کد خبر: ۱۵۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 17
نسخه 04 پزشک خانواده شامل نظام ارجاع سطح یک در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و نیز نظام ارجاع و پزشک خانواده در شهرهاست
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نسخه 04 پزشک خانواده در وزارت بهداشت تدوین شده و به زودی ابلاغ می شود.

به گزارش شفا آنلاین، ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت افزود: نسخه 04 پزشک خانواده(family doctor) شامل نظام ارجاع سطح یک در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر و نیز نظام ارجاع و پزشک خانواده در شهرهاست.

وی ادامه داد: همزمان با نسخه جدید برنامه پزشک خانواده با محوریت مراقبان سلامت طرح ملی پرونده الکترونیک سلامت نیز تا پایان امسال برای همه ایرانیان تکمیل می شود اما اجرای کامل برنامه پزشک خانواده در کشور زمان بر است.

وی گفت: اقدام مهم دیگری که امسال شروع شده و در دولت دوازدهم کامل می شود، نسخه الکترونیک داروهاست که زیرساختهای الکترونیک آن آماده شده است.


*آموزش آکادمیک پرستاری در بیمارستا‌ن‌ها
وی در پاسخ به پرسشی درباره علت آموزش پرستار در بیمارستان ها گفت: در کشور حداقل با کمبود 100 هزار پرستار مواجه هستیم و در آگهی های استخدام پرستار در شهرهای بزرگ از جمله تهران معمولا ظرفیت استخدام از داوطلبان آزمون استخدامی کمتر است و گاهی معادل نصف ظرفیت استخدام پرستار جویای کار داریم.

حریرچی گفت: برای جبران این کمبود ظرفیت دانشکده های پرستاری دو برابر شده است اما هنوز هم کمبود پرستار جدی است به همین علت از ظرفیت آموزشی آکادمیک بیمارستان ها نیز برای تربیت پرستار استفاده می‌کنیم، این آموزش ها از طریق کنکور و کاملا بر اساس اصول آکادمیک زیر نظر دانشکده‌های پرستاری انجام می‌شود و فقط از فضای کلاسی در بیمارستان‌ها برای آموزش استفاده می‌شود.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: کمبود نیرو در نظام سلامت در مورد پزشک عمومی و متخصص هم صادق است و به خصوص کمبود پزشک متخصص در شهرهایی غیر از تهران مشهود است زیرا حدود 40 درصد پزشکان متخصص در تهران متمرکز هستند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر درباره پرداخت مردم برای درمان گفت: سال 91 و 92 سهم مردم از هزینه‌های سلامت حدود 52 تا 58 درصد بود اما با اجرای طرح تحول سلامت سهم مردم از هزینه‌های سلامت در سال 93 به 38.3 درصد کاهش یافت و این یک دستاورد بزرگ است به خصوص که می دانیم برای کاهش هر یک درصد از سهم مردم باید حدود یک میلیارد تومان بر مبنای هزینه های امسال هزینه کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: بازار سلامت هر سال رو به گسترش است. حجم بازار سلامت در سال 93 حدود 79 هزار میلیارد تومان تا 83 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این میزان در سالهای بعد افزایش یافته است.

*تفسیر وزارت بهداشت از تولیت نظام سلامت
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به این پرسش که منظور وزارت بهداشت از داشتن تولیت نظام سلامت دقیقا برخورداری از چه اختیاراتی است، گفت: تولیت نظام سلامت بر اساس قانون برنامه توسعه ششم و سه بند از سیاست های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری باید در اختیار وزارت بهداشت باشد اما متاسفانه هنوز این اختیارات به وزارت بهداشت داده نشده است.

وی گفت: تولیت نظام سلامت دارای سه بعد سیاستگزاری و اعمال سیاست‌ها، رهبری درون بخشی و تبعیت و همکاری بین بخشی در نظام سلامت است.

حریرچی افزود: بر اساس بند 7 از سیاست های کلی نظام سلامت وزارت بهداشت تولیت نظام سلامت را باید عهده‌دار باشد و این تولیت شامل برنامه‌ریزی راهبردی، ارزشیابی و نظارت همه اقدامات مرتبط در حوزه سلامت است.

حریرچی با اشاره به موضوع واگذاری سازمان بیمه سلامت(Health insurance) به وزارت بهداشت گفت: این سازمان در کنار سازمان تامین اجتماعی تا سال 83 جزو وزارت بهداشت بود که متاسفانه در این سال جدا شد.

وی افزود: در تمام سال‌های پس از این جدایی به خصوص در دولت قبل بین سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت اختلاف نظرهای جدی وجود داشت که مانع پیشرفت برنامه‌های نظام سلامت می شد.

قائم مقام وزارت بهداشت ادامه داد: مجلس در قانون برنامه ششم، برای جبران این مشکل، با بازگشت سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت موافقت کرد اما بازگشت همه سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای مرتبط با سلامت به وزارت بهداشت با تفاوت چند رأی تصویب نشد.

وی گفت: با بازگشت سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت به زودی بسته‌های خدمتی متعددی برای بهبود کیفیت و کمیت خدمات بیمه‌ای به مردم تدوین و اجرا می‌شود.

وی گفت: در برنامه ششم توسعه موضوع تولیت وزارت بهداشت(Ministry of Health) باز هم گسترش یافته و مسئولیت تعیین بسته‌های خدمات سازمان‌های بیمه‌گر پایه و تجاری نیز به عهده وزارت بهداشت گذاشته شده، اختیاری که هنوز به وزارت بهداشت داده نشده و هنوز در اختیار شورای عالی بیمه است.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره خدمات توانبحشی در کشور گفت: متاسفانه خدمات مربوط به بازتوانی و توانبخشی و نیز خدمات مراقبتی که بیماران و سالمندان برای زیستن تا آخر عمر نیاز دارند در کشور، وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: به علت ضعف خدمات مراقبت‌های دوران بیماری و سالمندی در کشور؛ بسیاری از مردم انتظار دارند، این دوران را در بیمارستان طی کنند که درست نیست بنابراین امیدوارم با همکاری و تقسم کاری بین وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و جمعیت هلال احمر این خدمات در کشور ساماندهی شود.

حریرچی گفت: تفاهمنامه‌هایی برای گسترش خدمات توانبخشی و نگهداری دوران بیماری و سالمندی بین وزارت بهداشت و دستگاه‌های دیگر متولی منعقد شده است که امیدوارم در دولت دوازدهم اجرایی شود و شرایط مطلوبتری را در کشور شاهد باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کیمیا علیزاده، قهرمان تکواندوی بانوان ایران گفت: وظیفه وزارت بهداشت ایجاد شرایط مناسب درمانی و مراقبت از بیماران است اما مردم انتظار دارند، وضعیت بیماری افراد مشهور مانند هنرمندان، ورزشکاران و افراد سیاسی را بدانند در حالی که بر اساس قانون و اصول اخلاقی اعلام اسرار بیماران و وضعیت آنها فقط در صورتی مجاز است که خود آنان موافق باشند و مصلحت بدانند، در غیر این صورت هیچ ارگان و سازمانی حق این کار را ندارد. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: