کد خبر: ۱۶۴۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 28
بعضي ها گوشت نمي خورند، چون به اين نتيجه رسيده اند كه كشتن جانوران و خوردن آن ها كار چندان شايسته اي نيست
شفاآنلاین>تغذیه> بعضي ها گوشت نمي خورند، چون به اين نتيجه رسيده اند كه كشتن جانوران و خوردن آن ها كار چندان شايسته اي نيست. آن ها مغتقدند كه انسان حق ندارد جان جاندار ديگري را براي سير كردن شكم خود بگيرد . ( البته اين سوال پيش مي آيد كه در اين ميان تكليف جانوران گوشت خواري كه يكديدگر را مي درند و مي خورند چه مي شود و چرا خوردن گياهان كه آن ها هم جاندار محسوب مي شوند، چرا هيچ ايرادي ندارد؟ اصلا اين داستان مي خواهد چه بگويد ؟! ) برخي نيز گوشت نمي خورند چون معتقدند اين ماده ضررو زيان هاي فراواني براي بدن انسان دارد و البته سلامت و بهداشت خودشان در درجه اول اهميت قرار دارد و نه جان هر موجود قابل خوردن ديگري .

به گزارش شفاآنلاین، با در نظر گرفتن اين كه انسان نسبت به تمام موجودات ديگر ، سليقه ي غذايي متفاوتي دارد و تقريبا همه چيز خوار است ، مي خواهيم ببينيم ، مي توان تنها به خوردن گياهان بسنده كرد ؟ آيا نخوردن گوشت و در نتيجه نرسيدن پروتئين حيواني به بدن ، آدمي را دچار مشكلاتي مثل كم خوني يا تحليل عضلاني نمي كند؟

گياه خواري دامنه ي وسيعي را در بر مي گيرد و تعريف انواع گياه‌خواري متفاوت است، بعضي‌ها گوشت(Meat) و فرآورده‌هاي لبني نمي‌خورند، بعضي‌ها از مصرف محصولات لبني و تخم‌مرغ اجتناب مي‌کنند و بعضي نيمه‌گياه‌خوار هستند، يعني مرغ و غذاهاي دريايي و گاهي گوشت قرمز مصرف مي‌کنند.

جالب است که رژيم گياه‌خواري بيشتر مورد توجه جوانان است در حالي که اگر آنها گوشت را از رژيم غذايي(Food) خود حذف کنند و به جاي آن سيب‌زميني سرخ کرده، ‌چيپس و نوشابه را جايگزين کنند رژيم غذايي چندان سالمي نخواهند داشت. مصرف سبزيجات و انواع ميوه‌ که در رژيم غذايي گياه‌خواري شايع است براي سلامتي بسيار سودمند است، علت آن هم وجود انواع ويتامين‌ها، مواد معدني،‌ مواد ضدسرطان گياهي و فيبرهاي گياهي است.

افراد گياه خوار كه به يك رژيم غذايي مطلق بسنده مي كنند، از هر نوع ماده غذايي گياهي استفاده مي‌کنند اما فرآورده‌هايي مانند شير، تخم‌مرغ و حتي عسل که از حيوانات تهيه مي‌شود، پرهيزمي كنند.

آهن، روي و ويتامين B12 مورد نياز بدن از طريق رژيم گياه‌خواري تامين نمي‌شود. اين در حالي است که کمبود روي بويژه در کودکان ممکن است تعويق در رشد و کمبود ويتامين B12 و آهن نيز کم خوني به دنبال داشته باشد.

از ميان انواع رژيم‌هاي گياه‌خواري افرادي که علاوه بر رژيم گياه‌خواري از شير و تخم‌مرغ نيز استفاده مي‌کنند، در صورت مشورت با متخصص تغذيه، مکمل‌ها، ويتامين‌ها و املاح بدنشان تامين شده و با رژيم گياه‌خواري مشکلي ايجاد نمي‌شود.ميزان مواد مغذي و مواد معدني موجود در بدن جوانان گياه‌خوار در مقايسه با گروه ديگر بسيار متفاوت است و اکثر آنها حتي از دريافت مواد غذايي لازم و ضروري براي رشد و نمو در حد متوسط نيز بي‌بهره اند.اين افراد غالبا دچار کمبود ريبوفلاوين (نوعي ويتامينB)، ويتامين B12، ويتامين D، کلسيم و سلنيوم مي‌شوند. حتي اگر مکمل‌هاي غذايي را به رژيم روزانه خود اضافه كنند، درصد کلسيم و سلنيوم بدن آنها به حد طبيعي نمي رسد.

خوب است به اين مسئله توجه داشته باشيم كه انسان موجودي همه‌چيزخوار است و فيزيولوژيک و ساختار بدن او به صورتي خلق شده که به هر دو مواد غذايي حيواني و گياهي نياز دارد و لازم است حداقل 4 تا 5 روز در هفته از گوشت، مرغ يا ماهي و يا فرآورده‌هاي آنها استفاده كند.


برچسب ها: گیاهخواری ، گوشت ، جانوران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: