کد خبر: ۱۶۴۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 27
در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه معاملات خود را با این اتفاق پشت سر گذاشت و تالار شیشه‌ای نیز با رشد حجم و ارزش، دادوستدهای مردادماه را به پایان رساند
شفاآنلاین>بیمه و بانک> «صعود و تثبیت شاخص بورس در ارتفاع 82 هزار واحد»؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه معاملات خود را با این اتفاق پشت سر گذاشت و تالار شیشه‌ای نیز با رشد حجم و ارزش، دادوستدهای مردادماه را به پایان رساند.

به گزارش شفاآنلاین، بر این اساس شاید بتوان یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را کسب رای اعتماد برای کابینه دولت دوازدهم عنوان کرد که در این میان نام مسعود کرباسیان به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز به چشم می‌خورد. حالا انتظارات بر این است تا حمایت از تولید ملی، اشتغال‌زایی و رونق صنایع کوچک، اولویت وزرای اقتصادی دولت دوازدهم باشد که بدون شک تحقق این امور به رشد(Grow) و رونق بازار سرمایه منجر خواهد شد و بر این اساس یکی از دلایل پایان خوش مردادماه برای بازار سرمایه و شروعی امیدوارکننده در شهریورماه، می‌تواند تحقق این انتظارات باشد.

از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز طی روزهای گذشته اتفاق‌های مثبتی به ثبت رسید و قیمت‌های جهانی به رشد خود مانند هفته‌های اخیر ادامه دادند. همچنین با توجه به این که بازار سرمایه کامودیتی‌محور (کالامحور) است، بر این اساس گروه‌های فلزات اساسی، مس و روی وزن سنگینی در بازار سرمایه و پرتفوی سرمایه‌گذاران دارند و با توجه به افزایش نرخ‌های جهانی، قیمت سهام این گروه نیز در تالار شیشه‌ای طی روزهای گذشته افزایش و رونق را تجربه کرد که نمود آن در گزارش‌های شش ماه شرکت‌ها قابل پیش‌بینی است.

از طرف دیگر در حالی این روزها انتشار اسناد خزانه اسلامی بانکی به‌دلیل بازدهی بیشتر موجب شده تا جذب نقدینگی در بورس کاهش پیدا کرده و دادوستد «سخاب» در بازاری غیرمتشکل و خارج از مکانیزم عرضه و تقاضا با سود(Profit) بیش از 35 درصد انجام شود، که در هفته‌ای که گذشت بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای تمام بانک‌ها و موسسات مجاز کشور را مکلف کرد از معامله ثانویه اوراق بهادار در بورس خودداری کنند. همچنین مقرر شد کلیه معاملات ثانویه اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار اسلامی (صکوک) از قبیل اوراق مرابحه و اسناد خزانه اسلامی صرفا در بازارهای متشکل اوراق بهادار تحت نظارت سازمان بورس و با رعایت مقررات این بازارها صورت پذیرد. بر این اساس اطلاعیه بانک مرکزی تا حدودی می‌تواند به مدیریت این ریسک در اقتصاد و بازار سهام بینجامد.

از سوی دیگر کاهش نرخ سود بانکی هم از دیگر تحولات اقتصادی در هفته گذشته بود که بر این اساس باید گفت در صورتی که معاملات بازار سهام به رونق نینجامد و سود بیشتری از سود تضمین شده بانک‌ها را نصیب سرمایه‌گذاران نکند، نباید انتظار این اتفاق را داشت.

افزون بر این موضوع دیگری که این روزها فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بازار سهام نیم نگاهی به آن دوخته‌اند بحث افزایش نرخ ارز است که تحقق آن تا حدودی می‌تواند زمینه‌ساز خروج برخی صنایع و شرکت‌ها از رکود بویژه شرکت‌های صادرات محور باشد که این موضوع نیز تاثیر خود را برمعاملات بازار سهام خواهد گذاشت.

همچنین در حالی سال مالی بیشتر شرکت‌های کارگزاری شهریورماه است و کارگزارها در این ماه از میزان اعتبارها کم می‌کنند که این موضوع به طور سنتی فشار فروش در بازار سرمایه را در این مدت به دنبال دارد. با وجود این وضعیت خوب شرکت‌های فلزی، معدنی، پالایشی و پتروشیمی می‌تواند در هفته‌های پیش‌رو فرصت خوبی برای بهبود حجم و ارزش معاملات فراهم کند و موجب حرکت نقدینگی به سمت تالار شیشه‌ای شود. از این رو به‌نظر می‌رسد با توجه به متغیرهای مثبت پیش‌روی، بازار سهام در آخرین ماه تابستان امسال شاهد رشد باثبات و پایداری باشد و شهریوری متفاوت را تجربه کند.
برچسب ها: بانک و بیمه ، رشد ، سرمایه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: