کد خبر: ۱۶۰۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 30
بیماری التهابی لگن موقعی اتفاق می افتد که باکتریها از راه واژن بطرف بالا رفته از دهانه رحم وارد رحم و از آنجا وارد لوله های رحمی و داخل لگن می شوند.
شفا آنلاین:بیماری التهابی لگن عبارت است از عفونت رحم، لوله های رحمی و سایر اعضاء تولید مثل که سبب درد مزمن در قسمت تحتانی شکم می شود. آن یکی از عوارض جدی تعدادی از بیماریهای آمیزشی مثل عفونت با کلامیدیا و سوزاک است. بیماری التهابی لگن می تواند به لوله های رحمی آسیب برساند. بیماری التهابی لگن دارای ۴ عارضه مهم است: ناباروری، حاملگی خارج از رحم، تشکیل آبسه در داخل لگن و درد مزمن لگنی.

خانمها چگونه مبتلا به بیماری التهابی لگن می شوند ؟
به گزارش شفا آنلاین:بیماری التهابی لگن موقعی اتفاق می افتد که باکتریها از راه واژن بطرف بالا رفته از دهانه رحم وارد رحم و از آنجا وارد لوله های رحمی و داخل لگن می شوند. میکروبهای بسیار زیادی می توانند سبب بیماری التهابی لگن شوند، ولی کلامیدیا و سوزاک دو تا از مهمترین عوامل هستند. هر دو این عفونتها جزو بیماریهای آمیزشی طبقه بندی شده اند. اگر یک خانمی یک حمله حاد بیماری التهابی لگن داشته باشد، احتمال اینکه مجددا مبتلا به حمله حاد شود، بیشتر است، چون حمله حاد قبلی سبب آسیب به اعضاء داخل لگن می شود.

خانمهائیکه در سن تولید مثل هستند، بیشتر به این عفونت گرفتار می شوند و احتمال ابتلا خانمهای زیر ۲۵ سال بیشتر از خانمهای بالای ۲۵ سال می باشد. علت آن این است که گردن رحم در خانمهای جوان هنوز به اندازه کافی دچار بلوغ نشده است و میکروب از طریق گردن رحم راحت تر وارد داخل رحم می شود. با افزایش تعداد شرکای جنسی، شانس ابتلا به بیماری التهابی لگن بیشتر می شود

اگر همسر یک خانمی دارای شرکای جنسی متعدد باشد، شانس ابتلا وی بیشتر می شود. خانمهائیکه از دوش واژینال استفاده می کنند، احتمال ابتلا آنها بیشتر از خانمهائی است که از دوش واژینال استفاده نمی کنند.دوش واژینال سبب می شود که نوع میکروبهای واژن به نوع خطرناکتر تغییر یابند و علاوه از آن، دوش سبب می شود که باکتریها بطرف بالا به داخل رحم رانده شوند. احتمال خطر بیماری التهابی لگن در خانمهائیکه از IUD استفاده می کنند، مختصری بیشتر از سایر خانمها است. بهتر است قبل از گذاشتن IUD خانم از نظر وجود احتمالی عفونت بررسی و درمان شود.

پزشک آنلاین

دکتر اکرم صالحی [ طب سنتی ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: