کد خبر: ۱۶۰۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 26
مشروب الکلى که از جو گرفته مى ‏شود را «آبجو» مى‏ گویند و آبى که براى خواصّ طبّى از جو مى‏ گیرند را «ماء الشّعیر» مى ‏گویند.
شفاآنلاین>اجتماعی>مشروب الکلى که از جو گرفته مى ‏شود را «آبجو» مى‏ گویند و آبى که براى خواصّ طبّى از جو مى‏ گیرند را «ماء الشّعیر» مى ‏گویند. حال در صدد آن هستیم که بدانیم خوردن کدام حلال است و خوردن کدام حرام، در زیر پاسخ جالب مراجع به این سوال را جویا می شویم.
 
 
س: نظر به اینکه اغلب ماء‌الشعیرهاى وارداتى در کارخانجاتى تولید مى شوند که در همان خط تولید انواع نوشیدنى‌هاى الکلى و مسکر نیز تولید مى شود آیا مصرف این‌گونه ماءالشعیر‌ها از لحاظ شرعى ایراد دارد؟
 
ج) در صورتى که یقین به ملاقات ماء‌الشعیر با موضع نجس داشته باشید، استعمال آن جایز نیست.
 
س: حکم ماء‌الشعیر بدون الکل که در خارج تهیه مى شود و در اغلب با مقدار بسیار ناچیزى از الکل مثل ۰۱۰ ٪ الکل تهیه شده و مسکر نبودن آن محرز مى باشد چیست؟ اگر مقدار الکل از این هم کمتر باشد، چه؟ لازم به ذکر است که الکل موجود در این نوع آبجو به آن از بیرون تزریق نشده بلکه طى فرایند تخمیر خودبخود تولید مى شود و پس از آن تحت فشار از آن خارج شده و درصد ناچیزى که گفته شد در آن باقى مى ماند.
 
ج) ماء‌الشعیر مذکور پاک و حلال است
 

 
 
حضرت آیت الله مکارم شیرازی
 
ماء الشّعیر
 
در تولید ماء الشّعیر بدون الکل دو روش وجود دارد: در یک نوع از ابتدا الکل(Alcohol) تولید نمى‌شود و در نوع دیگر الکل تولید شده را بخار مى‌کنند. در حالت اوّل اشکالى ندارد. ولى اگر الکل مست‌کننده تولید شود مایع موجود نجس است بنابر احتیاط وبا تبخیر الکل نجاست از بین نمى‌رود و هرگاه شک کنیم نوشابه موجود از کدام روش تهیّه شده، استفاده از آن مانعى ندارد.
 
مشروبات الکی که از جو گرفته می‌شود[آبجو]
 
پرسش: آیا آبجو و ماء الشعیر حکم واحد دارند یعنی خوردنشان حرام است؟
 
پاسخ: مشروب الکلى که از جو گرفته مى‏ شود و به آن «آبجو» مى‏ گویند حرام و از جهت نجاست مانند شراب است، ولى آبى که براى خواصّ طبّى از جو مى‏ گیرند و به آن «ماء الشّعیر» مى ‏گویند و ابداً مسکر نیست، پاک و حلال است.
 
 
مطابق نظر آیت الله سیستانی
 
پرسش: نظر جنابعالی در مورد ماء الشعیرهائی که در بازار به فروش می‌رسد واحیاناً عبارت (بدون الکل) روی آن نوشته شده است چیست؟
 
پاسخ: نوشیدنی که از جو گرفته می‌شود و به آن فقاع می‌گویند قطعا حرام است و به احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی معمولاً سبب مستی نمی‌شود بلکه موجب نشأه است که میتوان ان را مستی خفیف نامید و ظاهراً منشأ آن پایین بودن نسبت الکل است پس اگر نوشیدنی مورد سوال از ابتدا کاملا خالی از الکل ساخته می‌شود که به آن فقاع گفته نشود اشکال ندارد در غیر این صورت حرام است هرچند پس از تولید الکل را از ان جدا کنند.
 
پرسش: آبجویی را می‌توان خورد که روی بطری آن نوشته شده "خالی از الکل است؟
 
پاسخ: خوردن آبجو که موجب سکر و مستی هر چند سبک می‌شود حلال نیست، اما اگر مراد از آن، ماء الشعیر باشد که اصلا سکر و مستی آور نیست، اشکال ندارد.فردا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
Sahand
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
0
0
سلام خسته نباشید ابجو هایی که به روش خانگی با استفاده از دلستر ساده به روش خانگی درست میشدم و حدودا ۱۰٪ الکل دارد اینا حرام است؟؟
ایلیا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
0
0
بله حرام است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۳۰
0
0
سلام عرض ادب می خواستم در مورد نوشیدنی بالتیکا بدون الکل ایا حرام است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: