کد خبر: ۱۶۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 12
سید حسن قاضی زاه هاشمی با حضور در فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، برنامه های خود در دولت دوازدهم را تشریح کرد.
شفا آنلاین>سلامت>وزیر پیشنهادی بهداشت دولت دوازدهم گفت: در دولت جدید طرح تحول سلامت باید ادامه یابد.

به گزارش شفا آنلاین،سید حسن قاضی زاه هاشمی با حضور در فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی، برنامه های خود در دولت دوازدهم را تشریح کرد.

وی گفت: امیدوارم بتوانیم در جهت کاهش مشکلات، سربلندی و تداوم انقلاب اسلامی هر آنچه در توان داریم انجام دهیم. 4 سال گذشته با همه سختی‌ها و خوبی‌ها گذشت و کارنامه‌ای از آن به جا ماند که می‌تواند مهمترین معیار قضاوت نمایندگان برای انتخاب وزیر دولت دوازدهم باشد.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت دوازدهم یادآور شد: در دولت جدید طرح تحول سلامت باید ادامه یابد، رئیس جمهور نیز در نطق انتخاباتی و بعد از آن تأکید داشتند حوزه سلامت و طرح تحول در اولویت قرار دارد.

برنامه وزارت بهداشت دولت دوازدهم بر اساس برنامه ششم توسعه
قاضی زاه گفت: وزارتخانه بهداشت و درمان، وزارتخانه سختی است زیرا همه ایرانیان همه روزه با آن سر و کار دارند و این وزارتخانه در طول 24 ساعت باید پاسخگو باشد. اقدامات انجام شده وظیفه است و در بخشی که کوتاهی شده مردم حق دارند انتقاد کنند. متأسفانه زمانی کار در این وزارتخانه را شروع کردیم که به مدت 3 سال در دولت دهم به دلیل مشکلات بین وزیر و رئیس جمهور رها شده بود.

وی تداوم طرح تحول سلامت و ادغام منابع بر اساس مصوبات برنامه ششم را از اولویت‌های دولت دوازدهم دانست و گفت: هر آنچه در قانون برنامه ششم به تصویب رسیده در برنامه پیشنهادی ما گنجانده شده است از جمله نظام ارجاع، توجه به بخش بهداشت، تأمین منابع پایدار، تنظیم درآمدها و هزینه‌ها و مطالبه‌گری در قالب برنامه ارائه شده است؛ در واقع تصمیمات همه دستگاه‌ها از قوه قضائیه تا سایرین با وزارتخانه بهداشت و درمان سر و کار دارند.

کاهش آسیب‌ها به برنامه کل نظام منوط است
وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم در ادامه کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر برنامه‌های وزارتخانه بهداشت و درمان دانست و تصریح کرد: کاهش آسیب‌ها به برنامه کل نظام منوط است اما در موارد مرتبط با این وزارتخانه قطعا دنبال خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال نمایندگان تهران مبنی بر کمبود خدمات در حوزه درمان گفت: این گلایه‌ها درست و بجا است اما باید بپذیریم کمک به مناطق محروم از بار خدمات درمانی در تهران می‌کاهد زیرا بسیاری از بیماران از مناطق محروم و حاشیه‌ها برای دریافت خدمات به تهران می آیند.

بخشی از شهر تهران فروخته شده و بخشی نیز پیش فروش شده است
قاضی زاده هاشمی با یادآوری اقدامات انجام گرفته در حوزه حاشیه پایتخت گفت: متأسفانه در شهرهایی چون قدس و ملارد با 2 میلیون نفر جمعیت، قرچک با 300 هزار نفر جمعیت، پیشوا و ورامین با 400 هزار نفر جمعیت، رباط کریم و بهارستان با 600 هزار نفر جمعیت حتی یک تخت بیمارستانی هم وجود نداشت اما با پیگیری‌های انجام شده بیمارستانی در بهارستان احداث شد و تا 3 ماه آینده ساخت بیمارستانی در قرچک نیز به پایان می‌رسد.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت دوازدهم با تأکید بر کمک شهرداری تهران برای افزایش خدمات درمان پایتخت گفت: آقای قالیباف نیز کمک‌هایی به این وزارتخانه‌ کرده‌اند، اما متأسفانه شهر تهران در بخشی فروخته شده و در بخشی نیز پیش فروش شده است لذا امیدواریم با کمک شهردار جدید خدمات‌رسانی در پایتخت را افزایش دهیم؛ شهرداری حتی با ارائه اراضی لازم می‌تواند به ما کمک شایانی کند.

هیچ یک از بیمارستان‌های پایتخت در برابر زلزله مقاوم نیست
وی ادامه داد: متأسفانه تمام بیمارستان‌های فعلی پایتخت بیش از 50 سال قدمت داشته که به هیچ عنوان در برابر زلزله مقاوم نیست، بنابراین تلاش شده از بهترین اساتید منطقه در حوزه بهداشت و درمان تهران استفاده شود هرچند در تهران تقسیم‌بندی به شکل دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه علوم پزشکی بهشتی مشکلاتی را ایجاد کرد، بنابراین تأکید داریم با برگزاری جلسه‌ای جداگانه نسبت به یکپارچگی مدیریت حوزه بهداشت و درمان تهران بحث و بررسی شود.

قاضی‌زاده هاشمی با یادآوری جلساتی با نمایندگان مجلس نهم گفت: در این جلسات اصل اشکال پذیرفته شد اما متأسفانه به نتیجه مطلوب نرسیدیم، بیمارستان‌های تخصصی کودکان نیز هر چند وضعیت خوبی ندارد، اما نسبت به قبل ارتقاء پیدا کرده و در مورد بیمارستان مرکز طبی نیز قول می‌دهیم بهترین دارو و خدمات را ارائه کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت دوازدهم با یادآوری احداث همراه‌سرا در حاشیه بیمارستان‌ها به کمک شهرداری تهران گفت: این مراکز ایجاد شده اما همچنان مردم چادر می زنند از این رو امیدواریم با اتمام شعبه دوم بیمارستان 540 تختخوابی مرکز طبی که اخیرا کلنگ‌زنی شده خدمات افزایش یابد.

 تلاش برای جوان‌گرایی
قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال نمایندگان در خصوص رفع مشکلات بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: منابع وزارت بهداشت و درمان از سازمان برنامه و بودجه و بیمه‌ها تأمین می‌شود؛ با توافقی که با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و دستور رئیس جمهور که گفتند در 3 ماهه اول در شورای اقتصاد منابع این وزارتخانه برای 4 سال آتی مشخص خواهد شد تا منابع سالانه و یک دوازدهم آن تعیین و تخصیص یابد اما منابع مربوط به بیمه‌ها نیز بر اساس تصمیم دولت و قوانین نیز تأمین خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد تأمین اجتماعی و بیمه کارگران و کارفرمایان بخشی مرتبط با بیمه درمان است که این منابع به صورت نقدی می‌تواند به این وزارتخانه تخصیص یابد در غیر این صورت می‌توان همه آن را به علاوه منابع دولت و سازمان برنامه و بودجه و پیشنهادی مجلس در یک صندوق تجمیع کرد که در این صورت قدرت خرید و ارائه خدمات افزایش پیدا می‌کند در هر حال در دولت دوازدهم تلاش خواهیم کرد مشکلات حوزه منابع را مرتفع کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت دوازدهم در خصوص به کارگیری جوانان در دولت آتی گفت: در دولت یازدهم وزارت بهداشت حتی یک نفر بازنشسته را جذب نکرد و در بین وزارتخانه‌ها می‌توان گفت تنها مجموعه بود که از جوانترین افراد استفاده کرد ما نیز به گردش نخبگانی اعتقاد داریم از این رو از دوستان دانشگاهی و نخبگان در دولت دوازدهم استفاده می شود.

قاضی زاده هاشمی در خصوص شفافت این وزارتخانه تصریح کرد: ما تلاش خواهیم کرد از فساد و رانت در وزارتخانه جلوگیری شود اما دستگاه‌های نظارتی نیز باید به وظیفه خود عمل کنند.

** کاهش قیمت داروهای خارجی
همایون یوسفی رئیس کمیته بهداشت و درمان فراکسیون امید پیش از بیان اظهارات وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان دولت دوازدهم گفت: در زمان شروع دولت یازدهم وضعیت بهداشتی کشور بسیار خاص و بحرانی بود به نوعی که 8 هزار میلیارد بدهی در حوزه سلامت، کمبود دارو، پرداخت 54 درصد از جیب مردم سبب زیر خط فقر رفتن مردم شد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه سلامت یکی از اولویت‌های دولت یازدهم قرار گرفت، افزود: با شروع طرح تحول سلامت و راه‌اندازی پروژه‌های درمانی، بهداشتی، پرداخت از جیب مردم از 54 درصد به 37 درصد رسید به نوعی که 10 هزار میلیارد از جیب مردم صرفه‌جویی شد.

وی افزود: قیمت داروهای خارجی کاهش و واردات دارو از یک و نیم میلیارد به 950 میلیون کاهش یافت؛ در هر حال انتظار است که در دولت دوازدهم نیز قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر نظام ارجاع، ادغام‌های مالی در حوزه غذا و دارو و افزایش تعامل با مجلس در دستور کار قرار گیرد.

اطمه حسینی و فریده اولاد قباد نمایندگان مردم تهران وضعیت بیمارستان‌های پایتخت از جمله بیمارستان‌های تخصصی اطفال چون مفید و حضرت علی اصغر را یادآور شدند و تقاضای ارتقاء خدمات درمانی در پایتخت و ارائه داروهای اصل شیمی درمانی کودکان را مطرح کردند.

عین الله شریف‌پور نیز ضمن تقدیر و تشکر از خدمات وزارت بهداشت و درمان در دولت یازدهم گفت: در دولت جدید نیز نسبت به حضور پزشکان متخصص در شهرستان‌ها و نظارت جدی بر ارائه بخشنامه‌های صادره و حضور پزشکان و اقامت دائم آنها در روستاها توجه شود.

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه نماینده مردم بم در مجلس ضمن تقدیر و تشکر از خدمات وزارت بهداشت در دولت یازدهم و همکاری معاونت امور مجلس این وزارتخانه برای تعامل بین مجلس و وزارت بهداشت و درمان گفت: مهمترین دغدغه مردم در سطح کشور حل شده اما همچنان کارهایی لازم است که قطعا با توانایی دکتر قاضی‌زاده هاشمی حل شدنی است. خوشبختانه به اندازه صد سال گذشته در این دوره به مردم خدمات بهداشتی و درمانی ارائه شده لذا پیشنهاد می‌شود در دولت جدید کلینیک‌های سیار به مناطق محروم و مرزی فرستاده شود و پزشکانی که در مرکز کشور خدمت می‌کنند نیز به مناطق محروم برای ارتقاء خدمات فرستاده شوند.

فرید موسوی: دستاوردهای طرح تحول سلامت به جهت درآمد و هزینه باید شفاف شود
علی اکبری، نماینده مردم شیراز نیز ضمن تشکر از خدمات حوزه بهداشت و درمان در دولت گذشته گفت: با توجه به اینکه استان فارس محور مراجعات شهرستان‌های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس است تقاضا می‌شود نسبت به نوسازی بیمارستان‌های فرسوده توجه شود.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در خصوص برنامه وزارت بهداشت و درمان در دولت جدید برای تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سوال پرسید و فرید موسوی دیگر نماینده مردم تهران گفت: دستاوردهای طرح تحول سلامت به جهت درآمد و هزینه باید شفاف شود، ادامه اجرای این طرح نیازمند منابع مالی بسیار است بنابراین دولت باید نحوه تأمین این منابع را شفاف کند، همچنین درخواست می‌شود در دولت جدید از نخبگان و فعالان اجتماعی توانمند و متخصص در این مجموعه استفاده شود.
برچسب ها: سلامت ، بهداشت ، دولت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: