کد خبر: ۱۶۶۰۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 11
مدت‌هاست که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که رژیمی سرشار از میوه، سبزیجات، ماهی، روغن زیتون، آجیل و غلات سبوس‌دار است، به عنوان برنامه غذایی سالم برای قلب یاد می‌شود. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که شاید فواید سلامت این رژیم به طبقه تحصیل‌کرده و ثروتمند محدود باشد.
شفاآنلاین: مدت‌هاست که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای که رژیمی سرشار از میوه، سبزیجات، ماهی، روغن زیتون، آجیل و غلات سبوس‌دار است، به عنوان برنامه غذایی سالم برای قلب یاد می‌شود. اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که شاید فواید سلامت این رژیم به طبقه تحصیل‌کرده و ثروتمند محدود باشد.

به گزارش  شفا آنلاین ، یک تیم از دانشمندان ایتالیایی جهت انجام این مطالعه به بازبینی رژیم‌های غذایی، درآمد و سطح تحصیلات نزدیک به ۱۹ هزار مرد و زن پرداخت.


محققان دریافتند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کاهش ۶۰ درصد خطر بیماری قلبی و سکته مغزی در افراد پردرآمد و تحصیل‌کرده در ارتباط است. اما این قضیه در مورد افرادی که سطح تحصیلات یا درآمد پایین‌تری داشتند، مشابه نبود.


عادات سالم، مثل انجام ورزش و چک‌آپ‌های منظم و سیگار نکشیدن، در افراد پردرآمد شایع‌تر هستند. اما یافته‌های مطالعه حتی پس از به حساب آوردن این متغیرها و متغیرهای دیگری مثل وضعیت تأهل و شاخص توده بدنی (شاخصی برای ارزیابی چربی بر اساس قد و وزن) ثابت باقی ماندند.


ژوانی د گایتانو، مؤلف راهبر این مطالعه، گفت: «پول باعث دسترسی بیشتر افراد به غذاهای رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مثل میوه و سبزیجات می‌شود. نتیجه اینکه افراد ثروتمند، مواد غذایی ضروری را به میزان کافی دریافت می‌کنند.»MedLinePlus

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: