کد خبر: ۱۶۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۳ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 16
این عارضه زمانی رخ میدهد که دیسکهای بین مهرهای تحت فشار قرار میگیرند و در نتیجه بیرون میزنند و یا گسیخته میشوند؛ این فتق یا گسستگی باعث درد پایین کمر میشود.
شفا آنلاین:اکثریت قریب به اتفاق درد پایین کمر ناشی از علل مکانیکی است. در بسیاری از موارد درد پایین کمر با اسپوندیلوز (آرتروز ستون فقرات) در ارتباط است؛ اسپوندیلوز اصطلاحی است که به انحطاط کلی ستون فقرات اشاره دارد. انحطاط ستون فقرات<spinal cord> به معنی سائیدگی و استهلاک است که در مفاصل، دیسک‎ها و استخوانهای ستون فقرات افراد مسن رخ میدهد. برخی از نمونه های علل مکانیکی درد در پایین کمر عبارتند از:

رگ به رگ شدن و ضربه دیدن :
به گزارش شفا آنلاین:علت حادترین موارد کمر درد، رگ به رگ شدن و ضربه دیدن آن است. رگ به رگ شدن به دلیل کشیده شدن بیش از حد یا پاره شدن رباطها رخ میدهد. ضربه دیدن نیز باعث پارگی تاندونها یا عضلات میشود.

فتق یا گسستگی دیسکها ( دیسک کمر ) :
این عارضه زمانی رخ میدهد که دیسکهای بین مهرهای تحت فشار قرار میگیرند و در نتیجه بیرون میزنند و یا گسیخته میشوند؛ این فتق یا گسستگی باعث درد پایین کمر میشود.

سیاتیک :
سیاتیک نوعی رادیکولوپاتی است که به دلیل تحت فشار قرار گرفتن عصب سیاتیک رخ میدهد. سیاتیک عصب بزرگی است که از باسن شروع میشود و تا پایین ساق پا کشیده شده است. این فشار باعث دردی مانند وارد آمدن یک شوک و یا سوزش قسمت پایین کمر میشود که با درد باسن و ساق پا نیز همراه است و گاهی اوقات پا را نیز درگیر میکند.

اسپوندیلولیستزی یا سر خوردن مهره ها:
وضعیتی است که در آن یکی از مهرههای پایین ستون فقرات از جای خود میلغزد و به عصبهایی که در خارج از ستون فقرات قرار دارند فشار وارد میکند.وارد آمدن یک ضربه:ضربه میتواند ناشی از ورزش کردن، تصادف با اتومبیل و یا افتادن روی زمین باشد؛ ضربه به تاندونها، رباطها و یا عضلات آسیب وارد میکند و منجر به درد پایین کمر میشود.

تنگی کانال نخاعی :
عارضهای است که در آن ستون فقرات باریک است؛ این باریک بودن به نخاع و عصبها فشار وارد میکند که میتواند در هنگام راه رفتن باعث درد یا بیحسی کمر، و در درازمدت منجر به ضعف ساق پا و اختلال حس شود.

اختلالات اسکلتی :
ازجمله این اختلالات عبارتند از: اسکولیوز (یک نوع کجی ستون فقرات است که معمولاً تا زمان میانسالی باعث کمر درد نمیشود)؛ گودی کمر (یک قوس غیرطبیعی برجسته در پشت کمر)؛ و سایر ناهنجاریهای مادرزادی ستون فقرات.

پزشک آنلاین

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: