کد خبر: ۱۶۳۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 16
هشت نماینده مخالف و موافق در باره برنامه های حسن قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخن گفتند که سهم هر یک از نماینده های مخالف و موافق چهار نفر بود
شفا آنلاین>سلامت>وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ششمین عضو کابینه دولتی بود که در خانه ملت نشست تا مخالفان و موافقان رودروی او نظرات خود را ارایه کنند.

به گزارش شفا آنلاین، تاکنون پنج وزیر معرفی شده از سوی رئیس جمهوری و موافقان و مخالفان آنان در مجلس شورای اسلامی نقطه نظرات خود را در صحن علنی مطرح کرده اند.

هشت نماینده مخالف و موافق در باره برنامه های حسن قاضی زاده هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سخن گفتند که سهم هر یک از نماینده های مخالف و موافق چهار نفر بود.

**احمد علیرضا بیگی: تشکیل شرکت های خصولتی غیرقانونی است
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: تاسیس شرکت های متعدد خصولتی توسط وزارت بهداشت باید با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت می گرفت.

احمد علیرضا بیگی روز چهارشنبه به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجام فعالیت های غیرمرتبط و تشکیل غیرقانونی شرکت های متعدد خصولتی ( خصوصی و دولتی) مانند آوا پردیس، کارآفرین، آواسلامت و آوا پزشک و سایر شرکت های مشابه را که وزیر بهداشت تشکیل دادند، مورد نقد قرار داد.

وی ادامه داد: اولین اشکال این است که طبق قانون تشکیل شرکت های غیردولتی بایستی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد اما متاسفانه معاون توسعه وزارت بهداشت(Ministry of Health) به دانشگاهها اجازه داده، بدون برگزاری مناقصه و با ترک تشریفات نسبت به عقد قرارداد با این شرکت ها اقدام کنند.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: قابل تامل این است که گردانندگان این شرکت ها همان مدیران وزارت بهداشت و درمان هستند و به عبارتی کارفرما، مجری، ناظر و فروشنده همه باهم یکی هستند و این همان حیاط خلوتی است که فساد بوجود می آورد.

فسادی که دیوان محاسبات در نامه خود اعلام کرده که این شرکت ها غیرقانونی است ومعاملات آنها باطل است.

اجرا نکردن بند 'د' ماده 32 توسط وزارت بهداشت و درمان نیز یکی دیگر از انتقادات نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بود.

وی در این باره گفت: در بند 'د' ماده 32 آمده است، وزارت بهداشت موظف است حداکثر تا پایان سال برنامه نظام درمانی کشور را در چارچوب یکپارچگی بیمه پایه درمانی، پزشک خانواده، نظام ارجاع و راهنماهای درمانی و اورژانس(Emergency) های پزشکی و بیمه های تکمیلی تهیه و جهت تصویب به هیات وزیران ارایه نماید.

وی افزود: اگر این طرح را به طور کامل اجرا می کردیم امروز شاهد این هزینه های کمر شکن که بیمه ها و دولت را به خاک سیاه نشانده و 12 هزار میلیارد تومان بدهی را بوجود آورده نبودیم.

بیگی ادامه داد: در تبصره 2 ماده 32 آمده است، پزشکانی که در استخدام پیمانی و یا رسمی مراکز آموزشی، درمانی، دولتی و عمومی باشند، مجاز به فعالیت پزشکی در مراکز آموزشی درمانی و بیمارستانی بخش خصوصی وخیریه نیستند و سایر شاغلین حرف سلامت، مشمول حکم این تبصره خواهند بود، یعنی آنها را هم از ورود به کار در خارج از مراکز درمانی دولتی منع می کند.

** انجام سپرده گذاری در بانک های مختلف
نماینده مردم تبریز، آذر شهر و اسکو انجام سپرده گذاری وزارت بهداشت در بانک های مختلف به جای پرداخت بدهی سازمان های خصوصی و دولتی را از دیگر اشکالات این وزارتخانه توصیف کرد و گفت: وزارت بهداشت و درمان علی رغم ادعای کسری شدید بودجه 12 هزار میلیارد تومانی، 400 میلیارد تومان را در بانک های مختلف سپرده گذاری کرده است.

وی اظهار کرد: آقای وزیر، هیات امنای ارزی وزارت بهداشت و درمان برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی(Medical Equipment) بیماران خاص در زمان جنگ تشکیل شده، ولی امروز حیات خلوت برخی افراد خاص شده و آنها از مالیات فرار می کنند و دهها صفحه گزارش این حیات خلوت در کمیسیون بهداشت و درمان موجود است.

بیگی ادامه داد: معاون غذا و داروی وزارت بهداشت شرکت دارد، وارد کننده است تولید کننده است، فروشنده است و در کمیسیون بهداشت و درمان مستندات را به شما ارائه کردند، انکار کردید حالا اثبات شده که شرکت روناک متعلق به ایشان است و تعدادی هم به بستگان و مقامات واگذار شده است.

وی با این سئوال که نمایندگی واردات اختصاصی لنز داخل چشمی متعلق به چه کسی است، گفت: البته خیلی هم خوشحال می شوم که بگویید خبرندارم و قطعا درست خواهد بود.

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اصول اولیه در اداره حکومت این است که مسوولان حاکمیتی ذیسهم و سهامدار دربخش خصوصی نباشند، چرا که حضور ذینفعان بخش خصوصی در مناصب حاکمیتی مثل پست وزارت، معاونت وزارت و مدیرکل موجب بروز تعارض در منافع اقتصادی شخصی با منافع عمومی جامعه خواهد شد.

بیگی ادامه داد: برخی از تحولات وسیاست های غلط اتخاذ شده در حوزه بهداشت و درمان طی 4 سال گذشته با نادیده گرفتن منافع عمومی منجر به تامین منافع گروه خاص شده است و برای همین است که امروز بودجه عظیم ردیف سلامت به هیچ عنوان پاسخگوی چاه ویل هزینه های تحول سلامت نیست.

علیرضا تاجگردون: محرومان جامعه از عملکرد هاشمی راضی هستند
علیرضا تاجگردون به عنوان موافق وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: محرومان جامعه از عملکرد دکتر هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت راضی هستند و مهم نیز همین موضوع است.

نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در جلسه صبح روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی افزود: هاشمی در مدت تصدی وزارت بهداشت، مشکلات این وزارتخانه و بحث درمان و سلامت را کاملا خوب شناخت و این از نقاط قوت وی است.

وی اظهار کرد هاشمی در دولت یازدهم تا دیر وقت در رفع مشکلات بهداشتی مردم در کنار آنان بود و این قابل تقدیر است.

تاجگردون گفت: وزیر بهداشت دولت یازدهم بار سنگینی در رفع بهداشت و درمان مردم بدوش کشید و رفتار حسنه او با محرومان جامعه، قابل ستایش است.

وی تصریح کرد بخاطر اینکه او محرومان را خشنود کرد مورد رضایت ما است و آنچه که مهم هست نیز رضای مردم است.

تاجگردون اظهار کرد هاشمی خدمات فراوانی به بهداشت و درمان کشورکرد و کاهش هزینه های بهداشت و درمان از جیب مردم از دستاورد او بوده است.

وی تصریح کرد: در دوره هاشمی سطح واردات داروی کشور کاهش یافته و واردات این کالا ساماندهی شده است.

تاجگردون در پایان از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست به هاشمی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رای اعتماد دهند.

**صفاری: برنامه های ارائه شده هاشمی با قوانین بالادستی همپوشانی دارد
نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه های ارائه شده دکتر هاشمی حکایت از اشراف و تسلط ایشان بر مسایل و مشکلات حوزه سلامت(Health) دارد و بالاترین همپوشانی را با قوانین بالادستی دارد و با شاخص های قابل اندازه گیری مشخص شده است که در نوع خود بی نظیر است.

مرتضی صفاری عصر چهارشنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهوری افزود: اقدامات وزیر بهداشت در4 سال گذشته همواره همراه با اخلاق مداری و تخصص علمی ایشان در حوزه درمان بوده است بطوریکه ایشان با تاکید برفرمایشات رهبرمعظم انقلاب مبنی بر کاهش هزینه های درمان برای فرد بیمار دستاوردهای ارزشمندی را به ثمر رسانده اند که موجب رضایتمندی است.
وی در ادامه افزود: همچنین آقای هاشمی علاوه بر تلاش در حوزه بهداشت، از شخصیتی علمی و حرفه ای برخوردار هستند که ستودنی است، شخصیت ایشان به گونه ای است که حتی دوستان مخالف امروز در مجلس عمدتا بصورت موافق صحبت کردند.
صفاری درادامه راه اندازی و احداث 122 بیمارستان جدید، احداث 365 مرکز جامع پزشکی روستایی و راه‌اندازی مراکز اورژانس متعدد و کلینک در 128 شهر و منطقه محروم، راه اندازی اورژانس هوایی در برخی مناطق کشور، افزایش بیش از یک هزار تخت بیمارستانی جدید، ایجاد مراکز ناباروی،تکمیل و بهره برداری طرح سلامت ،احداث خانه های بهداشت و خانه های روستایی را بخشی از اقدامات و دستاوردهای دکتر هاشمی در 4 سال گذشته عنوان کرد و گفت: دکتر هاشمی بیش از 10 جلد کتاب تالیف کرده اند و تعداد قابل توجهی مقاله داخلی و خارجی دارند.

نماینده مردم نظنز اظهارکرد: هاشمی در 4 سال گذشته اقدام به 270 بار سفر استانی برای ارزیابی وضعیت بهداشت و درمان استانهای کشور کرده اند و 313 روز خود را با مردم در شهرها بوده اند . ایشان همچنین در حاشیه این بازدیدهای استانی بدون هیچ چشمداشتی وقت خود را صرف درمان مردم کرده اند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: بیایید قدر هاشمی را بدانیم و با دادن رای اعتماد از ایشان دفاع کنیم .

**ولی ملکی: نظام ارجاع اجرا نشده است
نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی در مخالفت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:کسانی که رتبه های اول را در تخصص می آورند، کنار گذاشته می شود و در عین حال هم نظام ارجاع اجرا نشده است.

ولی ملکی در جلسه صبح روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: داشتن سعه صدر در نظام اسلامی اصل است .

وی با بیان اینکه کسی اصلاح نشود ،زیبنده کارگزار اسلامی نیست، ادامه داد: کار شما طوری است یا با کسانی سر و کار دارید که بیمار هستند یا اینکه همراه بیمار هستند .

ملکی خاطر نشان کرد: عدم شایسته سالاری در وزارت بهداشت از موارد مورد اشاره من است ، وقتی کسانی که رتبه اول در تخصصی می شوند کنار گذاشته می شوند و یا حتی کسانی که چند سال اول شده اند کنار گذاشته می شوند از مشکلات این وزارتخانه است.

وی افزود : نظام ارجاع اجرا نمی شود و در وزارت بهداشت سلیقه ای عمل می شود که این امر موجب تحمیل هزینه سنگین و زیادی شده است .

ملکی اجرا نشدن پزشک خانواده را از دیگر دلایل مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بهداشت عنوان کرد و افزود: این طرح از مجلس هفتم مطرح شده بود ،اما اجرا و عمل نشد و این مجلس به دنبال اجرای آن است .

ملکی گفت: اینکه آقای هاشمی وزیر توانایی است و از لحاظ مادی و علمی بی‌نیاز است و البته با اصرار برای وزارت آمده، برای همگان مشخص است. اما ایشان تحمل مخالفت را ندارد و به سرعت از کوره درمی‌روند که زیبنده یک مسئول جمهوری اسلامی نیست.

وی ادامه داد: حرمت‌شکنی در برخورد پزشکان طبق گزارشات اتفاق افتاده یکی دیگر از ایرادات موجود در مدیریت آقای هاشمی است. تبعیض و نبود شایسته‌سالاری در مدیریت ایشان وجود دارد و طرح پزشک خانواده هنوز اجرایی نشده و خواست مجلس از دولت اجرایی شدن این طرح است.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، نبود مدیریت مالی درست در وزارت بهداشت را یکی دیگر از ایرادات وارده به وزیر پیشنهادی بهداشت دانست و گفت: 20 میلیارد بدهی بیمه‌ها در دوره مدیریت آقای هاشمی وجود دارد. چرا از جیب کارمندانی که یک میلیون حقوق می‌گیرند، برداشته می‌شود و به جیب افرادی ریخته می‌شود که یک میلیارد حقوق دارند؟ اقدامات آقای هاشمی در دوره ریاستشان، بیمه‌ها را زمین‌گیر کرده و در پرداختی پزشکان در مناطق محروم تأخیر یک ساله وجود دارد. رانت‌خواری هم یکی دیگر از ایرادات وارده در مدیریت ایشان است که امیدوارم اگر ایشان رای بیاورد تمام مسایلی که مطرح کردم را سرلوحه کارشان قرار دهند .

**احمد بیگدلی: کمبودهای دارویی در دوران وزارت هاشمی کاهش یافت
نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: در دوران وزارت دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی، کمبود دارو از 350 قلم به 30 قلم رسید و 128 کلینیک تخصصی در شهرهای مختلف تاسیس شد.

احمد بیگدلی در جلسه صبح روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: در دوران وزارت هاشمی ، تنها سه درصد بیماران برای تهیه نیازهای خود به خارج از بیمارستان ارجاع داده می شوند و همچنین 32 پایگاه اورژانس هوایی تاسیس شد. یکهزار و 500 تخت اورژانس افزایش یافت و مسائل زیرمیزی از بین رفت.

وی ، ایجاد یکهزار و 800 واحد اختصاصی زایمان و تکمیل و بهره برداری چهارهزار و 388 تخت در قالب طرح تحول سلامت را از دیگر خدمات هاشمی در دوره وزارتش نام برد و گفت:این خدمات به جز همت تلاشگران عرصه سلامت به ویژه شخص وزیر بهداشت ، میسر نمی شد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دوران پیش از وزیری قاضی زاده هاشمی ،گفت: در آن زمان، وقتی مردم به مراکز درمانی مراجعه می کردند اگر وضعیت مالی بدی داشتند نه بیمارشان درمان می شد و نه جنازه متوفی به خانواده تحویل داده می شد. حدود پنج تا 6 میلیون نفر فاقد هرگونه بیمه درمانی بودند.

بیگدلی ادامه داد: بیش از 75 درصد از هزینه های درمانی برعهده مردم بود و مردم در تهیه دارو حدود 350 قلم دارو مشکل داشتند و مردم باید تمام ملزومات و تجهیزات را از خارج بیمارستان و با هزینه شخصی تهیه می کردند، در آن روز کمبود منابع مالی علت اصلی چالش های وزارت بهداشت و درمان نبود بلکه مشکل در مدیریت برنامه بود و هیچ چشم انداز شفاف قابل اندازه گیری برای حقوق سلامت مردم در این حوزه وجود نداشت.

وی تاکید کرد: با این اوضاع حوزه بهداشت و درمان و کاهش شدید اعتماد مردم، آقای دکتر هاشمی با اعتقادی که به فرمایش رهبر معظم انقلاب داشت، تفکر و تلاش خود را براین اساس شکل دادند و عملیاتی کردند و رفاه و راحتی و آسایش شخصی خودشان و خانواده شان را کنار گذاشتند و با روحیه جهادی وارد این محیط پراضطراب وزارت شد.

وی اضافه کرد: او مانند شما تمامی نمایندگان ، طبق اصل 29 قانون اساسی، سلامت را حق همگانی مردم می دانستند، انسان سالم را محور توسعه پایدار می دانستند و رشد اقتصادی و سیاسی و فرهنگی پایدار بدون داشتن انسان های سالم را امکان پذیر نمی دانستند و دنبال یک تحول اساسی در نحوه مدیریت پرجمعیت ترین و تخصصی ترین وزارتخانه بود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفت: دکتر هاشمی وعده ایجاد بیمه فراگیر با عمق و کیفیت مناسب برای همه آحاد مردم دادند. در برنامه خود، تقویت و ارتقای نظام شبکه های بهداشتی و درمانی کشور را دیده بودند و دنبال راهکاری برای تامین نیروی انسانی متخصص برای مناطق محروم بودند. بازسازی و نوسازی و گسترش شبکه بهداشتی و درمانی کشور که فرسوده و پیر شده بود را قول دادند و رسیدگی به محرومین، روستاها و نقاط دورافتاده و تقویت بیمارستان های دولتی را جزو برنامه های خود قرار دادند و به قول شاعر بزرگ کشور :'سعدیا گرچه سخندان ومصالح گویی ، به عمل کار برآید نه به سخنرانی'.

بیگدلی افزود: دکتر خاتمی از شخصیت حقیقی دکتر هاشمی فرمودند اما لازم به ذکر دو نکته است که دکتر هاشمی مقام نوزدهم چشم پزشکی دنیا را دارند. 350 مقاله بین المللی نوشتند و 10 کتاب بین المللی و مرجع تالیف کرده اند. با تلاش های شبانه روزی او رتبه ایران بین 210 کشور جهان در وزارتخانه های آنها، نوزدهم شد.

وی خاطرنشان کرد: من از شما نمایندگان بزرگوار که من هم یکی از نمایندگان به شمار می روم، وظیفه خود دانستم به پیروی و توصیه مردم ایران، استان زنجان و شهرستان خدابنده و نمایندگان استان زنجان، ضمن تبیین تلاش های صورت گرفته از مظهر شما نمایندگان ، استدعا دارم با رای حداکثری خود به دکتر قاضی زاده هاشمی، زمینه تحقق نظام سلامت در خور و منزلت مردم شریف ایران فراهم آورید.

**خاتمی: 95 درصد از برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت منطبق با سیاست های ابلاغی رهبری است

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی گفت: برابر بررسی های معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی 95 درصد برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت، منطبق و همسو با شرح وظایف و سیاست های کلی ابلاغی رهبری و برنامه ششم توسعه و همچنین تکالیف قانونی احکام دائمی است و موردمغایر ندارد.

سید مرتضی خاتمی امروز چهارشنبه در دومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی درباره وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان موافق وی سخن گفت.

خاتمی اظهار کرد:آنچه مولفه مهمی در مدیریت نظامات گوناگون است سلامت و برنامه ریزی و سیاست گذاری است که به این مهم از ستاد تا رده های صف، دانشگاه، بیمارستان و شبکه ها توجه شده و ضمن پایه گذاری آن در برنامه های آتی مورد توجه جدی قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: مهم ترین فعالیت بهداشتی در دنیا، ایجاد و تقویت نظام پیشگیری و توجه به محرومین، عشایر، حاشیه شهرها در گذشته بوده که در برنامه های آتی نیز اجرا می شود.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی بهداشت اضافه کرد: از جمله شاخص های بین المللی در نظام سلامت ، عدالت در سلامت، ساماندهی نیروی انسانی، توسعه منابع نیروی انسانی براساس بار بیماری، شاخص دسترسی و دستیابی و ارتقای سطح سواد سلامت ، شاخص پاسحگویی و کاهش پرداخت از جیب مردم در جهت نیل به اهدافی که در دنیا مورد توجه است.

وی افزود: در طرح تحول سلامت گام های مهمی برداشته شده است به گونه ای که رئیس سازمان بهداشت جهانی در سفر به ایران اشاره کرد که ایران از نظر نظام سلامت در مسیری درست قرار دارد و طرح تحول سلامت قابل عرضه به کل دنیا است.

خاتمی اضافه کرد: تمرکز زدایی و توجه به شایسته سالاری در برنامه وزیر توجه جدی شده است، از مهم ترین روش های موثر در کاهش بزهکاری و آسیب اجتماعی ، ارتقای مهارت های زندگی در قالب بندهای پیشنهادی وزیر دیده شده همچنین توجه به تکنولوژی نوین و استقرار نظام ارجاع و پزشک خانواده با فراهم کردن زیر ساخت در چهار سال گذشته مورد توجه بوده و در چهار سال آینده نیز مورد توجه است.

وی گفت: در زمینه بهبود وضعیت سلامت و ارتقای نظام پیشگیری چندین سند ملی در مورد سلامت داریم که در برنامه وی مورد توجه قرار گرفته از جمله سند ایمن و رشد خردسالان، سلامت مادر و کودک و تغذیه، آب و هوای سالم، کنترل عوامل خطر، سوانح و حوادث ، سلامت کارکنان و زندانیان به صورت دقیق و علمی مورد توجه قرار گرفته است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود افزود: در منابع علمی امروز، بیشترین علت بیماری استرس است. مهم ترین روش کاهش آن، اصلاح شیوه زندگی است که در برنامه وزیر وجود دارد.

خاتمی گفت: تقویت نظارت و اولویت بهداشت بر درمان، تمرکز وتقویت سازمان فوریت های پیش بیمارستانی در چهار سال گذشته مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به تدوین برنامه عملیاتی وزیر منطبق با شاخص های روز دنیا و منطبق با قوانین بالادستی و برنامه ششم توسعه، گفت: برنامه های وزیر، سلامت کشور را 10 رتبه ارتقا داده که امیدواریم با همان رای بالا، توفیق خدمت مجدد به مردم ایران را کسب کند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت وظایف گسترده ای دارد از جمله سیاست گذاری و نظارت و ارایه خدمات و خرید خدمت، وزیر پیشنهادی بهداشت، شخصیتی است که از نظر علمی سرآمد و ممتاز و صاحب نام در سطح بین المللی و با صدها مقاله در مجامع بین المللی، پژوهشگر و محقق است.

خاتمی اضافه کرد: در مورد وزیری صحبت می کنم که کارنامه روشن چهارساله و تجربه گران سنگ وزارت را دارد. در یک کلام طرح مهمی را به نام طرح تحول سلامت در کشور به اجرا در آورده که براساس آن بار بر زمین مانده بزرگی برداشته شده است و زیرساخت های بهداشتی درمانی اصلاح شده و برابر یک چهارم کل تخت های موجود در این چهار سال به تخت های بیمارستان اضافه و مراکز درمانی تجهیز و دسترسی ها بهبود و پرداخت از جیب مردم به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

وی گفت: دکتر هاشمی در طول دوره چهارساله وزارت بالغ بر 300 سفر کاری بالغ بر 600 شهر و روستا را داشته که این مفهومی جز توان و تحرک و نشاط و انگیزه نمی تواند داشته باشد و این مهم ریشه در اعتقادات دارد براین اساس کسی که صاحب این اعتقاد است باید چنین انگیزه ای داشته باشد. درواقع وی همان جایی بودند که باید باشند.

خاتمی افزود: وی همچنین با حرکتی که در مناطق محروم به عنوان مداوای مردم انجام می داد فرهنگ پرداخت زکات علم را نهادینه کرد.

**نماینده بوکان:حوزه بهداشت مثل درمان متحول نشده است
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیرپیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تحول خاصی در بخش بهداشت طی چهار سال گذشته و در دوره کاری دکتر هاشمی(وزیر بهداشت) اتفاق نیفتاده است.

محمد قسیم عثمانی روز چهارشنبه در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییس جمهوری افزود: این در حالی است که وزیر بهداشت در بخش درمان شاهکار کردند و ما باید نمره عالی به ایشان بدهیم چرا که تعداد تخت های بیمارستانی 25 درصد افزایش یافته است .

وی افزود: در بخش بهداشت از دکتر هاشمی گله داریم چرا که تفاوت و برتری در بخش درمان را شاهد بودیم تحولی که در بخش درمان بود اما در بخش بهداشت وجود نداشت .

وی اظهار کرد: آقای هاشمی در دوره چهار سال بعدی کاری خود هیچ برنامه ای را برای تحول بهداشت به مجلس شورای اسلامی ارائه نکرده اند .چهار سال بعدی دوره تمرکز بر بهداشت است ایشان باید بگویند چگونه می توانند این بخش را متحول می کنند و برای تامین مالی این کار چه برنامه ای دارند و از چه مکانیزم این منابع را تامین خواهند کرد؟

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت در عین حال از خدمات هاشمی در حوزه بهداشت در دولت یازدهم قدردانی کرد و گفت: شخصیت دکتر هاشمی قابل تقدیر است و بدون شک ایشان در دولت تدبیرو امید یکی از قوی ترین ستون ها بودند و باید بگوییم بخشی از آرای غیر سیاسی ایشان مربوط به عملکرد مثبت ایشان است.

وی تاکید کرد:دکتر هاشمی به شخصیتی کاریزماتیمک در جامعه بدل شده اند که می توانند برای جامعه مفید واقع شوند.

عثمانی در ادامه با تاکید برتعادل بخشی در مبحث حقوق و دستمزدها در بدنه حوزه بهداشت هم گفت: رعایت تعادل در پرداخت حقوق و دستمزد در بدنه پزشکی باید مد نظر وزیر بهداشت قرار بگیرد درست است که پزشکان نقش اول را درمان دارند اما نباید از یاد برد درمان ، فرایندی دارد که تنها بخشی از درمان را پزشکان انجام می دهند و پرستاران و عموم نیروهای پیراپزشکی نقش کلیدی در این امر برعهده دارند.

وی اظهار کرد: باید نگاه ها به پرداخت حقوق و مزایای بدنه بهداشت اصلاح و تعدیل شود تا در نهایت این امر منجر به رضایتمندی مضاعف مردم گردد.

وی درعین حال اضافه کرد: تعادل بخشی در پرداخت حقوق و دستمزدها نیاز به تامین منابع مالی دارد و من ندیدم آقای هاشمی برنامه ای در این باره ارائه کنند و ایشان نگفتند که ازچه منابعی، از چه محلی و چه مکانیزمی می توانند منابع لازم را جذب کنند و ما نمایندگان چه کمکی در این زمینه می توانیم به حوزه بهداشت بکنیم.

عثمانی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به افزایش ظرفیت دانشگاه های پزشکی و پیراپزشکی اشاره و تصریح کرد: بدلیل کمبود ظرفیت دانشگاه ها بسیاری از جوانان کشور برای تحصیل در رشته های پزشکی عازم کشورهای خارجی می شوند و پس از گذراندن چند ترم دانشگاهی و صرف هزینه های سنگین به کشور بازمی گردند؛ چرا نباید این ظرفیت را خود درکشور ایجاد کنیم؟

وی افزود: افزایش ظرفیت دانشگاه ها ، مورد نظر مردم است در برنامه های دکتر هاشمی دیده نشده است و امید است در برنامه ایشان در چهار سال آینده پیش بینی شود.

نماینده مردم بوکان در ادامه به ساماندهی وضعیت خدمات درمانی و بیمه ها اشاره کرد و خطاب به هاشمی گفت: آقای هاشمی؛ جنابعالی می دانید حوزه عملیات شما فرابخشی است و بیمه ها در اختیار شما نیست و شاهد بودیم بیمه ها وزارت بهداشت را اذیت کردند یعنی خدمات را بخش بهداشت و درمان به مردم به موقع ارائه می داد اما بیمه ها بموقع پرداخت نمی کردند؛ ما نگران این سیاست های فرابخشی و عملکرد بیرونی هستیم که چگونه می شود این هماهنگی را ایجاد کرد که وقتی بخش بهداشت و درمان بموقع خدمات ارائه می دهد بموقع هم دریافتی بیمه را شاهد باشد. بی توجهی به این عملکرد به مرور انگیزه ها را از بین خواهد برد.

عثمانی خاطرنشان کرد: در برنامه وزیر پیشنهادی بهداشت چیزی تحت عنوان بیمه ندیدیم ؛ آقای هاشمی بگویند برای بیمه ها چه فکری می خواهند بکنند؟ اگر بیمه دست کسی باشد و ارائه خدمات درمانی در دست یک نفر دیگر، این تعارض ها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.امید است آقای هاشمی این مبحث را نیز در برنامه های آتی خود برای چهار سال آینده بگنجانند.

این نماینده مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد که در برنامه های پیشنهادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی همراهی رفاه اجتماعی وبیمه ها دیده شود.

**هادی بهادری: تامین مالی طرح تحول سلامت ابهام دارد
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تامین مالی طرح تحول سلامت ابهام دارد و بی عدالتی ها در حوزه بهداشت و درمان رفع شود.

سید هادی بهادری در جلسه صبح روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت دوازدهم افزود: در مخالفت صحبت کردن با دکتر هاشمی شاید با این عنوان درست نباشد و باید از وی و مجموعه فعالیت وزارت بهداشت در چهار سال دولت یازدهم تشکر کرد که یکی از شاهکار های این دولت، طرح تحول سلامت بود.

بهادری ادامه داد: آنچه مرا مجاب کرد که در مخالفت ایشان صحبت کنم یکی مربوط به مسایل در سطح ملی است و دیگری بی عدالتی در نظام پزشکان و بهداشت و درمان می باشد.

بهادری خاطر نشان کرد: همچنین در حال حاضر تفاوت حقوق پزشکان با دیگر کادرهای پزشکی مانند پرستاران و تامین مالی آن دچار ابهام است.

وی اضافه کرد: بیمه وضعیت مناسبی ندارد و در ادامه هم نسبت به تامین مالی طرح تحول سلامت نگران هستیم.

بهادری با اشاره به اینکه در برنامه ارائه شده این دوره از وزیر پیشنهادی بهداشت، برنامه ای برای تامین منابع طرح تحول سلامت ندیده ایم، تاکید کرد: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد و همین طور به موضوع بهداشت عنایت شود.

وی با بیان اینکه همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: توجه به پیشگیری و بهداشت نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و بسیاری از خدمات در حوزه بهداشت و درمان نیز باید بیشتر مورد توجه دولت دوازدهم قرار گیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس افزود: یکی دیگر از موارد درخواستی من پیگیری طرح پزشک خانواده است که می بایست در دستور کار وزیر بهداشت در دوره دوازدهم قرار گیرد.

بهادری درباره مسائل منطقه ای حوزه انتخابیه خود نیز اضافه کرد: حدود 140 سال پیش بود که مدرسه دارلفنون در این منطقه تاسیس شد اما امروز برازنده نیست که دانشگاه علوم پزشکی آن در ردیف 21 دانشگاه علوم پزشکی کشور نباشد.

بهادری در ادامه به مسائل منطقه ای استان آذربایجان غربی اشاره کرد و ادامه داد: این استان آخرین استان در شاخص سلامت است و در دوره بعد باید نگاهی ویژه ای به این استان در حوزه بهداشت و درمان شود.

وی خاطرنشان کرد: بیمارستان 250 تختخوابی که قرار بود در این استان ساخته شود هنوز یک آجر آن نیز گذاشته نشده و همچنان بلاتکلیف است.

بهادری تصریح کرد: همچنین در دوره چهارساله وزیر بهداشت در دولت یازدهم حتی یک تخت بیمارستانی هم در این استان نداشتیم و همچنین این استان بیمارستان ویژه سوختگی هم ندارد.
وی با اشاره به حادثه شهرستان خوی گفت: چرا مصدومان این حادثه باید به بیمارستان های دیگر استان ها و یا اصفهان اعزام شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس در ادامه سخنان خود گفت: این استان در بحث گردشگری سلامت هم می تواند مفید باشد. در خصوص ظرفیت این نوع گردشگری غفلت شده و عقب مانده ایم در صورتی که این استان می تواند مهد گردشگری سلامت در این منطقه باشد.

وی در پایان برای وزیر بهداشت ابراز امیدواری کرد با رای بالا بتواند جزء وزرای کابینه دوازدهم باشد و در ادامه کار خود مباحث مطرح شده درباره بی عدالتی ها در حوزه بهداشت و درمان را سر و سامان دهد.

جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از روز گذشته (سه شنبه 24 مرداد ماه) در مجلس شورای اسلامی آغاز شده است و قرار است نمایندگان ملت در دو نوبت صبح و بعد از ظهر به وزیران پیشنهادی رای اعتماد دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: