کد خبر: ۱۶۳۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 19
اعتیاد نه تنها فرد معتاد را نابود می کند بلکه بنیان خانواده ایرانی را دچار آسیب جدی کرده است و همه دستگاه های کشور در این زمینه مسئول هستند.
شفا آنلاین>سلامت>قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پرهیز از مصرف و کاهش آسیب را دو راهبرد اصلی ایران در مبارزه با اعتیاد اعلام کرد و گفت: وضعیت اعتیاد در ایران به هیچ وجه زیبنده کشور نیست.

به گزارش شفا آنلاین،ایرج حریرچی روز شنبه افزود: اعتیاد(Addiction) نه تنها فرد معتاد را نابود می کند بلکه بنیان خانواده ایرانی را دچار آسیب جدی کرده است و همه دستگاه های کشور در این زمینه مسئول هستند.

وی اظهار کرد: آمارها درباره تعداد معتادان کشور متفاوت است، البته مرجع اصلی اعلام این آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر است اما با توجه به آمار هر مرجعی که آمارگیری کرده باشد، تعداد معتادان به مواد مخدر در کشور ما نسبت به خیلی از کشورها وضعیت نامناسبی دارد که با توجه به فرهنگ غنی ما هم از لحاظ تاریخی و هم دینی زیبنده نیست که این وضعیت را داشته باشیم.

وی ادامه داد: مواد مخدر علاوه بر آسیب مستقیمی که به خود معتاد می زند، آسیب خودش را به خانواده و مناسبت های اجتماعی وارد می کند و آثار زیانبار آن در ابعاد مختلف اجتماعی،اقتصادی، فرهنگی بسیار بالاست.

وی اضافه کرد: طبق سیاست های کلی مبارزه بامواد مخدر که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، دو نوع روش عمده در این حوزه برای مداخلات در مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر پیش بینی شده است. اولی مداخلات کاهش مصرف و مبتنی بر پرهیز است تا نگذاریم تعداد معتادان بیشتر شود یا تعداد معتادان را کاهش دهیم و به طرف ترک اعتیاد برویم.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: روش دوم، پذیرفتن این مسئله و حرکت به سمت کاهش آسیب آن است. بالاخره تا زمانی که معتادان ترک کنند، باید بتوانیم کسانی را که از روش های خطرناک تر مثل مصرف تزریقی یا داروها و مواد صناعی که راه درمانی در مقابل آنها وجود ندارد و پس از مصرف تغییر رفتارهای خیلی شدید و تهاجمی به فرد می دهد به سمت داروهای کنترل شده، هدایت کنیم و با اقدامات روانشناسی(Psychology) و تربیتی لازم به طرف کاهش آسیب برویم و به صورت گام به گام موفق شویم اعتیاد را در کشور کنترل کنیم.

حریرچی در پاسخ به این پرسش خبرنگار که برای اجرای این سیاست ها به تعداد کافی مراکز درمان و ترک اعتیاد در کشور نیاز داریم، آیا تعداد این مراکز کافی است،گفت: تعداد زیادی مراکز ترک اعتیاد در کشور وجود دارند که علاوه بر مراکز دولتی تعداد زیادی از آنها با حمایت دستگاه های دولتی مثل وزارت بهداشت(Ministry of Health)، سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه مواد مخدر توسط خود مردم و سازمان های مردم نهاد در بخش غیر دولتی فعالیت می کنند و به نظر از نظر تعداد مراکز درمان اعتیاد کمبود زیادی نداریم.

وی گفت: البته مشکل اساسی میزان موفقیت درمان و ترک اعتیاد است که در تمام دنیا میزان آن پایین است و در خوشبینانه ترین حالت بیش از 70 درصد افراد معتادی که وارد مرحله ترک می شوند، دوباره به اعتیاد بر می گردند و درمان آنها شکست می خورد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: کنترل اعتیاد در کشور کار یک وزارتخانه و دستگاه دولتی یا غیر دولتی نیست بلکه به علت وسعت این معضل در کشور همکاری همه دستگاه های دولتی، مجلس، قوه قضاییه و همکاری همه مردم را می طلبد در غیر این صورت به موفقیت نمی رسیم.

ستاد مبارزه با مواد مخدر متولی اعلام تعداد معتادان کشور است. این ستاد در 20 سال گذشته همواره تعداد معتادان کشور را حدود یک میلیون و 200 هزار نفر معتاد دائمی و 800 هزار نفر معتاد تفننی اعلام می کرد اما اخیرا طی آمار جدیدی تعداد معتادان کشور را حدود دو میلیون و 80هزار نفر اعلام کرده است.

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت هفته گذشته گفت: با توجه به آمار اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و با لحاظ اینکه بعد چهار نفره هر خانواده ایرانی حدود 10 میلیون نفر در کشور به نوعی درگیر مسئله اعتیاد هستند.

وی گفت: در زمینه مبارزه با اعتیاد حرف زیاد زده ایم. ستاد هم زیاد داشته ایم. تصمیم هم زیاد گرفته ایم، باید آسیب شناسی شود که چرا موفق نبودیم، شاید یک دلیلش این است که بیماری و مسئله اعتیاد را به صورت جامع ندیده ایم، من معتقدم که مسئله اعتیاد در کشور معلول سوء تدبیر و سوء رفتار ماست.سوء تدبیر چه در حوزه فرهنگی، چه در حوزه اقتصادی، چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اجتماعی.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید چاره کنیم و برای حل این معضل باید تعهد سیاسی بین مسئولان ارشد کشور و روسای قوا وجود داشته باشد. اگر این تعهد سیاسی به وجود آمد خدا هم کمک می کند که موفق باشیم. در بقیه حوزه های دیگر هم همین طور است که توفیق نداریم، به خاطر این است که تعهد سیاسی وجود ندارد، حرف می زنیم، ولی عمل ما خلاف گفتارمان است، امیدوارم روزی برسد که حرف و عمل ما یکی باشد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: