کد خبر: ۱۶۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 20
سرطان حنجره از جمله سرطان هاي صعب العلاج است که به گفته محققان، ابتلا به آن رابطه مستقيمي با استعمال سيگار به ويژه سن شروع و ميزان مصرف روزانه اين فراورده دخاني دارد
شفاآنلاین>سلامت> سرطان حنجره از جمله سرطان هاي صعب العلاج است که به گفته محققان، ابتلا به آن رابطه مستقيمي با استعمال سيگار به ويژه سن شروع و ميزان مصرف روزانه اين فراورده دخاني دارد.

به گزارش شفاآنلاین، حنجره، عضو توليد صدا در انسان است که در جلوي گردن قرار دارد و تارهاي صوتي را در خود جاي داده است؛ همچنين حنجره در نفس کشيدن، صحبت کردن و بلع غذا نقش مهمي دارد؛ از اين رو مي توان به اهميت سلامت اين عضو حياتي و پرهيز از عوامل ايجادکننده خطر براي سلامت(Health) آن، پي برد.

گرفتگي طولاني مدت صدا يا تغييرات صدا بدون علت مشخص، برآمدگي در ناحيه گردن، تنگي نفس در اثر فعاليت، سرفه مزمن، سختي يا احساس درد هنگام بلع غذا و گوش دردهاي مزمن مي تواند از جمله علائم بروز سرطان(Cancer) حنجره باشد که به گفته پزشکان، با مصرف دخانيات رابطه مستقيم داشته و درمان موثر آن به تشخيص و اقدام به موقع بستگي دارد.

درمان هاي جراحي و غيرجراحي افرادي که به اين بيماري مبتلا مي شوند، عوارض طولاني مدتي را براي آنان به همراه دارد؛ به عنوان نمونه فردي که جراحي حنجره مي کند، ممکن است تا پايان عمر صداي خش دار داشته باشد يا اينکه حنجره خود را کاملا از دست بدهد و ديگر نتواند صحبت کند.

طبق آمار کشوري، ميزان ابتلاي مردان به اين بيماري دو برابر زنان است، اما به دليل افزايش گرايش زنان در سال هاي اخير به مصرف سيگار و به ويژه قليان، احتمال ابتلا در اين قشر از جامعه نيز رو به افزايش گذاشته است.

دکتر زهرا رحماني متخصص گوش، حلق و بيني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي با تاکيد بر اين که تحقيقات صورت گرفته رابطه بين سن شروع مصرف سيگار، ميزان مصرف روزانه و ابتلا به سرطان حنجره را تاييد مي کند، افزود: تاثير سيگار در ابتلا به سرطان معمولا به صورت تجمعي است.

وي درخصوص تاثير تجمعي سيگار در ابتلا به سرطان حنجره توضيح داد: براي اين که بدانيم يک فرد چقدر در معرض آسيب هاي سيگار قرار گرفته، مدت زمان مصرف سيگار (مثلا فردي 45 ساله که از سن 20 سالگي مصرف سيگار را آغاز کرده، حدود 25 سال سيگار مصرف کرده است) و ميزان مصرف روزانه (چند پاکت سيگار) او را درهم ضرب مي کنيم؛ اگر روزي دو پاکت سيگار مصرف کرده باشد، 50 سيگار سال مي شود و هرچه اين ميزان بيشتر باشد، تاثير آن در بروز سرطان نيز بيشتر مي شود.

رحماني خاطرنشان کرد: بنابراين افراد با شروع مصرف سيگار از سن بلوغ و جواني، خود را بيشتر در معرض آسيب هاي شيميايي و خطرناک دود سيگار قرار مي دهند و احتمال ابتلاي سريعتر آنان به سرطان بيشتر مي شود.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، گفت: همچنين فردي که بلافاصله پس از بيدار شدن از خواب، سيگار مي کشد، نسبت به فردي که مدتي پس از بيدار شدن اولين سيگار روزانه خود را مصرف مي کند، بيشتر در معرض بروز سرطان و مشکلات ناشي از آن قرار دارد.

رحماني ادامه داد: تحقيقاتي در اين زمينه صورت گرفته است؛ به اين صورت که محققان فاصله بيدار شدن افراد سيگاري تا زمان مصرف اولين سيگار را اندازه گرفتند و مشاهده کردند در افرادي که به سرطان حنجره مبتلا شده بودند، اين زمان کوتاهتر از ساير افراد بوده است.

وي افزود: البته هنوز علت دقيق اين که چرا ميزان فاصله بيدار شدن از خواب و مواجهه با سيگار در بروز سرطان تاثير دارد، مشخص نشده است، اما تحقيقات رابطه بين اين دو عامل در بروز سرطان را تاييد کرده اند.

تصورات غلط در مورد قليان

متخصص گوش، حلق و بيني با اشاره به تصورات رايج در بين عموم مبني بر اين که ضرر مصرف قليان از سيگار کمتر است و از آنجا که دود قليان از داخل آب رد مي شود، تاثير منفي براي سلامتي ندارد، گفت: اينها تصورات غلط است زيرا تحقيقات ثابت کرده اند که هر يک بار مصرف قليان به اندازه مصرف يک پاکت سيگار مي تواند به سلامت افراد آسيب برساند.

رحماني با بيان اينکه زنان بيشتر از مردان در معرض آسيب هاي ناشي از دود قليان هستند، افزود: فيزيولوژي بدن زنان به گونه اي است که در مقابل مضرات مواد شيميايي توکسين دار حساسيت بيشتر و مقاومت بدني کمتر دارند؛ بنابراين زناني که سيگار مصرف مي کنند به سرطان هاي حنجره پيشرفته تر و عودکننده تري نسبت به مردان مبتلا مي شوند.

وي با تاکيد بر لزوم اطلاع رساني عمومي در خصوص مضرات سيگار و قليان و توجه بيشتر خانواده ها به نظارت بر رفتارهاي اجتماعي فرزندان خود به ويژه دختران که مادران آينده کشور هستند، به زنان و دختران جوان توصيه کرد که با اطلاع از اين موضوع، جسم ظريف و حساس خود را در معرض آسيب هاي ناشي از اين مواد قرار ندهند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: