کد خبر: ۱۶۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 16
این مواد شیمیایی را می توان در بدن خودمان تولید کرده و موجب ترشح شان شویم, حتی با کارهای پیش پا افتاده ای که ممکن است به ذهن ما نرسد.
دوپامین

دوپامین, سروتونین, اکسی توسین و اندورفین مواد شیمیایی هستند که باعث احساس خوب در ما می شوند.
این مواد شیمیایی را می توان در بدن خودمان تولید کرده و موجب ترشح شان شویم, حتی با کارهای پیش پا افتاده ای که ممکن است به ذهن ما نرسد. بنابراین, به جای اینکه فکر کنید زندگی و رویدادهای بیرونی همیشه منجر به شادی یا از بین رفتن شادی شما می شوند, علم نشان داده که ما می توانیم عامدانه شادمانی را در خود افزایش دهیم.

:diamonds:دوپامین

:heavy_check_mark:این ماده شیمیایی در دستگاه عصبی ماست که ما را به فعالیت وامیدارد. خودتردیدی و تنبلی به نظر میرسد که با سطوح پایین دوپامین در بدن ارتباط مستقیمی دارد.

:heavy_check_mark:دوپامین زمانی که شما هدفی میگذارید و به آن میرسید فعال می شود. شما از طریق تقسیم اهداف بزرگتان به بخشهای کوچکتر , می توانید به دفعات بیشتری احساس موفقیت را تجربه کرده و موجب ترشح دوپامین بیشتری در بدنتان شوید.



سروتونین

سروتونین زمانی فعال می شود که شما احساس مهم و ارزشمند بودن می کنید. تنهایی و افسردگی در زمانهایی اتفاق می افتد که سطح سروتونین شما پایین آمده باشد.

اغلب داروهای ضد افسردگی بر تولید سروتونین در جسم شما تمرکز دارند.

به منظور افزایش این ماده شیمیایی در مغز, به موفقیتهای قبلی تان فکر کنید و شکرگذاری را به طور منظم تمرین کنید.

این نه تنها باعث تقویت احساس ارزشمندی در شما می شود, بلکه با تمرین شکرگذاری, شما متوجه می شوید که موارد زیادی در زندگی تان وجود دارد که زندگی شما را ارزشمند و مهم می کند.





اکسی توسین

اکسی توسین هورمون اعتماد است.

این ماده ی شیمیایی در مغز احساس صمیمیت ایجاد می کند و افزایش آن در بدن منجر به اتفاقات خوب و خوشایندی در کل سیستم فیزیکی و روانی شما می شود.
این هورمون را هورمون نوازش هم نامیده اند, بنابراین یک روش ساده برای افزایش اکسی توسین این است که یک نفر را در آغوش بگیرید.

به طور کلی وقتی به شخص دیگری اهمیت می دهیم و با او مهربانیم یا بالعکس, هورمون اکسی توسین افزایش می یابد.

همین اتفاق هنگام تعریف کردن از دیگران نیز رخ می دهد. پس به زبان آوردن سخنان تشویق کننده و تعریف کردن از دیگران از راههای افزایش اکسی توسین است.



اندورفین

هورمون اندورفین در پاسخ به درد ترشح می شود و موجب کاهش اضطراب و افسردگی می شود.

ورزش کردن و فعالیتهای بدنی باعث افزایش اندورفین می شود.

خندیدن نیز یکی از آسانترین روشها برای افزایش این هورمون شادی آفرین است.

مهشید اسماعیلی
کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و کارشناس مشاوره
مشاور خانواده و درمانگراعتیاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: