کد خبر: ۱۶۴۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 26
قرار است در دوره دوم، طرح ‏تحول نظام سلامت با نگاه آسیب شناسانه مورد بررسی قرار گیرد

شفا آنلاین>سلامت>مشاور وزیر ‏بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: قرار است در دوره دوم، طرح ‏تحول نظام سلامت با نگاه آسیب شناسانه مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی اکبر سیاری افزود: با توجه به اینکه این طرح با اولویت روستایی و حاشیه نشینی اجرا شد، بودجه خاصی برای این طرح در نظر گرفته نشد و وزارت بهداشت ملزم به بکارگیری ۲۰ هزار نیرو شد؛ یعنی برای هر ۴ هزار نفر یک متخصص، که رقمی معادل ۲۰ هزار نیرو و همه این نیروها از بخش خصوصی خرید خدمت شدند. برای اینکه همه ایرانی ها وارد شبکه بهداشت شوند برنامه های متنوعی مانند تغذیه، سلامت روان و درمان در این حوزه پیش بینی شده است.

سیاری افزود: طرح تحول بهداشت برپایه چهار سامانه سلامت(Health) برنامه ریزی شده که سامانه سیب بزرگترین سامانه خدمات رسانی برای افراد اعم از شهری یا روستایی است.

سیاری گفت: برنامه وزارت بهداشت(Ministry of Health) در دوره دوم طرح تحول ادامه روند برنامه های دور اول است که البته با چالش هایی مالی زیادی روبرو است، امیدواریم با ادغام صندوق های بیمه بتوانیم این مشکل را تا حدی رفع کنیم. البته نظام پرداخت نیز مشکلاتی دارد که امیدواریم حل شود. برنامه ملی کنترل و پیشگیری نیز در کشور قرار است انجام شود، البته سال ۹۴ در شهرهای نقده مراغه، شهر رضا و کرمان به شکل راهنما انجام شده است. به همین منظور کارشناسانی از سراسر جهان در زمینه کنترل بیماری های غیر واگیر برای ثبت جهانی این طرح ایرانی بزودی وارد کشور می شوند.

سیاری گفت: ایران همچنین به عنوان کشور پیشرو در کاهش مرگ بیماری‌های غیرواگیر شناخته شده و پیش بینی می‌شود تا ۱۰ سال آینده ۲۵ درصد از مرگ و میرهای بیماری‌های غیرواگیر کاهش یابد.

وی عوامل بیماری‌های غیر واگیر را هشت عامل برشمرد و افزود: چهار عامل رفتاری مانند کم تحرکی، غذای نامناسب، سیگار و الکل است و چهار عامل دیگر عوامل بیولوژیکی، فشار خون بالا، قندخون و دیابت(Diabetes) است. برنامه پزشک خانواده شامل پرونده الکترونیکی سلامت، نظام ارجاع، اجرای برنامه و طرح خطر سنجی است که انجام مجموعه این طرح ها موجب کنترل بیماری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه مقدمات بر نامه پزشکی پزشک خانواده انجام شده است، افزود: در استان گلستان نظام ارجاع روستایی الکترونیک افتتاح شده، به ۱۰ استان ابلاغ شده و در ۲ استان زنجان و اردبیل به صورت پیشرو کار شروع شده که البته با مشکلات مالی مواجه شدیم. ما برای انجام این کار ۲۰ هزار نیرو در شهر و ۹ هزار نیرو در روستا جذب داشته ایم که همه از بخش خصوصی بوده‌اند. البته برای موفقیت بیشتر به حمایت دولت نیازمندیم در غیر این صورت ممکن است خسارت‌های جبران ناپذیری پدید آید.

وی افزود: البته با اجرایی شدن کامل نظام اطلاعات و ادغام صندوق های بیمه می توان هزینه ها را کنترل کرد و برای بیماری های خاص و اقشار محروم اولویت بندی کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: