کد خبر: ۱۶۲۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 10
در این بیماری دامنه حرکتی شانه به میزان قابل توجهی کم می‌شود و درد در ناحیه شانه امان شخص را می‌برد.
شفاآنلاین>سلامت>شاید برای شما هم پیش بیاید که نتوانید دست‌ها را به بالای سر یا پشت خود ببرید. اگر احیاناً چنین مشکلی برای‌تان پیش آمده، دچار بیماری شانه منجمد (frozen shoulder ) شده اید.

به گزارش شفاآنلاین،در این بیماری دامنه حرکتی شانه به میزان قابل توجهی کم می‌شود و درد در ناحیه شانه امان شخص را می‌برد. عارضه شانه منجمد ازجمله عوارض شایعی است که افراد با سنین متفاوت را با درجات مختلف درگیر خود می‌کند. برای اینکه بفهمیم عارضه شانه منجمد چیست و چه علائمی دارد و بر اثر چه عواملی ایجاد می‌شود و در نهایت درمان آن چیست، سراغ دکتر شهرام فیروزی رفتیم. این فوق تخصص درد با زبانی ساده به تمام سؤال های فوق پاسخ می‌دهد.
علائم بیماری شانه منجمد
از علائم بارز این بیماری دردناک شدن شانه است که در پی آن حرکت این عضو با سختی صورت می‌گیرد و حرکت کتف و دست محدود می‌شود.
دکترفیروزی با اشاره به اینکه شروع بیماری «شانه منجمد» با درد و ناراحتی همراه است، می‌گوید: در شروع بیماری، فرد قادر نیست دست خود را به پشت ببرد و پس از مدتی حتی قادر نیست دست خود را بالا ببرد البته به مرور زمان درد کاهش پیدا می‌کند ولی محدودیت حرکت باقی می‌ماند. در کل می‌توان گفت که این بیماری معمولاً یک سال به درازا می‌کشد ولی این زمان در افراد مختلف می‌تواند کمی متفاوت باشد.
به گفته این فوق تخصص درد تشخیص این بیماری بیشتر بالینی و با معاینه دقیق و شرح حال کامل بیمار انجام می‌شود، در عکس ساده معمولاً وضعیت طبیعی به نظر می‌رسد و گرفتن سی تی اسکن و MRI هم توصیه نمی‌شود اما در برخی موارد گرفتن MRI می‌تواند کمک‌کننده باشد. نکته مهم در تشخیص این بیماری، افتراق آن از دیسک گردنی و نقاط ماشه‌ای یا تریگرپوینت (انقباض قسمتی از عضله) در شانه و گردن است که هر کدام درمان خاص خود را دارند و اگر تشخیص اشتباه داده شود درمان نادرست انجام می‌شود و به دنبال آن هزینه‌های اضافی به بیمار تحمیل خواهد شد.
درمان پله پله کپسولیت چسبنده
هر بیماری دارای شدت و ضعف است. در بیماری شانه منجمد با توجه به درجات مختلف بیماری، درمان‌های متفاوتی نیز انجام می‌شود.
دکترفیروزی در این زمینه معتقد است: پس از تشخیص بیماری درمان‌های پلکانی شروع می‌شود، در مراحل اولیه استفاده از داروهای مسکن و کورتیکواستروئیدی (داروهای حاوی کورتون) به همراه فیزیوتراپی با کمپرس سرد و گرم می‌تواند کمک‌کننده باشد. او در ادامه توضیح می‌دهد: در اکثر موارد با توجه به ذات بیماری که محدودیت حرکت است و افزایش توان دامنه حرکت در شانه مبتلا با درد همراه است جهت انجام پروسه درمان ابتدا بلوک عصبی تحت هدایت سونوگرافی توسط متخصصان درد انجام می‌شود.
او در توضیح «بلوک عصبی» می‌گوید: به زبان ساده، بلوک عصبی به ایجاد هرگونه وقفه عمدی در حرکت پیام عصبی در طول عصب گفته می‌شود که معمولاً در راستای کاهش درد انجام می‌شود و یک روند کوتاه مدت است که معمولاً از چند ساعت تا چند روز به طول می‌انجامد و در طی آن بی‌حس‌کننده موضعی و کورتیکواستروئید و مواد دیگر در داخل یا کنار عصب تزریق می‌شود. سپس حرکات خاص ورزشی و فیزیوتراپی(Physiotherapy) به بیمار آموزش داده می‌شود تا  بتواند روند درمان را در خانه براحتی ادامه دهد. این فوق تخصص درد با اشاره به محاسن بلوک عصبی ادامه می‌دهد: انجام این بلوک عصبی به کاهش درد کمک می‌کند و در عین حال انجام حرکات ورزشی جهت رفع خشکی را راحت‌تر می‌کند، جهت تکمیل درمان شانه منجمد در صورت لزوم از لیزرهای پرتوان تحت نظارت متخصصین درد یا فیزیوتراپیست‌ها به بیمار کمک می‌شود. دکترفیروزی در پایان اضافه می‌کند: در صورت موفق نبودن در پروسه درمان، جراحی یا آرتروسکوپ آخرین راه درمان است.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: