کد خبر: ۱۶۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 31
به طور میانگین از هر 10 خانم در این سن، یک نفر به این بیماری مبتلا است و تصور می‌شود در ایران حداقل 2 میلیون نفر مبتلا به این بیماری داشته باشیم

شفا آنلاین>سلامت>رییس کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با بیان اینکه اندومتریوز معمولا خانم‌های در سنین بین 15 تا 49 سال را درگیر می‌کند، گفت: حداقل 2 میلیون نفر در کشور مبتلا به اندومتریوز هستند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر شاهین خزعلی با بیان اینکه آندومتریوز(Endometriosis) بیماری شایع زنان است، اظهار کرد: این بیماری معمولا خانم‌های در سنین بین 15 تا 49 سال را درگیر می‌کند.

رییس کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا افزود: به طور میانگین از هر 10 خانم در این سن، یک نفر به این بیماری مبتلا است و تصور می‌شود در ایران حداقل 2 میلیون نفر مبتلا به این بیماری داشته باشیم.

وی از جمله علائم این بیماری را دردهای شدید دوره قاعدگی، درد هنگام نزدیکی و ناباروری(sterility) عنوان کرد و گفت: تشخیص این بیماری معمولا با تاخیر صورت می‌گیرد؛ زیرا معمولا افراد دردهای قاعدگی را به حساب درد معمول می‌گذارند.

خزعلی تاکید کرد: اگر درد قاعدگی در حدی است که درمان‌های معمول ضد درد جواب نمی‌دهد، افراد حتما باید به پزشک متخصص آندومتریوز مراجعه کنند.

رییس کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با بیان اینکه اولین روش تشخیص، معاینه توسط یک پزشک متخصص در این حوزه است، گفت: همچنین سونوگرافی نیز می‌تواند برای تشخیص به خصوص زمانی که آندومتریوز تخمدان‌ها را درگیر کرده است، موثر باشد. اما تشخیص نهایی و قطعی با لاپاراسکوپی است.

وی تصریح کرد: بسیاری از بیماران مبتلا یا نیاز به درمان ندارند و یا با درمان دارویی مشکلشان حل می‌شود، ولی گاهی به خصوص در موارد پیشرفته‌تر ممکن است برای درمان نیاز به جراحی باشد که این عمل جراحی حتما باید توسط متخصص زنانی انجام شود که در این حوزه تجربه و تبحر دارند و در مواردی که جوارح دیگر همچون روده، مثانه و روده‌های کولورکتال درگیر شده‌اند، پزشک جراح باید ضمن خارج‌کردن کامل اندومتریوز از بدن، بتواند این جوارح را نیز از آسیب حفظ کند.

خزعلی با بیان اینکه بیشتر بیماران مبتلا بدون هیچ مشکلی می‌توانند باردار شوند،‌ اظهار کرد: برخی موارد همچون آسیب اندومتریوز به روده‌های رحمی و تخمدان‌ها ممکن است مانع باردار شدن بیمار شود که درمان این افراد را باید متخصصین جراح اندومتریوز با متخصصین جراحی ناباروری انجام دهند.

رییس کلینیک اندومتریوز مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا با بیان اینکه مراکز بسیار خوبی برای جراحی اندومتریوز و اساتید مجربی در این حوزه وجود دارند، تصریح کرد: داروهای مربوط به درمان این بیماری در بازار موجود است؛ البته داروها معمولا علائم بیماری را کم می‌کنند، اما بیماری را از بین نمی‌برند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: