کد خبر: ۱۵۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ - 2017July 18
وزیر بهداشت اظهار کرد: فرصت های بسیار زیادی در منطقه برای توسعه روابط به ویژه برای بخش خصوصی وجود دارد.همزمان با تلاش ها برای ارتقای همکاری های سیاسی، طبیعی است که عرصه های اقتصادی نیز باید از این فرصت ها بیشترین استفاده را ببرند.
شفاآنلاین>سلامت> سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (سه شنبه) پس از مذاکره با باتر علیف وزیر بهداشت قرقیزستان و امضای سند همکاری سلامت، دارویی و پزشکی در شهر بیشکک توسط مقام های مسئول، گفت: با فرصت های فراهم شده اکنون نوبت بخش خصوصی ایران است تا از توانمندی ها برای استفاده از فرصت ها بهره بگیرد.

به گزارش شفاآنلاین،وزیر بهداشت پس از امضای سند همکاری با همتای قرقیزی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: فرصت های بسیار زیادی در منطقه برای توسعه روابط به ویژه برای بخش خصوصی وجود دارد.همزمان با تلاش ها برای ارتقای همکاری های سیاسی، طبیعی که عرصه های اقتصادی نیز باید از این فرصت ها بیشترین استفاده را ببرند.
وزیر بهداشت تاکید کرد: به نظر می رسد، اکنون بهره گیری از فرصت ها به تلاش بخش خصوصی ایران بستگی دارد، زیرا در حوزه دارو، درمان و سرمایه گذاری مشترک می توانند در کشورهای اوراسیا و قرقیزستان به عنوان یکی از مقاصد مهم فعالیت کنند.
وزیر بهداشت ادامه داد: متاسفانه در بازار داخلی محصور شدیم، در حالیکه توان رقابت زیادی با شرکت ها و کمپانی های بزرگ بین المللی داریم، ولی برخی همسایگان از این فرصت استفاده کردند و بهره های خوبی گرفتند و در 25 سال گذشته که کشورهای منطقه (جمهوری های سابق شوروی) به استقلال رسیدند، بازارها را در اختیار گرفتند.
هاشمی تاکید کرد: باید بتوانیم گذشته را جبران کنیم و آمادگی بسیار خوبی داریم. زمینه های فرهنگی و اعتقادی مشترکی در کشورهای منطقه با ایران وجود دارد. امیدواریم همکاران بخش خصوصی در برگیرنده حوزه های دارو، بجهیزات و همچنین صنعت گردشگری(tourism industry) حضور جدی پیدا کنند، زیرا این فرصت ها ممکن است در آینده نباشد.
وی ادامه داد: همه تلاش می کنند در منطقه حضور یابند و کشورهای جنوب شرق آسیا به شدت فعال هستند. همسایگان ما که ممکن است امکانات تخصصی قابل مقایسه با ایران نداشته باشند، بالاخره بازارها را در اختیار دارند، اما علاقه مندی ملت ها آنگونه که دریافتم به ایران است. بهترین اینکه برای رسیدن به فرصت های بیشتر تلاش کنیم، زیرا به نفع ملت ها، فرهنگ و اقتصاد ایران و کشورهای منطقه است و بستگی به همت و ریسک پذیری بخش خصوصی نیز دارد.
علی یف وزیر بهداشت قرقیزستان نیز به خبرنگاران گفت: مسیر واقعی اجرای توافق ها بین ایران و روسیه فراهم شده است. این ملاقات و مذاکرات با پشتیبانی های رئیسان جمهوری دو کشور انجام گرفته است.
وی تاکید کرد: با توجه به نوع توسعه فناوری در حوزه بهداشت در جمهوری اسلامی ایران، بی شک همکاری ها کمک خواهد کرد و می توانم تکرار کنم با توجه به پیشرفت های فناوری ها، جمهوری اسلامی بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز را خود تولید می کند.
وزیر بهداشت قرقیزستان ادامه داد: روابط کنونی نشانه پیشرفت دو کشور است و آرزوی موفقیت و خوشبختی برای دولت و ملت ایران دارم و می خواهم این همکاری ها بیش از پیش توسعه یابد و شهروندان نه تنها برای درمان بین ایران و قرقیزستان سفر کنند بلکه به عنوان خویش و دوست دیدار داشته باشند.
شامگاه دوشنبه نیز وزیران بهداشت دو کشور در یک دیدار مقدماتی با حضور اعضای هیات ایرانی و قرقیزستانی مسائل مرتبط با همکاری ها از جمله تشکیل کمیته پیگیری اجرای توافق ها ی دو کشور در حوزه سلامت از جمله دارویی، واکسن و پزشکی را بررسی کردند.
محورهای همکاری های پیش بینی شده در مذاکرات ایران و قرقیزستان حوزه های درمان و خدمات بیمارستانی، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، آموزش و تحقیقات علوم پزشکی، مراقبت های بهداشتی، پیشگیری از بیماری های واگیر و غیرواگیر و توسعه شبکه های بهداشتی درمانی است.
در برنامه کاری وزیر بهداشت رئیس هیات ایرانی بازدید از دانشگاه بیشکک، چند مرکزبهداشتی درمانی و فناوری پزشکی در پایتخت قرقیزستان و مذاکره با مسئولان این مراکز برای گسترش همکاری ها از دیگر برنامه های سفر هیات ایرانی به سرپرستی وزیر بهداشت به بیشکک است.
جمهوری قِرقیزستان با حدود 199 هزار کیلومتر مربع مساحت که اکنون نزدیک شش میلیون نفر جمعیت دارد، مانند 14جمهوری دیگر سابق شوروی پس از فروپاشی سال 1991 استقلال یافت.
این کشور آسیای میانه ای از شمال با قزاقستان، جنوب با تاجیکستان، غرب با ازبکستان و از شرق و جنوب شرقی همسایه و هم‌مرز چین است و روابط خوب سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه از جمله روسیه میراث دار شوروی دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: