده رهبری در جمعیت هلال‌احمر ایشان به اهمیت حضور جوانان توجه ویژه داشته‌اند.سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: