کد خبر: ۱۶۲۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 17
انفجار هسته‌ای به شدت احتمال آتش‌سوزی را در مناطق بزرگ و وسیع افزایش می‌دهد و این باعث می‌شود که بخار در استراتوسفر وارد شده و باعث کاهش دما شود.
شفا آنلاین:کارشناسان معتقدند وقوع یک جنگ هسته‌ای هرچند کوچک، تاثیرات زیست محیطی روی تمام کره زمین خواهد داشت.

تحقیقات جدید اثرات بمب‌های هسته‌ای<The effects of nuclear bombs> بر محیط زیست را مدل‌سازی کرده است.
انفجار هسته‌ای به شدت احتمال آتش‌سوزی را در مناطق بزرگ و وسیع افزایش می‌دهد و این باعث می‌شود که بخار در استراتوسفر وارد شده و باعث کاهش دما شود.
این اختلال زیست محیطی به نوبه خود، به شدت بر تولید جهانی مواد غذایی تاثیر می‌گذارد.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا توسط کره شمالی تهدید شده که با آتش و خشم، مانند دنیایی که هرگز دیده نشده روبرو خواهد شد تا آمریکا از تعداد قدرتمندترین سلاح‌های کشتار جمعی خود در شبه جزیره کره بکاهد.
به گفته بسیاری از تحلیلگران دفاعی، خطر درگیری‌های هسته‌ای در اروپا و شبه قاره هند در سال‌های اخیر افزایش یافته است.
در یک رویداد امیدوار کننده، 122 کشور در ماه ژوئن به تصویب پیمان سازمان ملل متحد مبنی بر منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در نیویورک رای دادند.
در ماه مارس سال جاری، «ماتیاس آکن» محقق نگرش خود را نسبت به سلاح‌های هسته‌ای، در مقاله‌ای نوشت که قدرت تخریب بمب‌های هسته‌ای بسیار اغراق شده است و باید از سناریوهای روز قیامت و ادبیات آخرالزمانی اجتناب ورزید.
وی استدلال کرد که سلاح‌های هسته‌ای آن چنان که اغلب توصیف شده‌اند، قدرتمند نیستند. یک کلاهک هسته‌ای 9 مگاتنی که در «آرکانزاس» رها شد، تنها 0.2 درصد از سطح زمین مورد اصابت را تخریب کرد.
بیشترین نگرانی در مورد جنگ هسته‌ای از تحقیقات جدید است که اثر غیرمستقیم انفجارات هسته‌ای را بر محیط زیست و آب و هوا مدل‌سازی کرده است.
سناریویی که بیشتر مورد توجه و مطالعه است، یک جنگ هسته‌ای محدود بین هند و پاکستان است که شامل 100 کلاهک به اندازه بمب هیروشیما خواهد بود که با استانداردهای مدرن کوچک شده است و عمدتا در مناطق حومه شهری منفجر خواهد شد.
بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که این یک سناریوی قابل قبول در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار بین دو کشوری است که زرادخانه‌های ترکیبی آنان بیش از 220 کلاهک هسته‌ای را تشکیل می‌دهند.
در این رویداد، حدود 20 میلیون نفر طی یک هفته می‌توانند در اثر انفجار مستقیم، آتش سوزی و تشعشعات نابود شوند.
این میزان تلفات، از میزان تلفات کل جنگ جهانی اول بیشتر خواهد بود.
اما انفجارهای هسته‌ای نیز به شدت احتمال دارد آتش سوزی‌ها را در یک ناحیه وسیع موجب شود که حجم زیادی از دود و گرد و غبار را در استراتوسفر جمع و تزریق می‌کند.
در سناریوی هند و پاکستان، تا 6.5 میلیون تن دود می‌تواند به اتمسفر بالایی برسد و از رسیدن نور خورشید به سطح زمین جلوگیری کند و موجب کاهش قابل ملاحظه دمای زمین و تنش و اضطراب در سرتاسر جهان می‌شود که اثرات آن بیش از یک دهه باقی خواهد ماند.
این اختلال زیست محیطی به نوبه خود، به شدت بر تولید جهانی مواد غذایی تاثیر می‌گذارد.
بر اساس یک مطالعه، تولید ذرت در آمریکا که بزرگترین تولید کننده ذرت جهان است، درپی وقوع سناریوی محتمل، به طور متوسط به میزان 12 درصد طی 10 سال کاهش خواهد یافت.
در چین نیز، محصول برنج میان فصلی طی یک دهه، 17 درصد، ذرت 16 درصد و گندم زمستانه 31 درصد کاهش خواهد یافت.
با توجه به ذخایر جهانی موجود در دنیا که کمتر از 100 روز مصرف جهانی است، اثرات حاصل از یک جنگ محدود هسته‌ای، حدود 2 میلیارد نفر را در معرض خطر قحطی قرار خواهد داد.
اگر جنگی میان کره شمالی و آمریکا در بگیرد، با وجود این که منازعه محدودی خواهد بود اما باز هم بسیاری از مردم خواهند مرد و آسیب‌های زیست محیطی تا سالیان دراز بر سلامت عمومی جهانی تاثیر منفی می‌گذارد.
علاوه بر این، هرگونه جنگ هسته‌ای بین آمریکا و کره شمالی احتمال افزایش تقاضای هسته‌ای را توسط ملت‌ها و دولت‌های دیگر جهان افزایش می‌دهد.
جنگ احتمالی میان آمریکا و روسیه به مراتب اثرات بدتری خواهد داشت، چرا که بیشتر بمب‌های هسته‌ای روسیه و آمریکا 10 تا 50 برابر قوی‌تر از بمب‌هایی هستند که هیروشیما را نابود کردند.
اگر میان آمریکا و روسیه جنگ هسته‌ای در بگیرد و هر دو کشور از سلاح‌های اتمی خود استفاده کنند، قریب به 150 میلیون تن دود به اتمسفر بالایی زمین خواهد رفت.
در چنین شرایطی دمای جهانی تا 8 درجه سانتیگراد کاهش یافته و تولید جهانی غذا متوقف خواهد شد و اکثر جمعیت بشر دچار قحطی خواهند شد.
سلاح‌های هسته‌ای ما را از اقدامات تروریستی حفظ نمی‌کنند و نمی‌توان آنها را برای مبارزه با بالا آمدن سطح آب اقیانوس‌ها، گرمای جهانی، اسیدی شدن اقیانوس‌ها، از دست رفتن تنوع زیستی یا مقاومت ضد میکروبی استفاده کرد.
به همین دلیل است که بسیاری از سازمان‌های بهداشتی و پزشکی و سلامت عمومی در حال مبارزه با ساخت سلاح‌های هسته‌ای و غیرقانونی کردن آن هستند.سپید

DailyMai-
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: