کد خبر: ۱۶۳۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 17
سقط جنین ممکن است بر اثر مسمومیت، سقوط و افتادن مادر، مصرف برخی دارو‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای به وجود بیاید که احتمال وقوع آن در اوایل بارداری بیشتر است
شفا آنلاین>سلامت>محققان کانادایی در حال بررسی بر روی سلول‌های نابودگر جنین هستند و در نظر دارند راهکار‌های درمانی برای خنثی سازی واکنش سیستم ایمنی بدن تولید کنند.

به گزارش شفا آنلاین، سقط جنین(Abortion) ممکن است بر اثر مسمومیت، سقوط و افتادن مادر، مصرف برخی دارو‌ها و بیماری‌های زمینه‌ای به وجود بیاید که  احتمال وقوع آن  در اوایل بارداری بیشتر است.

یکی از مهم ترین عواملی که در برخی از مادران باردار سبب سقط جنین می‌شود حمله سیستم ایمنی بدن مادر به سلول‌های جنینی است، در این حالت سیستم ایمنی جنین را یک عامل خارجی فرض کرده و آنتی بادی‌های تولید شده توسط لنفوسیت‌ها را برای نابودی آن‌ها می‌فرستد.

این وضعیت FNAIT نام دارد و در هر یک هزار تولد بر روی یک نوزاد اثر می‌گذارد، نوزادانی که از مادرانی با تحریک سیستم ایمنی(Safety system) علیه سلول‌های جنین متولد می‌شوند امکان دارد دچار معلولیت‌های جسمی و ذهنی یا خونریزی مغزی شوند.

محققان کانادایی با تحقیق بر روی موش‌های آزمایشگاهی در حال بررسی بر روی سلول‌های نابودگر جنین هستند که از سوی سیستم ایمنی مادر ارسال می‌شوند و در نظر دارند راهکار‌های درمانی برای خنثی سازی واکنش سیستم ایمنی بدن تولید کنند.

براساس برآورد‌ها 2 الی سه درصد مادران در هر بارداری دچار واکنش سیستم ایمنی بدن و سقط جنین به این دلیل می‌شوند.

دلیل این مشکل پزشکی مشخص نیست، اما در مادرانی که دچار حساسیت و آلرژی یا بیماری‌های خود ایمنی هستند این مشکل بیشتر وجود دارد.

محققان در پژوهش‌های خود از ماده IVIG استخراج شده از پلاسمای خون برای غیرفعال کردن سلول‌های قاتل طبیعی در بدن مادر استفاده کرده و آن‌ها را غیر فعال کرده اند و به این ترتیب توانسته اند خطر سقط جنین را به میزان زیاد کاهش دهند.

این تحقیقات هنوز در گام‌های اولیه است و به گفته پژوهشگران نیاز به آزمایش‌های دقیق‌تری در آینده وجود دارد به همین دلیل تا زمان تولید دارو و روش‌های درمانی استاندارد، کارشناسان برای جلوگیری از بروز خطر سقط جنین به مادران توصیه‌های متعددی می‌کنند.

برای جلوگیری از سقط نوشیدنی‌های محرک مصرف نکنید، همچنین از استعمال دخانیات خودداری کنید، رژیم غذایی سالم حاوی انواع میوه و سبزی‌های سالم داشته باشید و درروز ۵ وعده میوه و مواد غذایی مصرف کنید.

برخی بیماری‌ها از جمله سرخجه می‌تواند سبب سقط جنین شود، به همین دلیل تزریق تمامی واکسن‌های ضروری و یادآوری قبل از اقدام به بارداری(Pregnancy) ضرورت دارد.

مراجعه منظم به پزشک متخصص و انجام آزمایش های دوره‌ای در این زمان، استراحت و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین، خودداری از استرس و قرارگرفتن در معرض هوای آلوده و مواد شیمیایی همگی در جلوگیری از سقط جنین موثر است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: