کد خبر: ۱۶۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - 2017August 23
کسانی که سال‌هاست درگیر سرطان یا بیماری‌های دیگر سخت علاج یا لاعلاج هستند، معتقدند سرما خوردن یکی از بهترین بیماری‌هاست
شفاآنلاین>سلامت> کسانی که سال‌هاست درگیر سرطان یا بیماری‌های دیگر سخت علاج یا لاعلاج هستند، معتقدند سرما خوردن یکی از بهترین بیماری‌هاست.در این بین بعضی بیماری‌ها بیشتر از مردان، گریبان زن‌ها را می‌گیرد.

به گزارش شفاآنلاین، بیماری‌ها از ساده‌ترین سرماخوردگی تا سخت‌ترین سرطانها در هر شرایطی ناخوشایند است.گاهی شما با یک سرماخوردگی ساده انقدر کلافه می‌شوید و از زندگی و کارتان باز می‌مانید که فکر می‌کنید بدتر از این حالت نمی‌شود.

اما همیشه حالت بدتری هم هست.کسانی که سال‌هاست درگیر سرطان یا بیماری‌های دیگر سخت علاج یا لاعلاج هستند، معتقدند سرما خوردن یکی از بهترین بیماری‌هاست.در این بین بعضی بیماری‌ها بیشتر از مردان، گریبان زن‌ها را می‌گیرد.بد نیست این چند بیماری شایع در زنان را بشناسید.

پزشکان و متخصصان(experts) زنان و زایمان به بانوان در خصوص ۱۵ بیماری شایع هشدار می‌دهند.از طرف دیگر بررسی‌ها هم نشان می‌دهد مهم‌ترین دلایل مرگ و میر زنان، بیماری‌هایی چون امراض قلبی، سکته مغزی، سرطان، افسردگی و سرطان پوستی ملانوم و دیابت نوع ۲ هستند.

سرطان
بیماری سرطان (Cancer)در بین زنان بسیار شایع است به‌گونه‌ای که بیشترین علت مرگ و میر در بانوان سرطان است. بیشترین خطر برای زنان ابتلا به سرطان سینه است.
با افزایش سن احتمال ابتلا به سرطان سینه بیشتر می‌شود. همچنین شیوع این سرطان در نقاط مختلف جغرافیایی و کشورها فرق می‌کند.دقت کنید که میزان فعالیت روزانه فرد بسیار مهم‌تر از وراثت در این نوع سرطان است.از دیگر علل ابتلا به این سرطان سن شروع قاعدگی و یائسگی است.

خانم‌هایی که خیلی زود قاعده و خیلی دیر یائسه می‌شوند، استعداد بیشتری برای ابتلا به سرطان سینه دارند. خانم‌هایی که بعد از ۵۵ سالگی یائسگی طبیعی دارند، نسبت به خانم‌هایی که قبل از ۴۵ سالگی دچار یائسگی می‌شوند، دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به سرطان سینه را دارند.نداشتن بچه یا بچه‌دار شدن در سن بالا، احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

خطر ابتلا به این سرطان برای زنانی که بعد از ۳۰ سالگی اولین بچه خود را به دنیا آورده‌اند، دو برابر بیشتر از زنانی است که قبل از سن ۲۰ سالگی بچه اول خود را به دنیا آورده‌اند.البته نقش وراثت را نباید نادیده گرفت.

اگر سابقه ابتلا به بیماری‌های دیگر سینه را دارید بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستید.برخی خانم‌ها به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌ها، باید در معرض اشعه x قرار بگیرند و پرتودرمانی شوند که این کار احتمال ابتلا به سرطان سینه را بالا می‌برد.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که نحوه زندگی و رژیم غذایی افراد ارتباط مستقیم با سرطان دارد.وزن بالای زنان بیشتر از افراد لاغر آنها را در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌دهد.مصرف الکل در زنان شانس ابتلا به سرطان سینه را زیاد می‌کند.

زنانی که از قرص‌های هورمونی برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، درصد خطر بالاتری برای ابتلا به این سرطان را دارند. طول مدت مصرف، سن فرد در آغاز مصرف، دوز و نوع هورمون مورد استفاده از مواردی است که اثر مهمی بر احتمال ابتلا به این سرطان می‌گذارند.

علائم ابتلا به این نوع سرطان خیلی پیچیده نیست.کافی است کمی در ظاهر خود دقت کنید.سرطان سینه در ابتدا دردناک نیست البته امروزه سرطان سینه با غربالگری سینه در زنانی که هیچ علائمی ندارند، تشخیص داده می‌شود. وجود یک توده در سینه مهم‌ترین علامت این سرطان است.

دندانه‌دار شدن پوست و تشکیل چین‌وچروک از تغییرات مهم در پوست فرد است. حتی ممکن است از نوک سینه ترشحاتی خارج شود. سینه متورم شده و قرمز می‌شود و پوست سینه، مانند پوست پرتقال می‌شود.گاهی بیماران با توده در زیر بغل مواجه می‌شوند که نشان‌دهنده رشد سرطان تا غدد لنفاوی زیر بغل است.پس این توده‌ها را جدی بگیرید.

پوکی استخوان
پوکی استخوان یکی از بیماری‌های شایع در زنان به‌خصوص در سن بالای ۵۰ سال است. پوکی استخوان زمانی اتفاق می‌افتد که بدن فرد نتواند توده استخوان تازه‌ای بسازد.دو عنصر مهم برای ساخت استخوان کلسیم و فسفر است. اگر این دو عنصر به بدن نرسند، فرایند تولید استخوان کامل نمی‌شود و بدن با مشکل استخوان سازی مواجه می‌شود.

اگر بدن فرد آن‌قدر با کمبود کلسیم و فسفر روبرو شود که از تجزیه استخوان‌ها، کلسیم و فسفر خود را تأمین کند، بافت استخوان‌ها نرم شده و با کمترین ضربه‌ای می‌شکنند.در زنان این مشکل در سن یائسگی به خاطر کاهش هورمون استروژن افزایش می‌یابد.

با انجام برخی روش‌ها نظیر تصحیح رژیم غذایی می‌توان این بیماری را به تأخیر انداخت .عواملی که در بروز این بیماری تأثیرگذار هستند می‌تواند مصرف داروهای ضد صرع، پاراتیروئید پرکار، کمبود ویتامین D، قطع قاعدگی برای مدت طولانی در خانم‌ها، مصرف الکل، سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان، سیگار کشیدن، مصرف کم کلسیم در برنامه غذایی روزانه و سابقه هورمون درمانی برای بیماری سرطان سینه، باشد.

بیماری‌های قلبی
بیماری‌های قلبی یکی دیگر از علل مرگ‌ومیر در زنان است. مطالعات و تحقیقات تأکید دارند که علائم این بیماری‌ها در زنان تنها درد قفسه سینه نیست و لازم است نشانه‌های دیگر همچون بروز درد در ناحیه فک و شانه‌ها، حالت تهوع و تنگی نفس نیز به عنوان علائم هشداردهنده این بیماری‌ها در نظر گرفته شوند.

زنان می‌توانند با ایجاد تعادل و تناسب در الگوی زندگی‌، مثل انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام فعالیت ورزشی تا حدودی این بیماری را از خود دور کنند.متأسفانه چون درصد مرگ مردان در اثر بیماری قلبی بیشتر از زنان است، زنان مبتلا به بیماری قلبی، اغلب فکر می‌کنند که مشکلاتی نظیر درد قفسه سینه دارند و کمتر به مشکلات قلبی توجه می‌کنند.

این بیماری هم در سنین بالا بروز می‌کند. وراثت تأثیر زیادی در ناراحتی قلبی دارد. افرادی که سابقه خانوادگی برای این مشکل را دارند باید به شدت مراقب علائم باشند.سیگار کشیدن، کلسترول خون بالا، عدم تحرک و فعالیت بدنی،چاقی و دیابت از دیگر عوامل ابتلا به این بیماری است.

فشار خون
این بیماری کاملاً مخفی است و علائم زیادی ندارد،تنها روش آگاهی از مبتلا بودن به این بیماری، کنترل مرتب فشارخون است. همچنین افرادی که سابقه ارثی ابتلا به فشارخون بالا دارند باید بیشتر دقت کنند. سردردهای شدید، خستگی، مشکلات بینایی، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس از علائم این عارضه به حساب می‌آیند.کنترل و حفظ وزن متناسب، ورزش کردن، کاهش نمک مصرفی و کاهش استرس می‌تواند از بروز فشارخون بالا جلوگیری کند.

افسردگی
این بیماری روحی در زنان به دلایل زیادی بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد. حساس بودن زیاد زنان در مسائل زندگی، دوره‌های قاعدگی و بارداری و یائسگی همه می‌تواند در بروز این بیماری مؤثر باشد.

مبتلایان به این بیماری اغلب در تمرکز کردن، به خاطر سپردن جزئیات و تصمیم‌گیری دچار مشکل می‌شوند. همچنین خستگی، نداشتن انرژی کافی، بی‌خوابی، حساس بودن، افزایش اشتها یا کاهش آن از دیگر علائم این اختلال روانی به حساب می‌آیند.روانپزشکان می‌گویند که انتخاب یک رژیم غذایی سالم و مغذی، ورزش کردن و انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش به پیشگیری از این بیماری کمک می‌کند.

آلزایمر
این بیماری هم به طور عجیبی در زنان درصد بالاتری را شامل می‌شود. مشخصه اصلی این بیماری، تحلیل و ضعف توان ذهنی است که معمولاً در دوران میانسالی و پیری اتفاق می‌افتد ،در برخی موارد تصادفات و ضربه‌های شدید به سر در سنین پایین‌تر افراد را مبتلا می‌کند،و در نهایت موجب می‌شود فرد مبتلا فراموش‌کار شده یا احساس گیجی داشته باشد.

با انجام فعالیت‌های جسمی و تحریک بدنی، داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب، کنترل استرس در کارهای روزمره و خوابیدن به میزان کافی می‌توان تا حدودی از ابتلا به آلزایمر جلوگیری کرد.

ملانوم(سرطان پوست)
این بیماری نوعی از سرطان پوست است که کمی از دیگر انواع شدیدتر است.به طوری که ممکن است به دیگر اعضا و بافت‌های بدن گسترش یابد و موجب بیماری شدید و مرگ شود.این بیماری می‌تواند در هر قسمت از بدن رشد کند اما اغلب در زنان روی پوست‌ پاها بروز می‌کند. از علائم این بیماری ضخیم شدن یا برجسته شدن خال و احساس خارش و حساسیت روی پوست است.

از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این نوع سرطان کشنده، پرهیز از تماس مستقیم و طولانی‌مدت با نور خورشید در اواسط روز است که شدت تابش‌ها زیاد است و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب باید حتماً استفاده شود.

ام‌اس
بیماری‌ خود ایمنی یا ام‌اس اختلالی است که سیستم ایمنی به بافت‌های بدن آسیب می‌زند طبق بررسی‌های انجام‌شده حدود ۷۵ درصد بیماری‌های خود ایمنی در زنان اتفاق می‌افتد.پزشکان معتقدند که مصرف مقدار کافی از مواد مغذی و مکمل‌ها همچون ویتامین D، چربی‌های ضروری و پروبیوتیک‌ها می‌تواند از بروز این بیماری‌ پیشگیری کند.

دیابت نوع ۲
دیابت یا بیماری قند، بیماری است که ترشحات هورمون انسولین را دچار اختلال می‌کند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ همیشه اضافه وزن ندارند اما به طور معمول چاقی و بی‌تحرکی و وراثت اصلی‌ترین دلایل ابتلا به این بیماری هستند. تکرر ادرار، تشنگی بیش از حد، احساس خستگی، گرسنگی و مشکلات پوستی از جمله علائم این بیماری هستند.پزشکان کنترل وزن، ورزش روزانه، رژیم غذایی سالم و پرهیز از استعمال دخانیات را برای پیشگیری از این بیماری پیشنهاد می‌دهند.

یائسگی
شاید عجیب باشد، اما این اتفاق طبیعی در زندگی زنان نوعی بیماری محسوب می‌شود. یائسگی مرحله‌ای طبیعی است که وقتی زمان آن فرا می‌رسد تغییرات هورمونی در تخمدان‌ها شروع می‌شود و به طور طبیعی عادت ماهیانه و‌ تخمک‌گذاری متوقف می‌شود. یائسگی معمولاً در سن ۴۵ تا ۵۵ سالگی بروز می‌کند و علائم آن شامل نامرتب شدن دوره‌های عادت ماهیانه، گُرگرفتگی، تعریق در شب و مشکل جدی در خواب هستند. یائسگی فرآیندی طبیعی در بدن زنان است و قابل پیشگیری نیست اما می‌توان برای کاهش علائم آن اقداماتی را انجام داد.

کنترل فشارخون و معاینات دوره‌ای آن و تلاش برای نگه‌داشتن فشارخون در حد متعادل و سالم از راه‌های کاهش علائم است. همچنین با خوردن مواد غذایی سالم و مناسب طبق توصیه پزشک متخصص و ورزش کردن به اندازه کافی می‌توان به تسکین علائم یائسگی کمک کرد.

برچسب ها: سرطان ، دیابت ، متخصصان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: