کد خبر: ۱۶۴۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 25
تعدد وتوالی بروز مشکلات برای داروسازان آنقدر زیاد شده که متاسفانه به جای صحبت کردن از امید و نشاط همه مباحث پیرامون مشکلات داروسازان متمرکز شده است
شفاآنلاین>سلامت> مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: مسیری جز میدان دادن به داروسازان و علی‌الخصوص داروسازان اجتماعی وجود ندارد و طرح موضوعاتی از قبیل حذف فاصله و حد و نصاب جمعیتی یا راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی و زنجیره‌ای سبب از دست رفتن بسیاری از دستاوردهای نظام دارویی می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، حمید خیری مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران در حاشیه برگزاری همایش ملی روز داروساز  اظهار داشت: تعدد وتوالی بروز مشکلات برای داروسازان آنقدر زیاد شده که متاسفانه به جای صحبت کردن از امید و نشاط همه مباحث پیرامون مشکلات داروسازان متمرکز شده است.

وی ادامه داد: در روزی که به مناسبت زادروز حکیم زکریای رازی با عنوان روز داروساز نامگذاری شده است به جای اینکه داروسازان به یکدیگر تبریک بگویند از گرفتاری‌ها صحبت می‌کنند و این برای یک جامعه(Society) فرهیخته وخدمتگزار مایه تاسف است.

خیری اضافه کرد:‌ البته این تاسف بیش از اینکه متوجه قشر داروساز (Pharmacist)باشد باید مورد عنایت متولیان نظام سلامت قرار گیرد. چرا که تضعیف داروساز تضعیف نظام سلامت، بهداشت ودرمان خواهد بود.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: خوشبختانه به برکت پتانسیل عظیم داروسازان ایرانی و با وجود تحریم‌های شدید چند سال گذشته داروسازان با همراهی سایر فعالان حوزه سلامت توانسته‌اند با بکارگیری مهارت و توانایی این افراد نزدیک به 97 درصد نیازهای دارویی کشور را تامین کنند. که شاید در نوع خود در میان بسیاری از کشورهای هم رده ما بی‌نظیر باشد ولی نگرانی ما بیشتر متوجه آینده نظام سلامت است.

به گفته خیری یکی از موضوعاتی که موجب نگرانی جامعه داروسازان شده عدم تلاش وزارت بهداشت برای بهره‌برداری شایسته از پتانسیل داروسازان کشور است. این مسئله در حالی است که دنیا به این نتیجه رسیده که برای پیشبرد بسیاری از اهداف نظام سلامت مسیری جز میدان دادن به داروسازان و علی‌الخصوص داروسازان اجتماعی وجود ندارد.

وی ادامه داد: توقع داریم وزارت بهداشت نسبت به زمینه‌سازی و ظرفیت‌سازی برای ارتقاء سطح خدمات،‌پیش‌بینی‌های لازم را تدارک ببیند. خصوصا در دولت دوازدهم امیدواریم وزیر بهداشت توجه بیشتری نسبت به رفع معضلات داروسازی از خود نشان دهد.

خیری در ارتباط با ورود شورای رقابت به مسئله داروخانه‌ها توضیح داد: از نظر قانونی شورای رقابت حق دخالت در خصوص حذف فاصله داروخانه‌ها و حد نصاب جمعیتی را ندارد زیرا آئین‌نامه و ضوابط تاسیس داروخانه بر مبنای ماده قانونی مربوطه تنظیم شده و حذف یک ماده قانونی صرفا از طرف مجلس شورای اسلامی و یا دیوان عدالت امکان پذیر است و شورای رقابت نمی‌تواند مستقلا به این موضوع ورود کند.

وی در ارتباط با بحث داروخانه‌های گیاهی تاکید کرد: راه‌اندازی داروخانه‌های گیاهی در مقابل داروخانه‌های فعلی نوعی موازی‌کاری است که به صراحت مغایر با اصول مدیریتی دارویی کشور است.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: ما طرح راه‌انداز داروخانه‌های گیاهی رانوع زمینه‌سازی برای بحث داروخانه‌های زنجیره‌ای می‌دانیم و انجمن داروسازان ایران اعتقاد راسخ دارد که اتخاذ چنین رویکردهایی از طرف برخی مسئولین موجب از دست رفتن بسیاری از دستاوردهای نظام دارویی کشور خواهد شد و وظیفه خود می‌داند در این خصوص با تمام توان روشنگری کند.
برچسب ها: داروساز ، بهداشت ، جامعه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: