کد خبر: ۱۶۱۲۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017August 02
بسیاری از افراد به منظور داشتن ظاهری زیباتر به نوعی رقابت با یکدیگر دست می‌زنند و این رقابت‌ها هزینه‌های مالی و تبعات جسمانی فراوانی برای آنها دارد.
شفاآنلاین>سلامت>ساعت‌ها ایستادن رو به روی آینه و استفاده از لوازم آرایش جزء جدایی‌‌‌ناپذیر زندگی بسیاری از افراد جامعه شده است. سالانه‌ میلیون‌ها دلار صرف هزینه واردات لوازم آرایش می‌شود و افراد جدا از آنکه پیر یا جوان باشند مبالغ قابل‌توجهی از درآمد خود را صرف خرید این لوازم می‌کنند. ریشه این میزان بی‌اعتمادی به چهره و عدم اعتماد به نفس از کجاست؟ اگر از فردا هیچ‌فردی از لوازم‌آرایش استفاده نکند آیا ما جزو افرادی هستیم که همچنان بر استفاده از آنها تاکید داشته باشیم یا درمی‌یابیم در استفاده از آنها تنها دنباله‌رو دیگران بوده‌ایم؟

به گزارش شفاآنلاین، محمود حریرچی، جامعه شناس و استاد دانشگاه با اشاره به لزوم فرهنگسازی در راستای کاهش استفاده از مواد آرایشی در جامعه می‌گوید:«جامعه نیازمند بازنگری در ارزش‌های خود است. چهره زیبا در مقابل سیرت زیبا هیچ‌چیز نیست. افراد باید به ارزش‌های‌درونی خود بهای بیشتری دهند و سیرت خود را بیارایند.»

استفاده زیاد از مواد‌آرایشی خارجی یا داخلی چه مضراتی دارد؟

بسیاری از افراد به منظور داشتن ظاهری زیباتر به نوعی رقابت با یکدیگر دست می‌زنند و این رقابت‌ها هزینه‌های مالی و تبعات جسمانی فراوانی برای آنها دارد. افراد در نهایت به ارزش‌های درونی خود بها نمی‌دهند و به آن نمی‌پردازند. در واقع در حالی که رفتارهای آنها زیبنده نیست آنها تنها به ظاهر توجه می‌کنند. این موضوع به نوعی درد بزرگ جامعه ماست. ایران جزو کشورهایی با بالاترین میزان استفاده از لوازم آرایشی است. افراد با استفاده از لوازم آرایشی قصد دارند خود را به گونه دیگری نشان دهند. افراد سودجو نیز از این گونه ظاهربینی‌ها در جامعه سوءاستفاده کرده و در صدد سوء استفاده مالی از وضعیت فعلی جامعه هستند. گاهی مواد آرایشی غیر بهداشتی و ناسالم متعلق به یک برند تجاری هستند و این برندهای تقلبی بیشترین صدمات را به افراد وارد می‌کنند، در حالی که استفاده از لوازم آرایشی برند به یک نیاز کاذب در جامعه تبدیل شده و تقاضا برای آن وجود دارد. افراد سودجو برندهای تقلبی را وارد کرده و به قیمت‌های بالا می‌فروشند. نتیجه استفاده از این برندهای تقلبی ضایعات پوستی متعدد بانوان در جامعه است و صدماتی نیز به چشم و بدن آنها وارد می‌شود اما بیشترین تغییر و صدمه را پوست بدن و مو آنها می‌بیند. علاوه بر این صدمات دچار صدمات روحی و روانی، افسردگی(depression) و اضطراب می‌شوند و به صورت چندجانبه ضرر می‌کنند. خرید لوازم‌آرایشی و بهداشتی برند بر اساس برخی چشم و هم چشمی‌ها نیز است. اما اگر افراد به هر دلیلی توان خرید این موادآرایشی را نداشته باشند و از تامین هزینه‌ آنها برنیایند تکلیف چیست؟! بسیاری از بانوان به دلیل خرید موادآرایشی برند به یکدیگر فخر می‌فروشند و قیمت‌های بالای لوازم‌آرایشی خود را با افتخار بیان می‌کنند. گاهی افراد به محض از مد افتادن یک برند به خرید برندی دیگر روی می‌آورند. در تبلیغات اکثر مواد آرایشی و بهداشتی درباره خواص آنها اغراق می‌شود. مساله آن است که چرا افراد باید مسیر طبیعی سنی خود را طی نکنند و آن را تغییر دهند و برای این تغییر به استفاده از موادآرایشی و بهداشتی روی آورند؟! هر مرحله از سن انسان زیبایی خود را دارد و برای زیباتر بودن باید تا حد امکان تغذیه سالم، نشاط، تحرک و روحیه‌ای شاداب داشت. اما اکنون استفاده از موادآرایشی یک ارزش شده است. از سوی دیگر با جامعه‌ای مواجه‌ هستیم که زنان و دختران آن به مسائلی مانند کتاب خواندن اهمیت نمی‌دهند و در مقابل با استفاده از وسایل آرایشی خود را زیبا کرده و به منظور عکس پروفایل تلگرام یا اینستاگرام از خود عکس می‌گیرند. در واقع جامعه با نوعی سردرگمی در مفهوم اصلی زیبایی و زندگی مواجه است.

وزارت بهداشت چه تبلیغاتی می‌تواند در راستای استفاده از لوازم آرایشی داخلی کند تا میزان صدمات جسمانی وارده به افراد را به حداقل برساند؟

وزارت بهداشت هشدارهای بسیاری را درباره استفاده از لوازم‌آرایشی خارجی به مردم می‌دهد و مساله اصلی مبدا ورود این موادآرایشی هستند. مقصود از لوازم بهداشتی و آرایشی خارجی، لوازم آرایشی و بهداشتی کدام کشور است؟ واضح است که هر نقطه‌ای خارج از ایران خارج محسوب می‌شود. عمده وسایل بهداشتی و داروها که وارد شده به ایران از کشورهایی مانند پاکستان، هند و بلوک شرق وارد کشور می‌شوند و عنوان خارجی دارند. در داخل ایران محدودیت برای تولید لوازم آرایش وجود دارد؛ به همین دلیل این لوازم برای مردم مورد اعتماد نیستند و آنها به استفاده از نوع خارجی این موادآرایشی روی می‌آورند. افراد جامعه در هنگام استفاده از نوع خارجی هر وسیله‌ای به یکدیگر فخر می‌فروشند. به رغم هشدارهای مکرر وزارت بهداشت درباره صدمات گسترده‌ای که لوازم آرایشی به جسم افراد وارد می‌کنند افراد همچنان از آنها استفاده می‌کنند. این وسایل آرایشی جذب بدن شده و وارد سیستم عصبی و گردش خون افراد می‌شوند و صدماتی را به بخش‌های مختلف بدن انسان وارد می‌کنند. افراد جامعه در پاسخ به هشدارهای وزارت بهداشت از نظارت ناکافی این وزارتخانه شاکی هستند و وزارت بهداشت را مسئول عدم کنترل مرزها و در نتیجه ورود این مواد‌آرایشی می‌دانند. تمام وسایل بهداشتی، آرایشی و داروها باید تاییدیه وزارت بهداشت، برچسب سلامت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را داشته باشند. افراد با وجود این تاییدیه‌ها و برچسب‌ها باید با اطمینان از این مواد استفاده کنند. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صحت و سلامت مواد آرایشی تایید شده را تایید می‌کنند و اجازه توزیع گسترده آنها را می‌دهند اما تکلیف اجناس تقلبی و قاچاقی چیست؟ اجناسی که به دروغ تبلیغ می‌شود دارای پروانه وزارت بهداشت هستند. وقتی طمع استفاده از مواد آرایشی بهداشتی و آرایشی خارجی و خاص در افراد وجود داشته باشد می‌توان لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی را جای اصلی به آنها فروخت. اغلب لوازم آرایشی که به اسم لوازم آرایشی اصلی فروخته می‌شود در واقع تقلبی هستند، زیرا قیمت لوازم آرایشی اصلی چندین برابر این لوازم آرایش است و مردم اصلا توانایی خرید لوازم آرایشی اصلی را ندارند. بنابراین هیچ‌ارزانی‌ای بی‌حکمت نیست. افراد لوازم آرایشی تقلبی را به اسم اصلی استفاده می‌کنند در حالی که از تقلبی بودن و آثار منفی استفاده آنها در بلندمدت بی‌خبر هستند. صدا و سیما و رسانه‌ها باید در زمینه جلوگیری از استفاده از لوازم‌آرایشی تقلبی فرهنگسازی کنند و افرادی را که از استفاده از لوازم بهداشتی و آرایشی صدمه دیده‌اند به جامعه نشان داده و با آنها به گفت‌و‌گو بنشینند. هشدارهای وزارت بهداشت در این زمینه به تنهایی کافی نیست و این وزارتخانه با همکاری با صدا و سیما باید افرادی را که به درمانگاه‌های و بیمارستان‌ها مراجعه کرده و از استفاده از لوازم آرایشی تقلبی صدمات جدی دیده‌اند در معرض دید عموم قرار دهند. درباره این موضوع نمی‌توان به شبکه‌های اجتماعی اتکا کرد، زیرا این شبکه‌‌ها به محل تبلیغی برای این لوازم آرایشی تبدیل شده‌اند.

چرا اکثر بانوان از چهره خود راضی نیستند و با مواد آرایشی سعی در اصلاح آن دارند؟

اغلب افرادی که از لوازم آرایشی به شکل افراطی استفاده می‌کنند شاخصه‌های یک اندام متناسب را ندارند و از چاقی رنج می‌برند. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت 50‌درصد ایرانیان چاق هستند. افرادی که مایل به آرایش زیادند همان افرادی هستند که برای رسیدگی به وضعیت اندام خود و اصلاح آن نیز به زیر تیغ جراحی می‌روند یا از شبکه‌های ماهواره‌ای داروی لاغری خریده و مصرف می‌کنند. علاقه و اشتیاق استفاده از مواد‌آرایشی در کشور بسیار زیاد است، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا تنها افراد مسن به حد افراطی خود را آرایش می‌کنند و جوانان تنها در موقعیت‌هایی مانند عروسی در حد بسیار اندک از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند. پاسخ زنان و بانوانی که به‌گونه‌ای افراطی از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند محدودیت آنها در پوشش است. آنها ادعا می‌کنند که به اجبار به زیباسازی صورت خود پناه می‌برند. این حرف یک بهانه است و انسان‌های در هنگام انجام رفتارهای پر‌خطر برای خود همواره به دنبال شریک جرم و مقصر می‌گردند تا دیگران را نیز همراه خود کنند. چرا افراد همراه دنباله رو دیگران هستند؟ بدترین حس ممکن در زندگی هر فرد آن است که ظاهر خود را نپسندد.آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: