کد خبر: ۱۶۵۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017September 03
شیوع آب سیاه در زنان و مردان یکسان است و احتمال ابتلا به آن از زمان نوزادی تا کهنسالی وجود دارد

شفا آنلاین>سلامت>آب‌ سیاه یا گلوکوم نوعی اختلال چشمی است که دزد بینایی نیز نامیده می‌شود؛ این مشکل می‌تواند به بینایی چشم به صورت ماندگار آسیب برساند و درصورت عدم درمان حتی منجر به کوری شود. بر اساس آمارها ۸۰۰ تا یک میلیون نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند.

به گزارش شفا آنلاین،علت بروز این بیماری افزایش شدید فشار زجاجیه یا همان ماده درون چشم است. گلوکوم(Glaucoma) جنرال پس از آب مروارید دومین دلیل کاهش بینایی در جهان است.

حسن رزمجو، چشم پزشک در خصوص علل ابتلابه این بیماری اظهار کرد: شیوع آب سیاه در زنان و مردان یکسان است و احتمال ابتلا به آن از زمان نوزادی تا کهنسالی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین علت ابتلا به این بیماری وراثت است، گفت: افزایش فشار چشم در سنین بالا، آب مروارید عمل نشده، التهاب داخل چشم، درد مفاصل و رماتیسم(rheumatism)، ساختمان چشم افراد دوربین، ابتلا به شکل مادرزادی با ازدواج فامیلی و ضربه به چشم در اثر تصادفات از دیگر علل ابتلا به این بیماری است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: این بیماری دو نوع مزمن و حاد دارد که در نوع مزمن بیمار فاقد درد در چشم است و میدان بینایی کم کم از بین می‌رود. نوع حاد بیماری که همراه با درد است به طور ناگهانی رخ می‌دهد و در برخی افراد با تهوع و استفراغ همراه است.

رزمجو با بیان اینکه درمان آب سیاه به نوع زاویه چشم بستگی دارد، گفت: اگر زاویه چشم بیمار بسته و تنگ بود باید از لیزر و جراحی برای درمان کمک گرفت، اما اگر زاویه چشم باز بود می‌توان از روش دارو درمانی استفاده کرد که اگر این روش هم پاسخگو واقع نشد، باید جراحی شود.

وی با اشاره به روش‌های پیشگیری از این بیماری، اضافه کرد: افرادی که نزدیکان‌شان به این بیماری دچار هستند باید سالانه سلامت چشم خود را بررسی کنند؛ افراد مبتلا به دوربینی که زاویه چشم‌شان تنگ است و  مبتلا به آب مروارید نیز با جراحی به موقع می‌توانند از بروز این بیماری خطرناک جلوگیری کنند.
برچسب ها: رماتیسم ، آب سیاه ، گلوکوم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: