کد خبر: ۱۶۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 31
زنان چهارده روز قبل از تخمک گذاری تحت تاثیر هورمون استروژن هستند که حاصل ان خلقی شاداب و سرحال است و برای تجویز فعالیت های ورزشی سنگین بسیار زمان مناسبی است.
شفا آنلاین:زنان چهارده روز قبل از تخمک گذاری تحت تاثیر هورمون استروژن هستند که حاصل ان خلقی شاداب و سرحال است و برای تجویز فعالیت های ورزشی سنگین بسیار زمان مناسبی است.اما پس از تخمک گذاری هورمونهای ژستاژن فراوانند و همین مسئله اغلب باعث تغییراتی در خلق بیمار میشود که اصطلاحا به مجموعه این علائم P.M.T ( سندرم پیش از قاعدگی ) یا تنش قبل از خونریزی می گویند.

به گزارش شفا آنلاین:تحقیقات نشان می دهد که دست کم هشتاد درصد زنان از این عارضه رنج میبرند و بالغ بر چهل درصد عوارض جانبی کاملا ناخوشایندی را تحمل خواهند کرد که شامل زود رنجی ، افسردگی ، درد پسیان ، احساس پفکی به دلیل احتباس مایعات ، سردرد ، گیجی ، بی دقتی ، ورم پاشنه ها ، کاهش میل جنسی ، یبوست ، داغ شدن بدن ، کمر درد ، تهوع خواب الودگی شدید و میل زیاد به موادی مثل شکلات ( که می تواند تعادل انرژی را تحت تاثیر قرار داده و عوارض P.M.T را شدید تر کند ) است.

علاوه بر ان بلافاصله قبل از تخمک گذاری تغییرات دوره ای قابل توجهی هم وجود دارد که میتواند عملکرد فرد در ورزش را تحت تاثیر قرار دهد.تحقیقات اماری نشان میدهد که قبل از قاعدگی عملکرد ریه ها و نبض فرد در بهترین وضعیت اند در حالی که هماهنگی عضلانی در پایین ترین سطح خود قرار دارد.همچنین در این زمان فرد نسبت به عفونت ها برخوردهای ورزشی و ضایعات ناشی از انها اسیب پذیرتر است.رژیم غذایی میتواند بر سندرم P.M.T اثر بگذارد پس یک برنامه غذایی مناسب در این مرحله از سیکل قاعدگی قادر به ایجاد تغییرات مطلوب قابل توجهی است.

این مسئله امری ضروری برای بانوانی است که قصد رقابت به شکل حرفه ای را دارند.P.M.T ممکن است در نتیجه تاثیر اسید های چرب بر پروستا گلاندین E (که در حالت طبیعی نقش تنظیم کننده استروژن و پروژسترون در خلال دوره قاعدگی را دارد) تشدید شود.مقالات متعددی حکایت از فواید دارویی گیاهی به نام روغن گیاه پامجال ((علف خر)) و تاثیرات اثبات شده ی ((روی)) بر سیستم قاعدگی دارد. از این رو استفاده از این دو ماده به عنوان مکمل غذایی در رژیم برای کسانی که به شدت از P.M.T رنج میبرند مفید است.

با این حال به نظر میرسد علائم P.M.T بیش از انکه تحت تاثیر اقدامات درمانی باشند به پرهیز و پیشگیری بیشتر جواب می دهند. تحقیقات متعددی دلالت بر این دارد که با پرهیز از مصرف چای و قهوه به طور اخص از شدت علائم به میزان زیادی کاسته میشود. در بانوانی که معتاد به مصرف نوشیدنی ها هستند استفاده از جای میوه ای و گیاهی جایگزینی عالی بوده و هیچ یک از عوارض نا خوشایند نوشیدنی های مذکور را ندارد.سایر مواردی که در صدر فهرست پرهیز قرار دارند عبارت اند از:شکلات شکر نمک و محصولات لبنی. سیگار هم اثرات نامطلوبی بر سیستم قاعدگی دارد. گرجه بسیاری از زنان برای تسکین هر نوع درد به مصرف داروها وابسته می شوند.

پزشک آنلاین

شهزاد محمدیان [ کارشناس ارشد تغذیه ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: