کد خبر: ۱۶۲۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 16
محصولات لاغری همان محصولاتی هستند که در داروخانه حتی بدون نسخه پزشک و یا به‌صورت آنلاین قابل تهیه هستند و به دلیل سهولت دسترسی به آنها، اغلب افراد وسوسه می‌شوند تا مصرف این محصولات را با نام‌های مختلف تجاری تجربه کنند.
شفا آنلاین:اگر به تازگی سری به داروخانه‌ها زده باشید متوجه می‌شوید که چقدر زیاد شده‌اند، حتی دیگر فقط عرضه آنها مختص داروخانه نیست و پایشان به دنیای مجازی هم باز شده است. کافی است چند کلیدواژه را در فضای مجازی جست‌وجو کنید و متوجه شوید که چه حجم وسیعی از نام‌ها و برندهای در این مورد وجود دارد. شاید بتوان گفت که وجود این همه تنوع در محصول به دلیل رغبت عمومی به مصرف آنها باشد. روی صحبت ما با محصولات و مکمل‌های لاغری و چربی سوزی<Slimming and fat burning supplements> است؛ محصولاتی که با گسترش زندگی ماشینی و تغییر روند تغذیه در جوامع و اشتیاق افراد برای رسیدن به اندام ایده‌ال در کوتاه مدت، هر روز مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین:محصولات لاغری همان محصولاتی هستند که در داروخانه حتی بدون نسخه پزشک و یا به‌صورت آنلاین قابل تهیه هستند و به دلیل سهولت دسترسی به آنها، اغلب افراد وسوسه می‌شوند تا مصرف این محصولات را با نام‌های مختلف تجاری تجربه کنند. اما آنچه در این بین مورد غفلت قرار می‌گیرد آن است که عوارض جانبی این داروها مانند افزایش ضربان قلب، افزایش میزان فشارخون، سردرد و سر گیجه، تهوع، مشکلات گوارش و کبد چقدر است و آیا این محصولات تایید وزارت بهداشت را جهت ورود به بازار کسب کرده‌اند؟
روی دیگر سکه این اتفاق رواج مصرف این محصولات و تبلیغ آنها در باشگاه‌های ورزشی و رواج مصرف آنها در بین ورزشکاران است. چند سالی است که در کشور ما این فرهنگ غلط جا افتاده که با استفاده از هر شیوه‌ای حتی به‌طور مصنوعی می‌توان لاغر شد. حتی در برخی باشگاه‌های بدن‌سازی و ورزشی افرادی تلاش می‌کنند تا با استفاده از داروهای نیروزای فاقد تاییدیه علمی و پزشکی، زودتر به اهداف خود در زمینه لاغری یا عضله ‌سازی‌ یا به‌اصطلاح خود چربی سوزی دست پیدا کنند. البته استفاده از قرص‌های چربی‌ سوز در صورت مشاوره و نظارت پزشک می‌تواند بلامانع باشد و باید با آگاهی آنها را مصرف کرد.
عرضه داروهای لاغری در آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی
عبدالرضا نوروزی، محقق مرکز تحقیقات چاقی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اما درباره مصرف دارو‌های لاغری در باشگاه‌های ورزشی و خطر مرگ برای افراد هشدار می‌دهد. نوروزی می‌گوید: «متاسفانه امروزه داروهای لاغری در آرایشگاه‌ها، عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسد. در حالی که برای درمان چاقی داروهای مختلفی داریم که مکانیسم‌های مختلفی دارند، برخی از این داروها بر روی کاهش اشتها تاثیر می‌گذارند، برخی سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برند. ضمن اینکه بعضی داروها نیز بر روی مواد غذایی چربی و نشاسته‌ای اثر می‌گذارند و از هضم و جذب آنها جلوگیری می‌کنند و باعث کاهش وزن می‌شوند.»
وی می‌افزاید: «تعداد داروهای مورد استفاده برای درمان چاقی محدود هستند، اما متاسفانه شاهد آن هستیم برخی اقدام به مصرف خودسرانه داروهایی می‌کنند که برای درمان برخی بیماری‌ها مانند کم‌کاری تیروئید یا قند خون استفاده می‌شوند و بر روی کاهش وزن و لاغری تاثیرگذار هستند، اما باید دانست که مصرف این داروها برای فرد سالم فقط به‌منظور لاغری درست نیست و عوارض زیادی به دنبال دارد.»
این محقق مرکز تحقیقات چاقی با بیان اینکه متاسفانه در زمینه داروهای و مکمل‌های لاغری آشفته‌بازاری وجود دارد، می‌گوید: «بسیاری داروهایی که مکمل و چربی سوز که در آرایشگاه‌ها، باشگاه‌ها و عطاری‌ها به فروش می‌رسند حاوی ترکیبات شیمیایی مضر هستند و لاغری با این داروها واقعی نیست و به‌سرعت برگشت‌پذیر است.» نوروزی اضافه می‌کند: «بسیاری از این داروهای لاغری که در باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها به فروش می‌رسند حاوی ترکیبات ادرارآور هستند و فرد با مصرف آنها در عرض یک هفته چهار کیلو وزن کم می‌کند، اما بلافاصله با قطع دارو این کاهش وزن برمی‌گردد. همچنین برخی داروهای لاغری نیز ملین هستند و وزن را کم می‌کنند، اما با آسیب به بدن وزن فرد کم می‌شود و با قطع دارو وزن فرد دوباره افزایش پیدا می‌کند.»
وجود ماده خطرناکDNP در قرص‌های لاغری
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح می‌کند: «متاسفانه در برخی داروهای لاغری از ماده خطرناک و کشنده‌ای به نام DNP استفاده شده است که چربی سوزی قوی دارد، اما بر روی عملکرد قلب تاثیر منفی می‌گذارد و موجب آریتمی قلبی یا نامنظم زدن آن می‌شود. همچنین این ماده برای مغز نیز خطرناک است.» این محقق مرکز تحقیقات چاقی تاکید می‌کند: «اگر به سایت استاندارد غذایی انگلیس مراجعه کنید می‌بینید که در چند ماه گذشته چند مورد مرگ بر اثر مصرف DNP گزارش شده است و به همین دلیل اگر در یک باشگاه ورزشی کسی داروهای لاغری حاوی DNP به فروش برساند 6 ماه زندانی می‌شود و تنها به یک جریمه و تعطیلی باشگاه ورزشی بسنده نمی‌کنند، اما در کشور ما برخوردها جدی نیست.» نوروزی توصیه کرد: «مردم باید توجه داشته باشند که داروهای لاغری را از باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها و عطاری‌ها تهیه نکنند و مصرف دارو برای درمان چاقی تنها باید تحت نظر پزشک باشد.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: