کد خبر: ۱۶۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 24
ابوالفضل ایرانی‌خواه اظهار داشت: باور به اینکه چرخ علوم طبیعی صرفا بر پاشنه عقل می‌چرخد و تمسک به کتاب و سنت منحصرا در علومی چون الهیات، فلسفه، فقه، تفسیر و اخلاق کاربرد دارد، زمینه سکولاریسم را در علوم طبیعی و از جمله طب ایجاد می‌کند.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بر این باوریم که کسی صرف مطالعه یک سری کتاب، اسناد و روایات، نمی‌تواند طبیب شود و این موضوع خطرآفرینی است که باید با همکاری نهاد قضایی و انتظامی، جلوی سوء استفاده‌ها گرفته شود.

به گزارش شفاآنلاین،ابوالفضل ایرانی‌خواه با اشاره به اینکه مفهوم و تعریف دقیق از سلامت معنوی باید توسط حوزه‌های علمیه به سازمان جهانی ارائه شود، اظهار داشت: باور به اینکه چرخ علوم طبیعی صرفا بر پاشنه عقل می‌چرخد و تمسک به کتاب و سنت منحصرا در علومی چون الهیات، فلسفه، فقه، تفسیر و اخلاق کاربرد دارد، زمینه سکولاریسم را در علوم طبیعی و از جمله طب ایجاد می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به رابطه عقل و دین و علم و دین، گفت: در سال‌های مختلف در محافل علمی به‌ویژه علوم انسانی، مباحثی مانند رابطه عقل و دین، رابطه علم و دین، اسلامی کردن علوم، تعارض طبیعیات و الهیات، علم دینی و مسائلی از این دست مطرح است.

وی افزود: موضوع مهم این است که طب اسلامی، طب معصومین(ع)، طب سنتی اسلامی، طب سنتی ایرانی اسلامی و... با کلیدواژه‌های طب و اسلام به‌ویژه در افواه عمومی رواج داده شده و این در حالی است که متاسفانه در این حوزه قرائتی واحد از متد، قالب و محتوا مشاهده نمی‌شود.

ایرانی‌خواه تاکید کرد: نگاه به سلامت و علم طب، فراتر از نگاه‌های مادی‌گرایانه است و متاسفانه برخی نگاه‌های نادرست به علوم طبیعی از جمله علم پزشکی وجود دارد که می‌گوید این علوم صرفا بر پایه عقل و برداشت‌های انسانی می‌چرخد و از سوی دیگر نقش کتاب، سنت و باورهای دینی تنها به علوم انسانی محدود می‌شود که این نگاه باطل مادی و سکولار بوده و غیر قابل قبول است.

وی ادامه داد: علم پزشکی پیشرفت‌های روزافزونی داشته و سلامت انسان به‌عنوان اشرف مخلوقات، موضوعی است که با عقل ناقص و نگاه مادی، هیچ‌گاه گسترش نخواهد یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با توجه به این اعتقاد و نقش بارز کتاب و سنت در مفهوم سلامت، بزرگان حوزه و دانشگاه بایستی با هدف تببین توجه به مسائل فرامادی و معرفی این نقش، پا به عرصه بگذارند تا بتوانیم تعریف جامع سلامت از نگاه اسلام را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جای این بحث‌ها در شهر مقدس قم است، افزود: بیم آن می‌رود که در صورت عدم ورود و مداخله موثر محافل دانشگاهی و بین حوزوی، لطمات جبران‌ناپذیری به بینش طبی، معرفت دینی و باور و اعتماد مردم وارد شود.

ایرانی‌خواه با بیان اینکه امروزه حتی در جوامع غربی نیز نگاه مادی و تعریف صرف جسمی و علمی به انسان در موضوع سلامت فرا رفته و آن‌ها معتقدند که انسان‌ها با توجه به نقش دین و باورهای دینی خود ابعاد دیگری دارند، افزود: نگاه اسلام به مقوله سلامت بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که غربی‌ها دارند و از این‌رو این نگاه باید توسط بزرگان حوزه علمیه قم تبیین و به سازمان‌های جهانی ارائه شود.

وی سپس به موضوع طب سنتی و اسلامی(Traditional and Islamic medicine) اشاره و تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه تعارضاتی وجود دارد که باید برطرف شود، عده‌ای به اسم طب سنتی اسلامی و با اهداف کاملا مادی و نفسانی و بدون کار کارشناسی به موضوع سلامت انسان پرداخته و با سوء استفاده از این عناوین، شیادانه عمل می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه طب نوین از طب سنتی جدا نیست، افزود: باید این افراد سودجو از جامعه سلامت جدا شوند و از سوی دیگر کسانی که در حوزه طب سنتی و اسلامی سخنی دارند به عرصه آمده و تلاش کنند در جلسه بزرگان حوزه و دانشگاه، این تعارضات برطرف شود.

ایرانی‌خواه تاکید کرد: بر این باوریم که کسی صرف مطالعه یک سری کتاب و اسناد و روایات، نمی‌تواند طبیب باشد و این موضوع خطرآفرینی است که باید در این همایش‌ها گفته شود تا بتوانیم با همکاری مجموعه دستگاه قضایی و انتظامی، جلوی سوء استفاده‌ها را بگیریم.تسنیم


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: