کد خبر: ۱۵۹۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۶ - 2017July 19
هفتمین دوره انتخابات نظام‌پزشکی جمعه، ٣٠ تیر، به ‌طور هم‌زمان در ١٩٩ حوزه به دو صورت حضوری و الکترونیکی در سراسر کشور برگزار می‌شود.
شفاآنلاین>جامعه پزشکی> پزشکان همواره از اقشار مرجع و مورد احترام مردم ایران بوده‌اند و در باور بسیاری، حرفه پزشکی مقدس و پزشک وسیله نجات انسان است؛ اما چند سالی می‌شود که چینی اعتماد مردم به جامعه پزشکی تَرَک برداشته و هر‌از‌گاهی انتقادات و شکایت‌هایی از سوی مردم به پزشکان وارد می‌شود؛ اما با انکار و بی‌تفاوتی جامعه پزشکی و سازمان صنفی آنان، این شکایت و انتقاد پاسخی درخور دریافت نکرده و این شکاف بی‌اعتمادی التیام نمی‌یابد.

به گزارش شفاآنلاین،در آستانه برگزاری انتخابات سازمان نظام‌پزشکی، آیا زمینه و فرصت برای ایجاد تفاهم و ترمیم جایگاه پزشکی در کشور ایجاد می‌شود و آیا راهی هست که در یک فرایند برد- برد برای مردم و جامعه پزشکی، فضای حوزه سلامت آکنده از ایثار و فداکاری و قدرشناسی از آنها شود؟

هفتمین دوره انتخابات نظام‌پزشکی جمعه، ٣٠ تیر، به ‌طور هم‌زمان در ١٩٩ حوزه به دو صورت حضوری و الکترونیکی در سراسر کشور برگزار می‌شود. در این دوره از انتخابات پنج‌هزارو ١٧٠ نفر در سراسر کشور کاندیدا شده‌اند و در تهران نیز ١٧٩ عضو جامعه پزشکی برای تصاحب کرسی‌های هیئت‌مدیره نظام‌پزشکی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. درحالی‌که سازمان نظام‌پزشکی ایران عنوان قدیمی‌ترین و یکی از پرجمعیت‌ترین سازمان‌های صنفی در کشور را به یدک می‌کشد، اعضای آن که اکنون به بیش از ٢٥٠‌ هزار نفر در کشور رسیده‌اند، مشارکت بسیار پایینی در انتخاب نمایندگان خود در سازمان نظام‌پزشکی داشته‌اند.

به‌عنوان نمونه در انتخابات دور قبل، میزان مشارکت در تهران حدود ١٠ درصد اعلام شد و میانگین مشارکت کل اعضای جامعه پزشکی کشور نیز حدود ٢٥ درصد (یک‌چهارم) واجدان شرایط بود.

اعضای جامعه پزشکی سازمان نظام‌پزشکی را متهم به کوتاهی در حمایت از پزشکان و کادر درمان می‌کنند و به نظر می‌رسد این سازمان در ایجاد موازنه بین مطالبات اعضای خود و عموم مردم چندان موفق عمل نکرده است و همین موضوع، چالش جدیدی پیش‌روی کاندیداهای انتخابات نظام‌پزشکی در تبلیغ برنامه‌هایشان ایجاد کرده است

با توجه به وظایف و اختیاراتی که قانون بر عهده سازمان نظام‌پزشکی قرار داده، این سازمان باید برای تحقق منافع اعضای جامعه پزشکی و حفظ سلامت مردم به‌ صورت توأم تلاش کند و شاید از معدود سازمان‌های صنفی است که وظایف حاکمیتی نظیر نظارت بر فعالیت ارائه‌دهندگان خدمات سلامت، تبلیغات حوزه سلامت و حتی بررسی و رسیدگی به شکایات در حوزه درمان را مطابق قانون عهده‌دار شده و برهمین‌اساس، نتایج انتخابات و جهت‌گیری‌های این سازمان به ‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر وضعیت سلامت جامعه تأثیرگذار است.

برای اینکه اثرات مشارکت پایین اعضای جامعه پزشکی ملموس‌تر شود، در نظر داشته باشید که دکتر علیرضا زالی در دوره گذشته تنها با کسب هزارو ٩١٧ رأی، به‌عنوان نفر اول حوزه انتخابیه تهران وارد هیئت‌مدیره نظام‌پزشکی شد و به‌عنوان رئیس کل، یعنی بالاترین مرجع تصمیم‌گیری و اجرائی این سازمان انتخاب شد.

البته این روند از نظر قانونی مشکلی ندارد؛ اما به‌سختی می‌توان گفت فردی با این میزان رأی بتواند داعیه نمایندگی بیش از ٢٥٠‌ هزار عضو جامعه پزشکی را داشته و در چانه‌زنی‌های سیاسی و صنفی مرتبط با سیاست‌گذاري‌های حوزه سلامت از پشتوانه‌ای قدرتمند و مؤثر برخوردار باشد.


هفتمین دوره انتخابات نظام‌پزشکی کشور، در حالی برگزار می‌شود که اتفاقاتی نظیر فوت عباس کیارستمی و بی‌نتیجه‌ماندن پرونده پزشکي وی، ماجرای کشیدن بخیه صورت کودک خميني‌شهری، اعتراضات به سریال در حاشیه، واکنش شتاب‌زده سازمان نظام‌پزشکی به قتل پزشک اردبیلی، افزایش دریافت زیرمیزی از سوی برخی پزشکان و مواردی دیگر باعث شده پزشکان در معرض انتقادات بی‌سابقه‌ای از سوی جامعه قرار گرفته و افکار عمومی خواستار برخورد قاطع با پزشکان خاطی و جلوگیری از تجاری‌سازی رابطه پزشک و بیمار باشند؛ اما بسیاری بر این باورند که سازمان نظام‌پزشکی با نادیده‌گرفتن حقوق بیماران و منافع مردم، با لابی‌های گوناگون جانب اعضای خود را می‌گیرد و پاسخ‌گوی اعتراضات بیماران نیست.

سازمان نظام‌پزشکی زمانی قدرتمند خواهد بود که با پشتوانه رأی بالا تشکیل شود و در اولویت اصلی به آسیب‌شناسی عملکرد این سازمان بپردازد و فرهنگ خودانتقادی را در بین جامعه پزشکی ترویج دهد تا این قشر فرهیخته به جای انکار و نگاه از بالا به پایین به مردم، برخی بداخلاقی‌ها، کوتاهی‌ها و اشتباهات خود را بپذیرد و در‌صدد رفع آن برآید.

نکته اینکه اعضای جامعه پزشکی نیز در اغلب موارد این‌چنینی، سازمان نظام‌پزشکی را متهم به کوتاهی در حمایت از پزشکان و کادر درمان می‌کنند و در نهایت به نظر می‌رسد این سازمان در ایجاد موازنه بین مطالبات اعضای خود و عموم مردم که در قبال آنها مسئولیت دارد، چندان موفق عمل نکرده است.

همین موضوع، چالش جدیدی پیش‌روی کاندیداهای انتخابات نظام‌پزشکی در تبلیغ برنامه‌هایشان ایجاد کرده و اعضای جامعه پزشکی به ‌صورت یکپارچه خواستار ارائه برنامه مشخص برای دفاع از پزشکان در برابر هجمه‌های رسانه‌ها و مردم هستند.

بسیاری از آنان معتقدند در مواردی از‌جمله تعیین تعرفه‌های درمانی، دریافت مالیات، افشای فیش‌های نجومی، پرداخت کارانه در طرح تحول سلامت و پرونده‌های شکایت بیماران در حق پزشکان جفا شده و وقت آن رسیده تا با انتخاب اعضای هیئت‌مدیره قدرتمند، در برابر این هجمه‌ها و بی‌عدالتی‌ها ایستاد. از‌جمله مباحث داغ دیگری که در گروه‌های تبلیغاتی انتخابات نظام‌پزشکی به آن پرداخته می‌شود، لزوم تفکیک حوزه عملکرد رشته‌ها و تخصص‌های مختلف پزشکی است؛ به‌طوری‌که متخصصان زنان از مداخلات درمانی ماماها انتقاد دارند، رادیولوژیست‌ها از تجاوز متخصصان زنان به حوزه تصویربرداری و سونوگرافی شکایت می‌کنند و پزشکان عمومی از اغلب متخصصان به‌ویژه متخصصان پوست عصبانی هستند که اختیارات درمانی پزشکان عمومی را محدود کرده‌اند.

هرکدام از این اقشار برای تصاحب کرسی‌های بیشتر در شورای‌عالی نظام‌پزشکی و گسترش فعالیت‌های درمانی و به تبع آن افزایش درآمد خود تلاش می‌کنند و فضای تبلیغاتی انتخابات نظام‌پزشکی را به‌ صورت فرقه‌ای و براساس ذی‌نفعان مشترک مدیریت می‌کنند؛ اما در هیچ‌کدام از برنامه‌های ارائه‌شده از فهرست‌های مطرح، به اهمیت ترویج و نهادینه‌کردن اخلاق پزشکی در بین اعضای جامعه پزشکی اشاره‌ای نشده و این موضوع ریشه‌ای و محوری مغفول و متأثر از مسائل مادی و معیشتی مانده است.

سازمان نظام‌پزشکی(Medical Council) زمانی قدرتمند خواهد بود که با پشتوانه رأی بالا تشکیل شود و در اولویت اصلی به آسیب‌شناسی عملکرد این سازمان بپردازد و فرهنگ خودانتقادی را در بین جامعه پزشکی ترویج دهد تا این قشر فرهیخته به جای انکار و نگاه از بالا به پایین به مردم، برخی بداخلاقی‌ها، کوتاهی‌ها و اشتباهات خود را بپذیرد و در‌صدد رفع آن برآید.

آنچه جامعه پزشکی کشور بیش از هر چیز دیگری به آن نیاز دارد، پالایش دامان خود از گرایش به مادیات و منافع فردی از سوی برخی از پزشکان به جای خدمت صادقانه و خالصانه بوده و بهترین وسیله برای رسیدن به این منظور، بازگشت به اصول اخلاقی این حرفه است.شرق


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: