کد خبر: ۱۶۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 21
امروزه موبایل به دلیل امکانات متعددی که در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد، ما را از خرید چندین نوع وسیله بی نیاز کرده است و تنها با خرید یک تلفن همراه می توان از خرید وسایل متعددی ماند ضبط صوت، دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری و .. بی نیاز شد.

شفا آنلاین:اثر سوء‌ میدان‌های الکترومغناطیسی بویژه میدان تلفن همراه به صورت فزاینده نقش تخریبی در بدن، ارگانیسم‌ها، بافت‌ها، سلول‌ها و ماکروملکول‌های حیاتی مانندDNA، پروتئین‌ها و آنزیم‌ها دارد و بر اساس تحقیقات مشخص شده که میزان استفاده افراد از تلفن همراه<Cellular phone> بسیار بیشتر از تلویزیون و کامپیوتر و لپ‌ تاب می باشد و میزان ساعات مصرف از آن نیز به نسبت زیاد می باشد.

 به گزارش شفا آنلاین:امروزه موبایل به دلیل امکانات متعددی که در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد، ما را از خرید چندین نوع وسیله بی نیاز کرده است و تنها با خرید یک تلفن همراه می توان از خرید وسایل متعددی ماند ضبط صوت، دوربین عکاسی، دوربین فیلمبرداری و .. بی نیاز شد.

اما استفاده کنندگان از تلفن همراه باید بدانند که مضرات تلفن همراه را نباید ساده تصور کنند، بلکه باید مضرات آن را نیز بشناسند و با استفاده صحیح و مناسب از تلفن همراه، به حفظ سلامت خود و خانواده‌شان کمک کنند.

یکی از بزرگ ترین مضرات استفاده از تلفن همراه آسیب هایی است که بر اثر امواج با طول موج کوتاه به وجود می آید.

همان طور که می دانید تلفن همراه، امواج با طول موج کوتاه تولید می کند. در بسیاری از موارد، امواج ساطع شده از تلفن همراه مانند امواجی است که از ماکروویو برای پخت و گرم کردن غذا ایجاد می شود. لذا اگر همین امواج موبایل غلظت کافی داشته باشد و قدرت آن بسیار بیشتر باشد،می تواند بافت بدن انسان را همانند غذای داخل ماکروویو طبخ کند!

مسمومیت رادیویی ناشی از تشعشات تلفن همراه

یکی دیگر از نگرانی های استفاده زیاد از تلفن همراه، مسمومیت ناشی از تابش تشعشعات تلفن همراه می باشد.

محققان معتقدند که مصرف کنندگان تلفن همراه هرچه بیشتر با تلفن همراه صحبت کنند، بیشتر در معرض اشعه هایی مانند ماکروویو قرار می گیرند. بنابراین ابتلا به انواع سرطان در این افراد بیشتر می شود.

هنگام صحبت‌کردن است و البته قرار دادن در کمر هم آسیب‌های جدی به انسان وارد می‌کند. تلفن همراه در مواقع عدم استفاده باید بیش از یک متر با کاربر فاصله داشته باشد، صحبت با تلفن همراه باید در فضایی باز و در کمترین زمان مکالمه باشد.

استفاده از تلفن همراه در حالت اضطرار است نه به صورت مداوم. اگر کسی می‌خواهد صحبت طولانی‌تر داشته باشد باید از تلفن ثابت استفاده کند و در صورتی که فرد در جایی هست که تلفن ثابت وجود دارد بهتر است تلفن همراه خاموش شود. بهترین حالت در هنگام پیاده‌روی هم گذاشتن تلفن همراه داخل کیف است.

دانشمندان می گویند که تشعشعات حاصل از تلفن همراه بر زنان باردار اثر کرده و ممکن است منجر به سقط جنین و یا نواقص جنینی در آنها شود. یکی از بدترین چیزها برای جنینی که در شکم مادر است، امواج الکترومغناطیسی موبایل است. بدن جنین هنوز بافت خوب و کاملی را به خود نگرفته و بسیار حساس است. امواج موبایل منجر به کاهش عکس‌العمل مولکولی در بدن جنین می‌شود.این مسأله باعث ضعیف شدن سیستم‌های مختلف بدن می‌شود که شاید هنگامی که فرزند به دنیا آمد در آن دیده نشود، ولی پس از سال‌ها بیماری‌های مختلفی خود را نشان دهند.

از طرف دیگر به آقایان توصیه می شود که تلفن همراه خود را روی کمربندشان که در نزدیکی سیستم تولیدمثل آنها می باشد قرار ندهند، زیرا اثرات سوء تلفن همراه بر اسپرم ها مشخص شده است.

برخی از دانشمندان نیز ارتباط مستقیم بین استفاده بیش از حد از تلفن همراه را با سرطان مغز کشف کرده اند.

بر اساس آمارهای مختلف مشخص شده است که یکی از علل اصلی تصادف در حین رانندگی، استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی است، زیرا فرد تمرکز خود را ازدست می دهد و بعضا تصادف های غیرقابل جبران را ایجاد می کند. بر اساس همین بی دقتی ها، در بسیاری از کشورهای جهان استفاده از تلفن های همراه حین رانندگی جریمه های سنگین را در پی دارد.

برخی افراد ترجیح می دهند در حین رانندگی از هدست موبایل برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنند، اما همین امر نیز به دلیل کاهش تمرکز راننده، عواقب بدی در پی دارد.

طبق تحقیقات مشخص شده است که عملکرد مغز در موقع رانندگی در صورتی که فرد با موبایل صحبت کند، حدود 37 درصد کاهش پیدا می کند که بسیار حائز اهمیت است .

بسیاری از ضررهای تلفن های همراه مشخص شده است، اما به دلایل مختلفی، از جمله منافع شرکت های فروش تلفن های همراه و کارخانجات تولید کننده آن، گزارش های ضدونقیضی از آن به گوش می رسد

● چند پیشنهاد برای کاهش خطرات تلفن همراه:

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که اشعه تلفن همراه، یک عامل سرطان زایی بالقوه است. بنابراین در مورد استفاده مداوم از این دستگاه الکترونیکی باید نگرانی هایی وجود داشته باشد. اگرچه ضررهای تلفن های همراه به عموم مردم گوشزد می شود، اما واقعا نمی توان از آن استفاده نکرد. بنابراین می توانید با رعایت نکات زیر ضررهای آن را به حداقل برسانید:

– حتی المقدور از ارسال پیامک به جای صحبت کردن با گوشی تلفن همراه استفاده کنید، زیرا اشعه های کمتری تولید کرده و کمتر آسیب می رساند.

– در صورتی که می خواهید از تلفن همراه استفاده کنید، از دستگاههای هندزفیری استفاده کنید و از چسباندن مستقیم گوشی موبایل با سرخود خودداری کنید.

– گوشی موبایل خود را در فاصله دوری از بدن خود قرار دهید تا از تشعشات آن در امان باشید.

– برای اینکه امواج تلفن همراه هنگامی که آن را روی گوش‌تان قرار داده‌اید مغز شما را نشانه نروند باید آن را از سرتان دور کنید. بهترین کار این است که به جای قرار دادن تلفن همراه روی گوش‌تان از یک «هندزفری» یا «هدست» سیم دار استفاده کنید. این کار موجب می‌شود امواج تلفن‌همراه به سمت مغز شما نیایند و فقط بتوانید با هندزفری مکالمه خودتان را انجام دهید.

– بهتر است موبایل در در هنگام خواب دور از محل استراحت قرارگرفته و یا بر روی شماره ثابت دایورت شود همچنین حالت آنتن دهی بالای موبایل در محل سکونت یا محل کار و داشتن علائمی نظیر سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم کیفیت خواب خوب مثل بی خوابی یا کابوس، سوزش چشم، فشار خون بالاو یا حالت گُر گرفتگی،اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب،استرس و پرخاشگری به احتمال زیاد در معرض امواج قوی الکترومغناطیس قرار داشته وبهتر است نسبت به شناسایی و اندازه گیری میزان شدت امواج الکترومغناطیس اقدام و در صورت وجود امواج آلوده بالا اقدام به رفع موج آلوده یا ایزوله کردن محیط خود در برابر امواج نمود

– امواج بالای موبایل آسیب جدی به سلولهای در حال شکل گیری و دی ان ای وارد می نماید بهتر است خانم های باردار در طول ایام بارداری موبایل را از خود دور نگه داشته خصوصا در هنگام زنگ خوردن موبایل یا برقرار شدن تماس که بیشترین میزان موج را دارا می باشد موبایل در نزدیکی بدن آنها نباشد و در ایام بارداری در مناطق کم موج شهری بوده و یا از لباسهای محافظ ضد امواج برای خانم های باردار استفاده نمایند

– قرارگیری موبایل بر روی قلب باعث ایجاد اختلال و بی نظمی در ضربان قلب شده و در بلند مدت می تواند اثرات مخربی بر نظم قلب به جا بگذارد بهتر است موبایل با فاصله از بدن قرار گرفته و با اعضاء اصلی بدن نظیر قلب ، سر و اندام پایین تنه فاصله داشته باشد همچنین زنگ خوردن موبایل در نزدیکی کارتهای اعتباری مغناطیسی نیز می تواند باعث اختلال در کارایی آنان گردد.

– اتصال به اینترنت موبایل ،امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می کند بهتر است در موارد ضروری از اینترنت آن استفاده شده و بعد از استفاده در حالت خاموش قرارگرفته و یا بهتر است در مواقع لزوم از وایفای موبایل بجای اینترنت سیم کارت استفاده گردد

– جهت برقراری ارتباط موبایل در حال حرکت به دلیل نوسانات میزان شدت امواج نیاز به ارسال و دریافت امواج بیشتری بوده و امواج موبایل در حال حرکت به میزان چند برابر آلودگی موجی تولید نموده همچنین به دلیل وجود دیواره های فلزی در خودرو امواج در داخل خودرو محبوث و حالت انعکاسی پیدا نموده و باعث جذب و نفوذ بیشتر امواج و آسیب به بدن می گردند همچنین استفاده طولانی مدت موبایل در حال رانندگی می تواند باعث بروز سردرد و سرگیجه نموده و باعث اختلال در هوشیاری و واکنش سریع راننده گردد.

– بهتر است تلفن همراه را در جیب شلوارتان قرار ندهید چون بافت‌های بخش پایینی بدن بیشتر از بافت‌های سر و صورت، اشعه‌های مضر تلفن همراه را جذب کرده و آسیب می‌بینند. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد مردانی که تلفن همراه را در جیب شلوارشان قرار می‌دهند تعداد اسپرم‌هایشان ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.

– بهترین راهکار این است که مدت زمان تماس و مکالمه با تلفن همراه‌تان را کاهش دهید. مطالعات نشان می‌دهد که اگر شما بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی شما تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می‌گیرد.

– حدود ۶۵ درصد از بزرگسالان گوشی‌های تلفن همراه خود را نیز همراه با خود به بستر می‌برند که این کار از نظر بهداشتی و حفظ سلامت زیانبار است.

– در حالت آنتن دهی بالای موبایل در محل سکونت یا محل کار و داشتن علائمی نظیر سردرد، وزوز گوش، اضطراب، عدم کیفیت خواب خوب مثل بی خوابی یا کابوس، سوزش چشم ، فشار خون بالا و یا حالت گر گرفتگی، اضطراب و دلهره، تپش نامنظم قلب، استرس و پرخاشگری به احتمال زیاد در معرض امواج قوی الکترومغناطیس قرار دارید.

– موارد بسیار زیادی از انفجار خودروهای در حال سوختگیری، به دلیل استفاده از موبایل در جایگاه سوخت بوده که پرتوها با ایجاد جرقه در محل بخارهای بنزین، باعث انفجار و شعله وری محل گردیدند. پس هنگام استفاده از پمپ بنزین، استفاده از موبایل را فراموش کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: