کد خبر: ۱۵۹۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۸ تير ۱۳۹۶ - 2017July 19
وی در خصوص نقش سازمان نظام پزشکی هنگام شکایت از جامعه پزشکی، اظهارداشت: نظام پزشکی هم محل ثبت شکایت انتظامی است و هم استعلامات کارشناسی دستگاه قضایی را پاسخگویی می کند، نظام پزشکی طبعا در اینگونه رسیدگی ها جنبه بی طرفی خود را حفظ کرده و خواهد کرد.
شفاآنلاین>جامعه پزشکی>عضو شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به قصور پزشکی که رخ می دهد، از دو خبر خوش قضائی برای جامعه پزشکی خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،دکتر محمدرضا خردمند در پاسخ به این سئوال که گفته می شود آمار تخلفات پزشکی تا ۲۵ درصد بالا رفته است، گفت: به هیچ عنوان این گونه نیست، در واقع آمار شکایت از جامعه پزشکی بالا رفته و این به آن معنا نیست که میزان قصور با تخلف افزایش یافته، مسائلی نظیر اشاعه اطلاعات غلط درباره پرونده پزشکی در فضای مجازی، مطرح شدن احتمال قصور پزشکی در مورد برخی از چهره های هنری که خود البته از اصحاب رسانه هستند و بطور اغراق آمیز موضوع را از طریق رسانه هایی که در اختیار دارند، منعکس می کنند، تهیه و پخش سریال های تلویزیونی عامه پسند و بدون پشتوانه مستندات علمی و عملی، حضور دانش آموختگان رشته حقوق در بسیاری از خانواده ها و چشم دوختن، شاکیان به منافع مالی حاصل از شکایت و امثال اینها باعث شده تا آمار شکایت افزایش یابد در مجموعه قضائی که بنده مدیریت می کنم آمار شکایت ها با شیب خیلی ملایمی افزایش یافته است.

وی در خصوص نقش سازمان نظام پزشکی (Medical Council)هنگام شکایت از جامعه پزشکی، اظهارداشت: نظام پزشکی هم محل ثبت شکایت انتظامی است و هم استعلامات کارشناسی دستگاه قضایی را پاسخگویی می کند، نظام پزشکی طبعا در اینگونه رسیدگی ها جنبه بی طرفی خود را حفظ کرده و خواهد کرد.

خردمند ادامه داد: اما سازمان نظام پزشکی یک مجموعه صنفی است و وظیفه دارد که آگاهی و دانش جامعه پزشکی را نسبت به جوانب مختلف پرونده های انتظامی نظام پزشکی و کیفری(قضائی) افزایش دهد نظام پزشکی باید تشکیلات مسلط به مسائل حقوقی در تمامی شهرها در دسترس داشته باشد هر روز که احضاریه دادگستری یا نامه نظام پزشکی به دست پزشک می رسد آن همکار مضطرب و سرگشته نشود که الان به دادسرا مراجعه کنم.

وی با طرح این سئوال که دادسرا چه فرقی با دادگستری دارد، افزود: پزشک این دغدغه را دارد که مجازات احتمالی دادگستری تبعات بیشتری دارد یا مجازات های نظام پزشکی. آیین نامه ها دستورالعمل ها و مقررات و قوانینی را که به نحوی به او کمک کند از کجا به دست آورد، آیا وکیل احتیاج دارد یا خیر، آیا پزشک قانونی آشنا با دیه های مورد ادعا در پرونده در دسترس است یا خیر، احتیاج به گذاشتن وثیقه یا معرفی ضامن دارد یا خیر، و...، این مسائل را از چه کسی و در کجا بپرسد.

خردمند گفت: با این روند افزایش شکایت ها، حتما لازم است که نظام پزشکی تهیه و با بکارگیری تشکیلات مناسب در هر شهری جامعه پزشکی را در برابر پرونده های انتظامی یا قضائی بی پناه رها نسازیم.

وی افزود: مالیات را به نحوی می توان فیصله داد، پروانه مطب را دیر یا زود می توان گرفت ولی صدور رای محرومیت از طبابت توسط نظام پزشکی یا مجازات های سنگین قضائی تبعات جبران ناپذیری دارد.

خردمند در پاسخ به این سئوال که آیا پزشکان عمومی از شکایت مصون هستند، گفت: آمار شکایت از پزشکان عمومی در تمام دنیا از پزشکان متخصص کمتر است، کمترین آمار مربوط به پزشکان متخصص روانپزشکی است. اصولا هر چه اقدام پزشکی با دستکاری کمتری باشد، احتمال شکایت را پایین می آورد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی، ادامه داد: در مورد پزشکان عمومی باید مراقب بود تا آنها در هیات های انتظامی نظام پزشکی حضور داشته باشند، این شائبه وجود دارد که در برخی زمینه های کاری کارشناسی های صورت گرفته به نحوی است که پزشکان عمومی را از حقوق خود محروم می سازند.

خردمند در پایان با اعلام اینکه در دادسرای دادگستری بیمه نامه معتبر مسئولیت حرفه ای را به عنوان قرار تامین وثیقه می پذیرند، گفت: دیگر لازم نیست تا پزشک، ملک یا مالی را به عنوان وثیقه ارائه نماید. دیگر آنکه بر اساس رای وحدت رویه شماره ۷۴۶ دیوان عالی کشور، قضات مجاز شدند تا مجازات زندان مربوط به فوت بیماران ناشی از قصور پزشکی را تعلیق یا تبدیل نمایند.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: