کد خبر: ۱۶۳۹۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 24
،بهتر است تنقلات چاي عصرانه‌تان مواد مغذی، بي‌ضرر و حاوي ارزش غذايي بالا باشد
شفا آنلاین>تغذیه>حتما همه شما با يك ليوان چاي و تنقلات عصرانه موافق هستيد؛ اما كدام نوع از اين تنقلات را ترجيح مي‌دهيد؟ خرما، توت، انجير يا كشمش؟ برخي چاي عصرانه خود را با قند مي‌نوشند و برخي عادت به طعم تلخ چاي دارند. يك ضرب‌المثل انگليسي هست كه مي‌گويد: «نه قند بخوريد، نه نمك!» اين دو سم سفيد سلامت بدن را تهديد مي‌كنند.

به گزارش شفا آنلاین،بهتر است تنقلات چاي عصرانه‌تان مواد مغذی، بي‌ضرر و حاوي ارزش غذايي بالا باشد. اين سيني چاي ما سرشار از مواد مغذی است.

سلاح كم‌خوني
خرما ميوه‌اي گرمسيري بوده كه بسیار خوش‌طعم است و به‌صورت تازه و خشك مصرف مي‌شود. خرما سرشار از فسفر و كلسيم است كه براي تندرستي بدن واجب بوده و از آن‌جايي‌كه داراي مقادير بالايي ويتامين A است، در رشد و نگهداري كلسيم در بدن مؤثر است. فسفري كه در خرما وجود دارد، در سرزنده نگه‌داشتن سلول‌هاي عصبي نقش به‌سزايي دارد و كمبودهاي بدن را جبران مي‌كند. اگر از كم‌خوني رنج مي‌بريد، مصرف خرما را جدي بگيريد. خرما به علت داشتن آهن در نيرو‌بخشيدن به گلبول‌هاي قرمز خون مؤثر است و كم‌خوني(Anemia) را معالجه مي‌كند. منيزيم موجود در خرما باعث مصونيت بدن در برابر سرطان مي‌‌شود و در تقويت سيستم عصبي و قوه ادراک مؤثر است. خرما به علت داشتن گروه ويتامين‌هاي Bبراي توليد و انتقال انرژي، نمو جنين، سوخت‌و‌ساز مواد پروتئيني و درمان بيماري‌هاي قلبي‌عروقي و كبد مؤثر است. به‌طوركلي خرما ميوه‌اي انرژي‌دهنده و ماده غذايي كاملي است.

شفابخش بيماري‌ هاي تنفسي
جالب است که بدانيد توت ازجمله ميوه‌هايي است كه همه بخش‌هاي آن از ميوه، برگ و شيره گرفته تا پوست شاخه‌هاي آن در طب استفاده مي‌شود. توت سرشار از املاح معدني، مواد چربی و ويتامين‌هاي C و A است. مواد غذایی توت وقتي جذب بدن مي‌شود كه صبح ناشتا يا عصر در فاصله غذايي ظهر و شام (درواقع همان عصرانه) خورده شود. قند موجود در توت سفيد براي كساني كه مبتلا به ديابت هستند، بي‌ضرر است و اغلب به اين افراد توصيه مي‌شود چاي را همراه با توت خشك بنوشند. توت ادرارآور بوده و ملين مزاج است. همچنين در بيماري‌هاي دستگاه تنفس اثرات شفابخشي دارد. به افرادي كه عصبي هستند، خوردن توت پيشنهاد مي‌‌شود؛ چراكه آرام‌بخش مؤثری محسوب مي‌شود. مصرف توت براي زخم معده نيز مفيد است.

تقويت معده
انجير هم انتخاب مناسبي است. انجير، نيروبخش و مولد انرژي است و مواد لازم براي سوخت‌و‌ساز بدن را فراهم مي‌كند. انجير براي نرم‌كردن سينه فوايد بسيار دارد. جالب است که بدانيد اگر 40 تا 120گرم انجیر خشک را در يك ليتر آب بجوشانيد، جوشانده‌اي به‌دست مي‌آيد كه براي معالجه زكام‌هاي شديد و تورم حنجره مفيد است.

انجير به علت دارا‌بودن دانه‌هاي ريز باعث تقويت معده و روده مي‌شود؛ ولي براي كبدهاي ضعيف زيان‌آور است. هضم انجير نيز ساده است و براي كودكان و افرادي كه از بستر بيماري برخاسته‌اند و دوره نقاهت را می‌گذرانند، بسيار مفيد است. خوردن انجیر تازه و خشك موجب لينت مزاج مي‌شود و از این نظر براي رفع يبوست‌هاي كهنه و مقاوم پيشنهاد مي‌شود. به‌طوركلي خوردن انجير براي رفع آسم، ذات‌الريه، تنگي نفس و سرماخوردگي‌هاي مكرر مفيد است.

رفع افسردگي
كشمش براي تقويت انرژي فوق‌العاده است. فيبر موجود در كشمش به كاهش كلسترول و بهبود عملكرد روده‌ها كمك مي‌كند. در کنار آن پتاسيم موجود در كشمش موجب كاهش فشارخون و جلوگيري از دفع مايعات بدن مي‌شود. اگر مي‌خواهيد پوست زيبا، جوان و باطراوتي داشته باشيد، كشمش بخوريد. سلنيوم موجود در كشمش سلامت پوست‌تان را تضمين مي‌كند. همچنين كشمش مقادير قابل‌توجهی ويتامين A و B دارد كه براي سلامت پوست لازم است. چون اين ماده غني از كالري است، براي كساني كه مبتلا به افسردگي(depression)، دلشوره، تشويش و مشكلات عصبي هستند، بسيار مناسب است. در كشمش مقدار کمی آنتي‌اكسيدان وجود دارد كه از تخريب سلول‌ها جلوگيري مي‌كند. جالب است که بدانيد كشمش با اين‌كه شيرين و چسبنده است؛ اما باعث خراب‌شدن دندان‌ها و بيماري‌هاي لثه نمي‌شود و برعكس سلامت آن‌ها را بهبود مي‌بخشد. يكي از موادي كه در كشمش وجود دارد، اسيد اولنوليك است كه براي ازبين‌بردن باكتري‌هايي كه باعث خراب‌شدن دندان‌ها مي‌شود، بسيار مؤثر است.

تصفيه خون
يكي از پرطرفدارترين نوشيدني‌هاي عصرانه چاي است. چاي نوشيدني مفيدي است كه براي تصفيه خون استفاده مي‌شود. اين نوشيدني از طريق ازدياد ترشحات كليدي خون را تصفيه مي‌كند. همچنين به هضم غذا كمك مي‌كند و سبب نشاط مي‌شود و خواب‌آلودگي را دور مي‌كند. كافئين موجود در چاي آرام‌بخش بوده و تنش و استرس را از بين مي‌برد. تئوفيلين ساختاري مانند كافئين دارد كه در چای سبز و سياه به‌وفور ديده مي‌شود.

اين ماده باعث شل‌شدن عضلات، افزایش‌دهنده جريان خون در کلیه، افزايش انقباض‌پذيري و کارایی عضلات قلب، تنظيم ضربان قلب، كاهش فشارخون و اثرات التهابي مي‌شود. ويتامين Bكمپلكس موجود در چای نيز سبب بهبود سوخت‌و‌ساز بدن مي‌شود. در چای مقداري فلورايد وجود دارد كه سبب استحكام دندان و پيشگيري از بوي بد دهان مي‌شود.
برچسب ها: افسردگي ، کم خونی ، خرما
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: