کد خبر: ۱۶۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 05
ايران از يك طرف با دارا بودن جاذبه‌هاي طبيعي مانند هزاران چشمه آب‌معدني و طبيعت بي‌نظير و از طرف ديگر باوجود چهره‌هاي مشهور بين‌المللي در عرصه پزشكي، پتانسيل بسياري براي فعاليت در عرصه گردشگري سلامت دارد.
شفاآنلاین>سلامت>خش آگهي‌هاي تبليغاتي پر زرق و برق با محتواي ارائه خدمات پزشكي خاص و بي‌نظير ‌كشورهاي همسايه در شبكه‌هاي فارسي‌زبان خارج از كشور به يكي از پول‌ساز‌ترين پيام‌هاي تبليغاتي تبديل شده است.

به گزارش  شفاآنلاین، تبليغاتي كه پس از پخش آن، بسياري از ايراني‌ها چمدان‌هاي خود را بسته و براي درمان راهي آن كشورها شده‌اند؛ اما غافل از آنكه مرغ همسايه غاز است و همان خدمات پزشكي در ايران با كيفيت بهتري ارائه مي‌شود. البته آوازه پزشكان ايراني در بسياري از بخش‌هاي درماني مانند جراحي‌هاي زيبايي در دنيا پيچيده است. سفر بسياري از چهره‌هاي معروف دنيا براي انجام عمل‌هاي زيبايي به كشور، گواه روشني بر اين مساله است؛ سفرهايي كه با حاشيه‌هاي بسياري نيز در كشور مواجه شد. باوجود پتانسيل‌هاي بسيار در حوزه سلامت، ايران نتوانسته سهم بالايي را از صنعت توريسم سلامت در جهان از آن خود كند.

صنعت جذاب توريسم سلامت

گردشگري صنعتي، تخصصي است كه چرخ اقتصادي بسياري از كشورهاي دنيا را به‌گردش درآورده و رفاه و آسايش را براي مردم آن سرزمين‌ها به ارمغان آورده است. اما گردشگري، تنها سفر براي ديدن تاريخ، طبيعت و تفريح نيست بلكه گاهي براي سلامت نيز به گردش مي‌روند. گردشگري سلامت امروزه يكي از پردرآمدترين بخش‌هاي صنعت گردشگري محسوب مي‌شود. «توريسم سلامت» براي نخستين‌بار توسط آژانس‌هاي گردشگري و رسانه‌ها درپي سفر گردشگران براي معالجه و درمان به‌كار گرفته شد و پس از آن جايگاه ويژه‌اي در اين صنعت را به‌خود اختصاص داده است.

سفر به كشورهاي ديگر براي عمل‌هاي جراحي، استفاده از چشمه‌هاي معدني و ... را گردشگري سلامت مي‌نامند. البته در اين بخش، تنها به درمان توجه نشده بلكه دركنار آن براي استراحت، تفريح و ... گردشگر نيز، برنامه‌ريزي شده است.

گردشگري سلامت(Health tourism) از تلفيق دو صنعت پول‌ساز پزشكي و گردشگري به‌وجود آمده است.

كشورهاي پيشرو در توريسم سلامت

تاریخچه توریسم سلامت به هزاران سال قبل و به یونان قدیم باز می‌گردد؛ زمانی‌که گردشگران از نقاط گوناگون با گذر از دریای مدیترانه خود را به منطقه‌ای در خلیج «سرونیک» به‌نام «اپیدوریا» می‌رساندند. باورها بر این بود که مهراب خدای شفابخش یونانی‌ها، اسقلپیوس، در آنجا قرار دارد. بیماران با روزه‌گرفتن و نیایش به‌دنبال شفاي بیماری‌های خود بودند. درحال حاضر اپیدوریا، قدیمی‌ترین خاستگاه گردشگری سلامت در جهان شناخته می‌شود.

امروزه كشورهايي مانند تایلند، مکزیک و هند، جزو مقاصد جذاب گردشگری سلامت در دنیا هستند. طبق آمار آژانس توریسم درمانی (MTA) در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۰ میلیون نفر برای دریافت خدمات زیبایی و درمانی به آسیا سفر کرده‌اند. در منطقه خاورمیانه ترکیه، اردن و امارات برنامه‌‌ريزي‌هاي بسياري برای جذب گردشگر سلامت انجام داده‌اند.

گردشگري تندرستي، سلامت و پزشكي

گردشگري سلامت، بخش‌هاي بسياري دارد كه مهم‌ترين آن شامل تندرستي، سلامت و پزشكي است.

در بخش توریسم تندرستی، گردشگران به دهکده‌های سلامت و چشمه‌های آب معدنی بدون دخالت پزشک سفر مي‌كنند.

اما در بخش توریسم سلامت، استفاده از آب‌های معدنی ، نمک ، لجن‌های طبیعی ، مناطق آفتاب‌گیر و ... ،تحت نظارت و مداخله پزشک انجام مي‌شود.

همچنين در بخش توریسم پزشکی، مسافرت به‌منظور درمان بیماری و انجام جراحی زیر نظر پزشکان در مراکز درمانی که علاوه‌بر معالجه، پیگیری بیمار انجام مي‌شود.

پتانسيل‌هاي ايران براي توريسم سلامت

ايران از يك طرف با دارا بودن جاذبه‌هاي طبيعي مانند هزاران چشمه آب‌معدني و طبيعت بي‌نظير و از طرف ديگر باوجود چهره‌هاي مشهور بين‌المللي در عرصه پزشكي، پتانسيل بسياري براي فعاليت در عرصه گردشگري سلامت دارد.

همچنين به‌گفته كارشناسان گردشگري در ايران مزاياي خاصي نسبت به ديگر كشورها وجود دارد كه درصورت برنامه‌ريزي، مي‌تواند به يكي از مقاصد اصلي گردشگران تبديل شود.

يكي از اين مزايا، پايين بودن هزینه خدمات پزشکی در ایران نسبت به کشورهای توسعه یافته است كه مهم‌ترین دلیل آن، اختلاف قيمت بين تومان ایران و دلار است.

يكي ديگر از پتانسيل‌هاي ایران، وجود بیمارستان‌های فوق‌تخصصي و مجهز است که از تکنولوژی روز دنيا در آن‌ها استفاده می‌شود.

همچنين چهره‌هاي بين‌المللي مانند پروفسور مجيد سميعي و ... اعتبار جهاني به گردشگري سلامت ايران بخشيده‌اند. همچنين ایران به پایتخت جراحی بینی معروف شده است.

موقعيت جغرافيايي ايران نيز مي‌تواند يك فرصت براي گردشگري سلامت كشور محسوب شود. ايران در مجاورت بیش از ۱۰ کشور با جمعیت بیش از ۲۰۰ میلیون نفر است که اغلب در زمینه پزشکی ضعیف هستند و بازار بالقوه‌ای برای ایران محسوب می‌شوند.

دانشمندان و محققان ایرانی در بسیاری از رشته‌ها مانند درمان ناباروری و سلول‌های بنیادی در دنیا صاحب کرسی هستند و ایران در بعضی از رشته‌های پزشکی در مرز دانش پیشروی مي‌كند.

صنعت نوپاي توريسم سلامت

سابقه توریسم سلامت در ایران به سال 82 باز می‌گردد که برای نخستين‌ بار توریسم درمانی در گردشگری ایران از سوی وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفت؛ البته وزارت بهداشت بیشتر با هدف اشتغال‌زایی برای دانش‌آموختگان پزشكی به این مبحث پرداخت و توریسم درمانی در آن زمان جايگاه خاصي نداشت. اما پس از ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌ ایرانگردی و جهانگردی، توریسم درمانی به‌صورت مستقل در ایران ایجاد شد و مورد توجه بیشتری قرار گرفت.

به‌تازگي فهرستي از پتانسيل‌هاي توريسم سلامت در ايران منتشر شده است كه به‌ شرح ذيل است.

آب درمانی؛ براساس آمار، ۴۵ میلیون گردشگر در جهان از آب درمانی برای معالجه خود استفاده می‌کنند که ایران با دارا بودن بیش از يك هزار چشمه آب معدنی شناخته شده، توانایی جذب سهم بالایی در این قسمت را دارد.

لجن درماني؛ لجن درمانی در توریسم سلامت از جایگاه خوبی برخوردار است و ایران نیز با دارا بودن امکانات مناسب همچون سواحل دریاچه ارومیه یا دامنه‌های کوه تفتان، آمادگی دارد تا در این زمینه نیز جاذبه‌ توریستی باشد.

نمک درمانی؛ یکی از جاذبه‌هايي که به تازگی مورد توجه توریست‌های بین‌المللی قرار گرفته، غار درمانی و نمک درمانی است. ایران با داشتن چندین گنبد نمکی، می‌تواند در این خصوص نیز به یکی از قطب‌های گردشگری پزشکی تبدیل شود.

طب سنتي؛ جاذبه دیگری که در چندوقت اخیر در کشور مورد توجه قرار گرفته و حتی رشته‌های دانشگاهی آن در حال جذب دانشجو هستند، طب سنتی ایرانی است. طبق گفته‌های سیزیل الگود، مورخ پزشکی، طب ایران پیش از طب یونان وجود داشته و ایرانیان، اصول آن چیزی را که طب یونانی می‌نامند، به یونانی‌ها یاد دادند. در بحث جاذبه‌هاي طبيعي نيز استراحتگاه‌هايي مانند ایران دیلمان، جواهرده و شاندیز از شهرت جهانی برخوردارند.قانون


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: