کد خبر: ۱۶۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 06
آب نقش مهمی در شادابی پوست و از بین بردن چین و چروک صورت دارد. آب را میتوان به صورت خالص و یا در ترکیب مواد غذایی مصرف کرد
شفا آنلاین:عوامل موثر در شادابی پوست

شاداب یپوست و سلامت آن به سه عامل مهم زیر بستگی دارد :
- آب
- مواد معدنی
- ویتامینها

آب
آب نقش مهمی در شادابی پوست و از بین بردن چین و چروک صورت دارد. آب را میتوان به صورت خالص و یا در ترکیب مواد غذایی مصرف کرد.آب حالت زردی پوست را از بین میبرد. برای استفاده بردن از این خاصیت آب، هر روز صبح با آب سرد دوش بگیرید.برای از بین بردن چین و چروک اطراف بینی و گونهها، دهان خود را از آب سرد پر کنید و یک دقیقه نگه دارید.از یخ برای درمان تبخال نیز استفاده میشود؛ به این صورت که هر روز به مدت چند دقیقه، یخ را روی تبخال قرار دهید.نکتهی دیگر اینکه، برای شستن پوست از آب داغ استفاده نکنید.

مواد معدنی
مواد معدنی هر کدام به نوعی در سلامت و شادابی پوست نقش به سزایی دارند. آهن، گوگرد، ید، فلوئور و… از این گروهند.

آهن
مقدار آهن موجود در بدن تقریبا 4 گرم است. به طور تقریبی 2.5 گرم آهن در هموگلوبین موجود میباشد، 0.3 گرم آن در بافتها و 1 گرم آن به صورت ذخیره میباشد. نیاز به آهن در سال اول زندگی، دوران بلوغ و همچنین در زنان به هنگام عادت ماهیانه و در دوران بارداری و شیردهی افزایش مییابد.مواد غذایی حاوی آهن عبارتند از جگر، دل، قلوه، بولاغ اوتی، هویج، زرده تخم مرغ، خرما، انجیر و باقلا است. بر خلاف تصور عموم آهن موجود در اسفناج قابل جذب نمیباشد.در ایران کمبود آهن بسیار شایع است. این کمبود به علت رژیم غذایی فاقد آهن و نیز برخی بیماریهای انگلی است.

روشهای طب گیاهی برای برطرف کردن فقر آهن :
روش اول

200 گرم بولاغ اوتی (در عطاریها موجود میباشد) را کوبیده سپس در آب خیس کرده و آنقدر فشار دهید تا شیرهی آن خارج شود. به باقیماندهی آب، سه برابر حجم آن، آب پرتغال اضافه کرده و صبح ناشتا یا چند ساعت بعد از غذای ظهر بنوشید.

روش دوم
100 گرم هویج را رنده کرده و با هر لقمه غذا مقداری میل کنید.

گوگرد
گوگرد از عناصر مهم و اصلی سلامت و شادابی پوست میباشد. همهی پروتئینها مقداری گوگرد دارند و تخم مرغ، خیار و پیاز حاوی مقادیر زیادی گوگرد هستند. میتوان برای برطرف کردن کمبود گوگرد از دو روش زیر استفاده کرد:

روش اول
آب چند خیار را گرفته و به همراه یک یا دو قاشق آبلیمو ناشتا میل کنید.

روش دوم
مقداری پیاز رنده کرده و به همراه وعدهی غذایی مصرف کنید.

ویتامینها
ویتامینها نیز در شادابی پوست نقش بسزایی دارند. نقش ویتامینها در محافظت از بدن در برابر رادیکالهای آزاد ترکیبات آلی بسیار مهم است. رادیکالهای آزاد سبب آسیب رسیدن به دیوارهی سلولهای بدن و در نتیجه مرگ سلولی میشوند. ویتامینها از بین برندهی این رادیکالهای آزاد هستند. یکی از تاثیرات ویتامینها خاصیت ضد اکسید شدن آنها است که برای جلوگیری از پیری زودرس پوست مفید میباشد.

ویتامینها موادی مغذیاند که از طریق غذا و میوهها وارد بدن میشوند اما چون برخی از این ویتامینها قالبی دارویی دارند و استفادهی نادرست آنها سبب التهاب پوست میشود، نحوهی استفاده از آنها را باید پزشک تجویز کند. گونههای مختلفی از این ویتامینها نیز با فرمولهای مختلف در صنایع آرایشی استفاده میشوند که ممکن است با گونهی خوراکی آنها تفاوت داشته باشند. بنابراین مصرف خودسرانه از این ویتامینها به صورت موضعی، توصیه نمیشود.

پزشک آنلاین

دکتر معصومه امامی سیگارودی [ پوست ، مو و زیبایی ]

برچسب ها: پوست سالم ، زیبا ، آب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: