کد خبر: ۱۶۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017July 23
مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو خبرداد:
اکبر عبدالهی اصل تاکید کرد: سونامی مصرف دارو در ایران وجود ندارد و اینکه گفته می شود ایران نخستین مصرف کننده دارو در دنیاست، اشتباه است.
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو گفت: تقریبا 70 درصد مبتلایان به فشارخون و نیمی از مبتلایان به دیابت نمی دانند که به این بیماری ها مبتلا هستند بنابراین مصرف دارو در این دو بیماری در کشور به شدت کم است.

به گزارش شفاآنلاین،اکبر عبدالهی اصل  افزود: برخی از مبتلایان به دیابت و فشارخون نیز داروهای خود را بطورکامل مصرف نمی کنند.
وی تاکید کرد: سونامی مصرف دارو در ایران وجود ندارد و اینکه گفته می شود ایران نخستین مصرف کننده دارو در دنیاست، اشتباه است.
عبدالهی اصل ادامه داد: بازار دارویی جهان از نظر ارزشی ، حدود 900 میلیارد دلار است. با توجه به جمعیت هفت میلیاردی جهان، سرانه مصرف داروی دنیا تقریبا 150 دلار اما سرانه مصرف داروی ایران 50 دلار است.
وی تصریح می کند : با توجه به سرانه 50 دلاری داروی ایرانی ها ، همین الان هم از میانگین سرانه دارو در جهان پایین تر هستیم و ایرانی ها از نظر ارزشی یک سوم میانگین جهانی دارو مصرف می کنند و حتی میانگین سرانه مصرف دارو از نظر ارزشی در ایران از کشورهایی مانند هند و چین نیز کمتر است.
مدیرکل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو (Food and Drug Administration)گفت: برای مقایسه مصرف داروی ایرانی ها از نظر تعدادی با کشورهای دیگر باید آمارهای خود را با یک واحد درست بسنجیم . درحال حاضر در آمارنامه عددی که اعلام می شود، یک شربت 300 سی سی را با یک آمپول سفتریاکسون با یک آسپرین جمع می زنند و می گویند سه عدد دارو مصرف می شود ؛ درحالیکه این روش محاسبه، اشتباه است و اگر اینگونه محاسبه کنیم نمی توانیم بگوییم مصرف دارو در ایران کم یا زیاد است.
عبدالهی اصل افزود: به جز آنتی بیوتیک که درباره آن آمار و مقاله وجود دارد، نمی توانیم مقایسه درباره آمار مصرف داروها در ایران ارائه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: سرانه دوز مصرف آنتی بیوتیک در ایران، دو برابر اروپا است و این مقایسه فقط با اروپا انجام شده و نمی توان با کشورهای دیگر مقایسه کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: