کد خبر: ۱۵۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۶ - 2017July 20
پرتوهای خورشید تولید ملانین را در پوست تحریک می کند . به این طریق پوست خود را با آب و هوای گرم تطبیق می دهد. بنابراین یک روز زیر نور خورشید قرار گرفتن ممکن است به جای این که پوست را برنزه کند باعث شود که کک و مک آن بیشتر شود.
شفا آنلاین:لکه های کوچک قهوه ایکک و مککه روی بدن و صورت برخی افراد می پوشاند در واقع توده هایی از رنگدانه ملانین هستند. این کک و مک ها پوست را از آسیب نور خورشید با جذب کردن پرتوهای ماوراء بنفش حفظ می کنند. بروز کک و مک بر روی پوست هم به ژنتیک و هم به قرار گیری در معرض نور خورشید مربوط می شود. در واقع دو قلوهای همسان از لحاظ تعداد این لکه ها شباهت کاملی دارند.

به گزارش شفا آنلاین:پرتوهای خورشید تولید ملانین را در پوست تحریک می کند . به این طریق پوست خود را با آب و هوای گرم تطبیق می دهد. بنابراین یک روز زیر نور خورشید قرار گرفتن ممکن است به جای این که پوست را برنزه کند باعث شود که کک و مک<Freckles> آن بیشتر شود.

کک و مک ها نقاط صاف و گردی هستند که عمدتا با اندازه نوک یک ناخن می توانند باشند. نقاطی که بدون نظم خاصی بر روی پوست ایجاد و پخش می وند مخصوصا پس از تماس مکرر با تابش خورشید و بالاخص در افرادی با پوست سفید و روشن ، رنگ کک و مک ها متفاوت است آن ها ممکن است قرمز ، زرد ، برنزه ، قهوه ای روشن و یا سیاه باشند. اما همیشه از رنگ پوست اطراف خود تیره تراند چرا که آن ها در نتیجه باقیماندن رنگدانه های تیره به نام ملانین ایجاد می گردند.

نور خورشید و تابش های برنزه کننده اشعه (UV) ماوراء بنفش را منتشر می کنند . پس از این که شما در معرض تابش نور خورشید قرار گرفتید پوست شما ضخیم شده و رنگدانه ملانین در سلول های تولید کننده رنگ (ملانوسیت ها) به حداکثر میزان خود شروع به تولید رنگ می کنند. افراد با پوست تیره نسبتا از افراد روشن و بور نسبت به تابش خورشید حساس هستند. البته افراد با پوست تیره کاملا هم در برابر اثرات خورشید مقاوم نیستند و حتی می توانند با تماس های طولانی آفتاب سوخته هم بشوند. قطع نظر از رنگ پوست ، کک و مک نتیجه توضیع ناموزون و نامتوازن رنگدانه ملانین در پوست می باشد. کک و مک چیزی نیست جز ته نشین شدن نامتعارف ملانین در یک نقطه از پوست.

پیشگیری
هر کس آمادگی ژنتیکی برای ایجاد کک و مک را دارد باید حتما از کرم هایضد آفتاباستفاده نماید و تا حد امکان زمان قرار گرفتن در معرض تابش اشعه های خورشید را بکاهد، به ۲ دلیل: یکی کم کردن تمایل پوست در ایجاد کک و مک و دیگری که خیلی با اهمیت تر می باشد کاستن خطر ابتلا به سرطان پوست.

از شر کک و مک خلاص شویم
جهت درمان کک و مک هایی که از قبل روی پوست ایجاد شده اند چند راه مطمئن و موثر وجود دارد :
* استفاده از کرم های سفید کننده
* Cryosurgery : یک نوع انجماد ملایم و خفیف با نیتروژن مایع ( یخ خشک ) که می تواند برای درمان کک و مک استفاده شود.
* درمان لیزری : چند نوع لیزر ، مخصوصا لیزرهایی که نور سبز تولید می کنند می توانند کک و مک ها را به طور موثر و مطمئن روشن تر کنند و یا از بین ببرند. این روش نیز مانند روش انجماد یک روش ساده و مطمئن با درصد موفقیت بالا و کمترین درصد ریسک در ایجاد زخم می باشد.
تمشک یک داروی موثر است. حوشاند گل یا برگ تمشک ( به روشی که گفته شد) در استعمال خارجی برای درمان زخم های دهان ،ورم لثه، درد گلو و ورم لوزه ها به کار می رود و بیمار با غرغره کردن این جوشانده دهان را می شوید . شربت تمشک برای بیماران مبتلا به سرخک و مخملک نیز تجویز شده است.

پزشک آنلاین

دکتر گیتا فقیهی [ متخصص پوست و مو ]

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: