کد خبر: ۱۶۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 11
تمام هورمون های بدن به طور مرتب در نوسان هستند. زمانی که این هورمون ها در تعادل کامل باشند بدن آنچنان که باید به فعالیت های خود ادامه می دهد. مشکل زمانی بروز می کند که هورمون ها در حد لازم و متعادل خود نیستند.
شفا آنلاین:استروژن به هورمون زنانه شهرت دارد. البته در آقایان نیز به میزان کم وجود دارد. میزان بالای استروژن هم در خانم ها و هم در آقایان می تواند مشکل ساز شود.

به گزارش شفا آنلاین:تمام هورمون های بدن <Body hormone>به طور مرتب در نوسان هستند. زمانی که این هورمون ها در تعادل کامل باشند بدن آنچنان که باید به فعالیت های خود ادامه می دهد. مشکل زمانی بروز می کند که هورمون ها در حد لازم و متعادل خود نیستند.

استروژن نیز یکی از هورمون های شناخته شده است که به هورمون زنانه شهرت دارد. بر خلاف آن تستوسترون هم به عنوان هورمون مردانه مشهور است. میزان بالای استروژن می تواند در آقایان نیز بروز کند.
استروژن هورمون جنسی در خانم ها است، سیکل قاعدگی را تنظیم می کند و بر دستگاه تولید مثل اثر می گذارد. میزان بالای استروژن هم در خانم ها و هم در آقایان مشکل ساز می شود. در ادامه علائم افزایش این هورمون را عنوان می کنیم.
میزان بالای هورمون استروژن ناشی از چیست؟
افزایش میزان استروژن می تواند به صورت اتفاقی بروز کند و یا نتیجه عادت های نادرستی مانند زیاده روی در مصرف الکل، مصرف زیاد فست فود و مصرف برخی داروها باشد. البته این افزایش می تواند عوامل دیگری نیز داشته باشد از جمله:
بیماری های قلبی عروقی
پیری( که باعث کاهش تستوسترون میشود)
چاقی مفرط
کاهش میزان پروژسترون
مشکل با انسولین در افراد دیابتی
داروهای حاوی استروژن
داروهای استروئیدی
مصرف مواد مخدر
مصرف قرص های ضدبارداری
مشکلات دستگاه گوارش
قرار داشتن در معرض ترکیبات شیمیایی مانند آفت کش های موجود در مواد غذایی
استروژن باعث رشد بافت پستانی در آقایان می شود و میزان بالای این هورمون باعث بزرگ شدن سینه مردها خواهد شد
از جمله عامل افزایش میزان استروژن می توان به برخی بیماری ها مانند بیماری های کلیوی، پرکاری تیروئید، تومورهای بیضه و سیروز کبدی اشاره کرد.
علائم میزان بالای استروژن کدام است؟
علائم متعددی نشان دهنده افزایش سطح استروژن در بدن است که در ادامه اشاره می شود:
التهاب
التهاب و حساسیت سینه ها
رشد فیبروکیستیک در سینه ها
افزایش علائم سندروم پیش از قاعدگی و کاهش میل جنسی
قاعدگی نامنظم
سردرد و کاهش حافظه
بدخلقی
افزایش وزن
ریزش موها
دست و پای سرد
احساس خستگی یا کمبود انرژی
مشکلات خواب
پزشک مرد
عوارض میزان بالای استروژن در آقایان
بالا بودن استروژن در مردها نیز مشکلاتی به بار می آورد.
مشکلات باروری
استروژن تاحدودی در رشد اسپرماتوزوئیدهای باکیفیت تاثیر دارد. با افزایش استروژن، سطح منی دانه های موجود در اسپرم کاهش پیدا می کند و این مسئله نیز منجر به کاهش باروری در آقایان می شود.بنابراین در صورت بروز تاخیر در باروری حتما باید میزان استروژن آقایان بررسی شود.
ژنیکوماستی
استروژن باعث رشد بافت پستانی در آقایان می شود و میزان بالای این هورمون باعث بزرگ شدن سینه مردها خواهد شد. امروزه مشکل بزرگی سینه آقایان را با جراحی پلاستیک برطرف می کنند.در هر حال لازم است میزان استروژن بدن مردها بررسی شود.
اختلالات نعوظی
در عملکرد جنسی آقایان و همچنین خانم ها تعادل بین استروژن و تستوسترون از اهمیت بالایی برخوردار است. بروز هر نوع خللی در این تعادل باعث بروز مشکلات جنسی می شود. بالا بودن میزان استروژن در مردها باعث بروز اختلالات نعوظی می شود.
چگونه می توان میزان بالای استروژن را تشخیص داد؟
خانم ها باید توجه داشته باشند که میزان استروژن علاوه بر تنظیم سیگل قاعدگی تاثیر زیادی در احساسات و خلق و خوی آنها نیز دارد. بنابراین تنظیم آن به دلیل اهمیت خلق و خو در زندگی روزانه بسیار مهم است
پزشک متخصص برای تشخیص میزان استروژن درخواست آزمایش خون می دهد. این روش بهترین و مطمئن ترین روش برای تشخیص میزان استروژن بالا، پایین یا میزان متعادل است. بعد از تشخیص مشکل پزشک می تواند با تجویز دارو به کنترل میزان استروژن کمک کند. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی نیز به کنترل میزان آن کمک می کند.
روش های کنترل میزان استروژن
روش های متعددی برای کنترل میزان بالای استروژن وجود دارد. به این ترتیب که باید سبک زندگی تان را اصلاح کنید. برای این کار لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید:
خودداری از مصرف الکل
افزایش مصرف میوه و سبزیجات
پرهیز از مصرف مواد غذایی چرب
کاهش استرس
مصرف بیشتر فیبرهای غذایی
ورزش به مدت حداقل سه جلسه در هفته
یادتان باشد که میزان بالای استروژن می تواند باعث بروز مشکلات دیگری مانند سرطان پستان شود. میزان بالای استروژن همچنین ممکن است باعث بروز سرطان آندومتر (سرطان دیواره رحم) شود.
به پزشک مراجعه کنید
اگر علائمی که در مطلب اشاره شده را در بدن تان مشاهده می کنید به پزشک مراجعه کنید. لازم است که اختلالات هورمونی تشخیص و درمان شود. البته یادتان باشد اگر عادت های نادرستی دارید درمان این مشکل سخت می شود و به طور کامل نمی توانید بر مشکل اختلال هورمونی غلبه کنید.
خانم ها باید توجه داشته باشند که میزان استروژن علاوه بر تنظیم سیگل قاعدگی تاثیر زیادی در احساسات و خلق و خوی آنها نیز دارد. بنابراین تنظیم آن به دلیل اهمیت خلق و خو در زندگی روزانه بسیار مهم است، چون در غیر این صورت احساساتی مانند آشفتگی، افسردگی و تشویش بیشتری خواهید داشت.تبیان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: