کد خبر: ۱۶۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 20
درد پستان ممكن است باعث ايجاد اضطراب و كاهش كيفيت زندگي بسياري از بانوان شود.

شفا آنلاین:درد پستان يكي از مهمترين شكايات بيماران و شايعترين علت مراجعه آنان به مطب های متخصصین زنان و درمانگاههااست. كمتر زنی را مي توان ديد كه در دوره زندگي خود درد پستان <Breast pain>را تجربه نكرده باشد.

به گزارش شفا آنلاین:با توجه به شيوع بسيار بالاي درد پستان در خانمها، لازم است كه خانم ها در مورد آن اطلاعات بيشتري داشته باشند. درد پستان ممكن است باعث ايجاد اضطراب و كاهش كيفيت زندگي بسياري از بانوان شود. اين درد باعث اختلالات زيادي در مسايل جنسي افراد مي شود. اين موضوع در كنار افزايش اضطراب ناشي از بيماري حالتي را پديد مي آورد كه نتيجه آن به صورت مستقيم يا غير مستقيم بسياري از افراد جامعه را تحت تاثير قرار مي دهد.

درد پستان یک درد شایع در بین خانم ها است و ممکن است به صورت یک درد تیز و یا یک حالت حساسیت مزمن ویا احساس سفتی در سینه ها توصیف شود .درد ممکن است مداوم و یا گهگاهی باشد. بعضی از خانم ها درد های شدیدی دارند که هر ماه بیش از 5 روز طول می کشد .

در بيشتر موارد، تعيين علت دقيق درد پستان امکان ‌پذير نيست اما علل احتمالي شامل تاثير اين موارد است:

هورمون‌ها:

درد پستان اگر به صورت دوره‌اي باشد و با قاعدگي ارتباط داشته باشد، احتمالا با هورمون‌هاي جنسي مرتبط است. کاهش يا از بين رفتن اين نوع درد با بارداري يا يائسگي نشان مي‌ دهد که احتمالا هورمون‌ها در اين مورد نقش دارند. به هر حال مطالعات تاکنون نتوانسته‌اند اختلال هورموني خاصي را شناسايي کنند که عامل قطعي ايجاد درد دوره‌اي سينه‌ها باشد.

عوامل ساختاري:

مشکلات آناتوميکي و ساختاري در سينه‌ها مي ‌تواند موجب ايجاد درد شود که در بيشتر موارد اين دردها غيردوره‌اي هستند. اختلالاتي مانند کيست‌ها، ضربه‌ها و آسيب ديدگي‌ها و جراحي‌هاي قبلي مي‌ توانند موجب بروز درد شوند. علت اين نوع دردها معمولا خارج از بافت پستان است. مثلا ممکن است علت ايجاد درد، اختلالي درديواره قفسه سينه، عضلات، مفاصل، قلب و نواحي ديگر باشد که به علت انتشار درد، به اين نحو، احساس شود. کشيدگي عضلات پستان و آسيب‌هاي مفصلي نيز مي‌ تواند موجب چنين دردهايي شود.

اختلال در تعادل اسيد چرب:

اختلال در تعادل اسيدهاي چرب در داخل سلول‌ها ممکن است حساسيت بافت سينه‌ها را به هورمون‌ها افزايش دهد. اين نظريه بر اين اساس ارايه شد که در مواردي مصرف مکمل‌هاي حاوي گاما لينولئيک اسيد، موجب کاهش درد مي ‌شود. اين ماده يک نوع اسيد چرب است. به نظر مي ‌رسد گامالينولئيک اسيد موجب تعادل اسيد‌هاي چرب شده و حساسيت بافت پستان به هورمون‌ها را کاهش مي ‌دهد.

داروها:

مصرف برخي داروهاي هورموني، داروهاي درمان ناباروري و داروهاي خوراکي جلوگيري از بارداري ممکن است با درد پستان مرتبط باشند. در اثر درمان با استروژن و پروژسترون، ممکن است بافت سينه، حساس و دردناک شود. ممکن است علت ايجاد درد پستان در خانم‌هاي يائسه درمان‌هاي هورموني باشد. همچنين گزارش‌هايي از درد پستان مرتبط با مصرف داروهاي ضدافسردگي مانند داروهايي مثل فلوکستين و سرترالين وجود دارد.

اندازه سينه:

زناني که سينه بزرگي دارند، ممکن است دردهايي را به صورت غيردوره‌اي تجربه کنند. اين نوع درد ممکن است همراه با دردهاي گردن، شانه و پشت باشد. مطالعات نشان مي ‌دهد که اگر عامل درد سينه، بزرگي آن ها باشد، جراحي براي کاهش اندازه پستان مي ‌تواند علايم را تخفيف دهد. البته جراحي سينه، خود مي‌ تواند به دردهاي بعدي در پستان منجر شود.

درد پستان معمولا به ‌صورت دوره‌اي يا غيردوره‌اي است. هر نوع از اين دردها ويژگي‌هاي مخصوص خود را دارند.

بیشتر موارد درد سینه به درد های دوره ای و غیر دوره ای تقسیم می شود که هر کدام از آنها مشخصات خاص خود را دارد .

مشخصات درد سینه دوره ای :

– واضحا وابسته به سیکل قاعدگی است
– به صورت درد مبهم ویا سنگینی توصیف می شود
– اغلب با حالت تورم سینه ها و یا احساس توده در سینه ها همراه است
– اغلب هر دو سینه را درگیر می کند بخصوص در قسمت های خارجی سینه و زیر بغل
– در حین 2 هفته از شروع قاعدگی تشدید می شود و سپس پس از شروع آن تخفیف می یابد
– اغلب در زنان قبل از سن یائسگی بین سنین 20 تا 40 سال شایع است

مشخصات درد سینه غیر دوره ای :

– غیر وابسته به سیکل قاعدگی است
– به صورت سفتی در سینه ها ویا سوزش آنها توصیف می شود
– مداوم و یا متناوب است
– اغلب یک سینه را درگیر می کند و در یک منطقه لوکالیزه است اما ممکن است که منتشر هم باشد
– احتمالا بر اثر کیست ویا فیبروآدنوم است
– بیشتر خانم های سنین 40 تا 50 سال را مبتلا می کند

درد سینه با منشا غیر پستانی :

ممکن است که گاهی موارد درد در سینه احساس شود اما منشا آن از خارج پستان باشد مثل کشیدگی عضلات قفسه سینه و یا با منشا بیماری قلبی – ریوی و یا دستگاه گوارش

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد ؟

– شما بمدت چند هفته بطور روزانه درد سینه داشته باشید
– درد سینه شما لوکالیزه به یک منطقه خاص در سینه های شما باشد
– درد سینه شما در طول زمان بدتر شده باشد
– درد سینه شما کار و فعالیت روزانه شما را مختل کرده باشد

اگر چه درد سینه ، علامت شایعی از سرطان سینه نیست ولی درد موضعی آن در درصد کمی از موارد به دلیل سرطان سینه است .

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: