کد خبر: ۱۶۶۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 14
رئیس انجمن داروسازان ایران درگفتگوی اختصاصی باشفاآنلاین:
شفاآنلاین :رئیس انجمن داروسازان ایران مهمترین خواسته های جامعه پزشکی از سازمان نظام پزشکی را بازگشت منزلت و جایگاه پزشکان در جامعه عنوان کرد و خواستار ارایه اختیارات به انجمن های صنفی شد

دکتررهبر مژدهی آذر،در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین همزمان با آغازبه کار دوره جدید مدیریت سازمان نظام پزشکی کشور گفت: یکی از مهمترین خواسته­ های ما این است که مقام و منزلت جامعه پزشکی را ارتقاع ببخشند و به نقطه ای برسانند که در سال های قبل بوده است. چراکه امروز واقعاً جایگاه پزشکان آسیب دیده و ما انتظار داریم که حق و حقوق جامعه پزشکی با قاطعیت بازگردد و مقام و منزلت پزشک را برگردانند.

عضو هیأت مدیره مجمع انجمن های علمی، پزشکی کشور افزود: این طور نباشد که همواره رسانه های گروهی یک جانبه جامعه پزشکی را مورد آماج انتقاد قرار دهند و تخلف یک پزشک را به پای کل جامعه پزشکی بگذارند و در این راه ارتباط پزشک وبیمار آسیب ببیند و آن نتیجه ای که ما ازدرمان می خواهیم حاصل نشود.

وی تاکید کرد: دکتر فاضل شخصیتی ملی است و ایشان مورد توجه مسوولین کشور هستند و به همین دلیل انتظار جامعه پزشکی از ایشان خیلی بالا است و ما امیدواریم که کارهایی که در دوره های قبل انجام نشد توسط ایشان در این دوره با قاطعیت انجام شود. امیدواریم دکتر فاضل از حسن شهرت، تجربیات و نفوذ کلام خود در این راه استفاده کنند.

وی بیان کرد: به دلیل اینکه در اساسنامه انجمن ها هیچ اختیارات قانونی ذکر نشده است انجمن ها به تنهایی کاری نمی توانند انجام دهند و قائم به فرد هستند. بدین معنا که اگر در رأس یک انجمن، فردی با نفوذ و ارتباطات خوب باشد ممکن است که کاری از پیش ببرد و در غیر این صورت خیر.

رئیس انجمن داروسازان تأکید کرد: در هر کشوری که اتحادیه های صنفی دارای قدرت هستند و بسیاری از کارهای دولت را پذیرا شده و در حال انجام هستند بدانید که در آنجا دموکراسی تحقق یافته ولی در کشورهای جهان سوم به انجمن ها هیچگونه بهایی داده نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: اکثریت اعضای شورای عالی بیمه را ارکان بیمه تشکیل می دهند و آنها درباره  پزشکان و کارمزد آنها تصمیم می گیرن.د در حالی که آنها خودشان مصرف کننده هستند و مصرف کننده نمی تواند برای تولید کننده تعیین تکلیف کند و سازمان ها و اتحادیه های غیر دولتی در این رابطه هیچ قدرتی ندارند .در نتیجه خود آن بیمه در باره حقوق جامعه پزشکی تصمیم میگیرد و این بدین معناست که هنوز به صورتی که باید مردم سالاری تحقق نیافته است.

عضو هیأت مدیره مجمع انجمن های علمی و پزشکی ادامه داد: اتحادیه های صنفی، انجمن ها و سازمان نظام پزشکی باید به صورت قانونی بسیاری از کارهایی که دولت انجام می دهد را انجام دهند و دولت این اختیارات را به این انجمن ها واگذار کند و خود صرفاً ناظر باشد در صورتی که در کشور ما نیروهای دولتی هم مجری هستند، هم قانونگذار و....

وی در مورد دیگر چالش های جامعه پزشکی گفت: تا زمانی که انجمن های صنفی دارای اختیارت نباشند و دولت به آنها اختیارات ندهد بدین معنی که تعرفه جامعه پزشکی را خود صنف تعیین نکند، اگر تنبیهی برای متخلفین است توسط خود صنف صورت گیرد و... چالش­ها همچنان باقی خواهد ماند.

دکتر مژدهی آذر گفت: در حال حاضر پروانه مطب را خود سازمان نظام پزشکی صادر می کند و برای داروسازان هم باید همینگونه باشد و شاید بتوان گفت نیمی از کارهایی که وزارت بهداشت انجام می دهد باید توسط خود انجمن ها انجام شود.

وی ادامه داد: در تولید هم بدین گونه است و در حال حاضر ۶۰ درصد کارخانه های تولید دارو در کشور دولتی است و متعلق به سازمان تامین اجتماعی، بانک ها و ... است و ۵۰ درصد توزیع دارو را نیز سازمان های دولتی انجام می دهند .اما تا این اختیارات به بخش خصوصی واگذار نشود و دولت صرفاً ناظر باشد چالش ها تا همیشه خواهد بود

وی در پایان بیان کرد: من امیدوارم که در دولت دکتر روحانی که امید هایی پیدا شده مسوولین در کارشان موفق باشند و سیستم کشور به سمت مردم سالاری حرکت کند و اتحادیه های صنفی اختیارات خود را به دست گیرند و به این نابسامانی ها پایان داده شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: