کد خبر: ۱۶۲۱۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 09
یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها بحث پایداری منابع حوزه سلامت و رفع اشکالاتی است که گاهی باعث گرفتاری ما و شرکایمان می‌شود و امیدواریم در ۱۰۰ روز اول دولت به سرانجام رسند
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت درباره مهم‌ترین برنامه‌هایش در دولت دوازدهم گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها بحث پایداری منابع حوزه سلامت و رفع اشکالاتی است که گاهی باعث گرفتاری ما و شرکایمان می‌شود و امیدواریم در ۱۰۰ روز اول دولت به سرانجام رسند.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار(Reporter) ضمن تبریک این روز به خبرنگاران و جامعه خبری گفت: آروز می‌کنم که کشور و مردم‌مان به ویژه جوانان بتوانند آینده بهتری پیش‌رو داشته باشند. البته همه ما باید در این راستا تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه خبرنگاری به نوعی شغل(Occupation) پیامبران محسوب می‌شود و بسیار با ارزش، مهم و در عین حال خطیر است، افزود: این حرفه به نوعی مطلع کردن مردم و پیام‌رسانی به جامعه است و به همین دلیل باید به آن توجه کنیم. باید توجه کرد که راه روشنگری راهی است که همه مصلحان تاریخ آن را پیمونده‌اند و ما هم باید اینگونه باشیم و ضمن داشتن سلامت و تقوا، ثمره کارمان ارتقای اخلاق، رعایت حقوق شهروندان و پرهیز از رفتارهای نامناسب باشد. البته کلیت مجموعه اطلاع‌رسانی کشور اینگونه‌اند. حال مهم این است که بتوانیم از این ویژگی‌ها مراقبت کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: روز خبرنگار روزی شریف و ارزشمند است و باید پاسدار حرمتش باشیم.

هاشمی خطاب به خبرنگاران گفت: من به عنوان برادر شما تاکید می‌کنم که قدر این جایگاه ارزشمند را بدانید. در عین حال شهادت می‌دهم که اقدامات زیادی در دولت یازدهم انجام شده و ما موظفیم همچنان به کاستی‌ها و مشکلات توجه داشته باشیم. در عین حال باید به توفیقات کشور هم افتخار کنیم. براین اساس نه فقط قسمت‌های سیاه را ببنیم و نه فقط مواردی را که سفید و نورانی هستند بنگریم؛ بلکه باید در کنار بیان مشکلات، بشارت هم بدهیم.

وی با اشاره به معرفی کابینه دوازدهم از سوی رییس دولت به مجلس ادامه داد: خدا را شکر می‌کنم که در هفته‌های اخیر جو کشور آرام بوده است. باید بدانیم که مردم از درگیری، دعوا، همهمه و سروصدا خوششان نمی‌آید. مردم فقط کار و کارنامه می‌خواهند و دلشان می‌خواهند که مسوولان به آنها فکر کنند و همه زندگی‌شان را وقف آنها کنند؛ زیرا مردم در صحنه‌هایی که نیاز بوده بیش از انتظار حضور یافته‌اند، حال امیدواریم به برکت رای مردم، مسوولان به چیزی جز خدمت به آنها فکر نکنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه اگر بخواهیم کشور موفق شود باید همین فضای آرام را ادامه دهیم، گفت: مردم گرفتاری‌های زیادی دارند، اما توقع‌شان هم زیاد نیست و اگر احساس کنند برایشان تلاش می‌کنیم، صرفنظر از نتیجه راضی خواهند بود.

هاشمی با اشاره به اعلام وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم از سوی رییس جمهور گفت: امیدواریم مجلس هم در رای دادن به کابینه آنچه را که شایسته و به حق است، انجام دهد. البته ما دوست داریم که تمام کابینه بتوانند رای اعتماد کسب کنند و دولت هرچه زودتر کارش را آغاز کند. بعد از آن هم همه ارکان نظام باید کمک کنند چراکه کار اجرایی سخت است و نیازمند کمک روحی و معنوی است.

وی با اشاره به نقش رسانه‌ها در کمک به پیشرفت کشور  و موفقیت اقدامات اجرایی گفت: البته نباید انتظار داشته باشیم که رسانه‌ها ما را مدح کنند. از طرفی هم انتظار داریم که اگر مشکلی در کار وجود دارد آن را آهسته‌تر بیان کنند نه آنکه فریاد بزنند، زیرا فریاد زدن نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه مشکل دیگری هم به آنها اضافه می‌کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: رسانه‌ها در حوزه سلامت بسیار حائز اهمیت هستند و اگر کمک شما رسانه‌ها نبود این میزان از رضایت در حوزه سلامت ایجاد نمی‌شد. در عین حال شما می‌توانید در جهت توانمند کردن مردم در راستای رعایت بهداشت ارتقای سواد سلامت و مطالبه‌گری از سایر دستگاه‌ها به ما کمک کنید. البته در دولت دوازدهم هدف ما ارتقا دادن به خدماتی است که در طرح تحول سلامت ارائه می‌شده و در عین حال در جهت رفع اشکالات گام برمی‌داریم. از طرفی امیدواریم بتوانیم منابع مالی پایدار را برای این حوزه ایجاد کرده و هماهنگی‌مان را با شرکا بیشتر کنیم.

هاشمی با بیان اینکه ماموریت اصلی ما در دولت دوازدهم توجه به پیشگیری است، ادامه داد: براین اساس از طریق نظام ارجاع، پزشک خانواده و پرونده الکترونیک سلامت و با به کارگیری مدیران لایق می‌توانیم بحث پیشگیری را پیش بریم. در عین حال مطالبه‌گری برای سلامت مردم هم بسیار مهم است؛ چراکه دستگاه‌های زیادی در کشور تولید بیماری می‌کنند که باید به کمک شما آنها را شناسایی کرده و توصیه کنیم که بهداشت و سلامت مردم را رعایت کنند و اگر توجهی به این توصیه نکردند، آنها را به مردم معرفی کنیم. بنابراین دستگاه‌هایی هم در دولت و هم در خارج از دولت مانند بخش جاده، صنعت، غذا، سلامت روان و... هستند که محصولات آسیب‌رسان عرضه می‌کنند و باید به کمک شما آنها را مرتفع کنیم تا منجر به کاهش آسیب‌های اجتماعی شود.

وی با بیان اینکه تمرکز بر آسیب‌های اجتماعی از برنامه‌های جدی من در دولت آینده است، گفت: دعا کنید که ما بتوانیم خادم واقعی و سرباز صالحی برای مردم و کشورمان باشیم. ما و شما در حوزه سلامت هیچ محدودیتی از نظر رنگ، نژاد و حاشیه نداریم و وظیفه ما خدمت کردن است. واقعا آرزو می‌کنم که اگر در دولت دوازدهم حضور داشتم و توانستم رای اعتماد کسب کنم، در پایان آن دوره من و تیمم بتوانیم برای ۱۵ میلیون نفری هم که رای ندادند، اقداماتی انجام دهیم تا بتوانیم کسانی را که دلخور، ناامید یا بی تفاوت هستند را امیدوار کنیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این ملت باید یک ید واحد باشند، گفت: آنچه که رمز بقای ایران و انقلاب است و کشورمان را به سمت پیشرفت می‌برد، همین وحدت است و شما رسانه‌ها نیز می‌توانید در این راستا کمک کنید. من از اینکه خبرنگاران حوزه سلامت راه سلامت را طی می‌کنند، تشکر می‌کنم و از حضورتان سپاسگزارم.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برنامه خود برای حوزه بهداشت و درمان در دولت دوازدهم گفت: مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم، تداوم و ارتقای طرح تحول نظام سلامت در قالب برنامه ششم توسعه است. بعد از آن هم استقرار نظام ارجاع اهمیت دارد، البته اگر بخواهیم این نظام به صورت واقعی پیاده شود و نمایشی نباشد، بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: ما تاکنون ۶ هزار مرکز بهداشتی، خانه بهداشت و مرکز جامع سلامت افتتاح کرده‌ایم و اقداماتی را درباره محل زیست و دریافتی نیروهایمان انجام داده‌ایم که این اقدامات در کنار تشکیل پرونده الکترونیک سلامت شرایط را برای استقرار نظام ارجاع آماده می‌کند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: در عین حال باید به موقعیت‌مان در حوزه دانش، آموزش و پژوهش نیز توجه کنیم. البته طبق ارزیابی‌های انجام شده شرایط‌مان در این حوزه‌ها خوب است اما باید بهتر شود.

هاشمی همچنین گفت: کار دیگری که باید انجام شود و نیازمند کمک دولت و مجلس است، بحث پایداری منابع حوزه سلامت و رفع اشکالاتی است که گاهی باعث گرفتاری ما و شرکایمان می‌شود. این مسائل بسیار مهم است و امیدواریم در ۱۰۰ روز اول دولت دوازدهم بتوانیم آنها را به انجام برسانیم و برنامه بعدی هم در راستای مطالبه‌گری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: