کد خبر: ۱۶۱۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 06
رئیس مرکز تحقیقات چاقی
رئیس مرکز تحقیقات چاقی بیان کرد: چاقی عوارض زیادی برای بدن دارد و متاسفانه ۴۰ درصد از مرگ و میرها با چاقی ارتباط دارند و افراد چاق دچار بیماری‌های مختلفی هستند.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس بیمارستان شریعتی گفت: عمل جراحی چاقی کاهش وزن زیادی را به همراه دارد اما لازم به ذکر است انجام این عمل به این معنا نیست که شما دیگر چاق نمی شوید.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر احمد رضا سروش، رئیس مرکز تحقیقات چاقی بیان کرد: جمعیت چاقی به دلیل نوع سبک زندگی، عادات غذایی و کم تحرکی هر روزه شاهد افزایش آمار آن هستیم. در مناطق شمالی ایران (شهرهای شمالی و شمال غرب کشور) میزان چاقی بسیار بالا است. امروزه چاقی در کودکان و نوجوانان بسیار مسئله جدی تلقی می شود و حدود 30 درصد نوجوانان دارای بیماری چاقی هستند همچنین چاقی در زنان بسیار بیشتر از مردان مشاهده می شود. درکل حدود 10 میلیون نفر در کشور با چاقی و اضافه وزن دست و پنجه نرم می کنند و این موضوع به یقین نیازمند راه حل هایی برای جلوگیری دارد چرا که کم کم به یک معضل بهداشتی تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: چاقی عوارض زیادی برای بدن دارد و متاسفانه ۴۰ درصد از مرگ و میرها با چاقی ارتباط دارند و افراد چاق دچار بیماری‌های مختلفی هستند. چاقی ارتباط مستقیمی با دیابت، انواع سرطان ها، کمردرد، اختلالات در مفاصل بخصوص زانوها، بیماری های تنفسی، سندورم متابولیک و... که بیماری های جدی هستند و باید برای رفع آن به دنبال چاره ای جدی گشت. بهترین کار در این موضوع پیشگیری است، بدین معنا که سبک زندگی، نوع غذا خوردن و ورزش کردن را در زندگی رزومره رعایت کنیم و کاری نکنیم که جراحی آخرین راه حل برایمان باشد.

سروش در خصوص جراحی های چاقی(Surgery Obesity) متذکر شد: جراحی های چاقی 10سالی است که در دنیا مرسوم شده و اخیرا به 2 دلیل بسیار رواج پیدا کرده است، اول به علت سیستم های لاپاراسکوپی که یک جراحی غیر تهاجمی است و بیمار مدت کوتاهی در بیمارستان بیستری است. همچنین این تکنیک به علت کاهش درد و کوچکی برش و جوشگاه عمل مورد استقبال قرار گرفته‌اند. علت دوم، کاهش مرگ و میرها در جراحی چاقی یکی از مهم ترین دلایل افراد برای ترغیب انجام این دسته از عمل ها هستند. بنابراین نتایج خوبی این دسته از جراحی ها به همراه داشته و بسیاری از بیماران از انجام آن راضی هستند اما ناگفته نماند به هرحال جراحی هزینه های خود را دارد و تغییراتی را در سیستم عملکرد بدن بوجود می آورد لذا بهترین توصیه، پیشگیری از بروز این وضعیت و روش های غیر جراحی است.

به گفته رئیس بیمارستان شریعتی، عمل جراحی چاقی کاهش وزن زیادی را به همراه دارد اما لازم به ذکر است انجام این عمل به این معنا نیست که شما دیگر چاق نمی شوید، خیر اینگونه نیست، اگر بعد از انجام عمل چاقی افراد باز هم مانند سابق رژیم غذایی خود را رعایت نکنند بی شک به وضعیت سابق خود باز می گردند. عمل‌های جراحی باعث لاغری افراد و ماندگاری وزنشان می ‌شود و متابولیسم و فیزیک بدن آنها نیز تغییر می‌ کند و بهتر است افراد با انجام تحرک‌های بدنی جلوی چاقی مجدد و بیماری‌های ناشی از آن را بگیرند.

وی در خصوص عوارض این دسته از جراحی ها  گفت: هیچگاه نمی توان گفت عمل جراحی بدون عارضه است، اما می توان گفت عوارض به حداقل رسیده است حتی در بهترین مراکز دنیا نیز 1درصد پیدایش عارضه ممکن است و هیچ گاه این درصد به صفر نمی رسد.

سروش در پاسخ به این سوال که آیا بیمه ها متقبل پرداخت هزینه های جراحی این بیماری هستند یا خیر ، گفت: معمولا اگر بیماران شرایط و ضوابط بیمه را داشته باشند بله بیمه هزینه ها را پرداخت می کند. حال سوالی که بوجود می آید این است که بیمه کدام یک از بیماران مبتلا به چاقی را مورد پوشش قرار می دهد، افرادی که شاخص BMI آنها زیر 35 یا 40 باشد. BMI (شاخص توده بدنی مقیاسی برای اندازه گیری میزان تناسب وزن نسبت به قد فرد است. این شاخص از طریق حاصل تقسیم وزن بر مجذور قد فرد محاسبه می شود). همچنین اگر بیمار دارای بیماری های زمینه ای و خاص باشد نیز معمولا بیمه هزینه های آنها را متقبل می شود ناگفته نماند اگر بیماری این ویژگی ها را داشته باشد می تواند در بیمارستان های دولتی تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

این جراح در رابطه با قیمت جراحی های چاقی خاطرنشان کرد: هزینه این دسته از جراحی ها بستگی به طیف جنس لوازم جراحی دارد، اگر عمل جراحی با لوازم چینی انجام شود هزینه ها به مراتب کاهش پیدا کرده اما اگر بیمار با لوازم اروپایی و امریکایی تحت عمل جراحی قرار بگیرد مسلما هزینه ها افزایش پیدا می کند. حداقل قیمت در این جراحی ها 10میلیون و حداکثر آن 30 میلیون تومان است.جام جم آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: