کد خبر: ۱۵۹۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 17
هر دقیقه از هر روز، سه آمریکایی با مرکز کنترل سموم تماس می‌گیرند؛ زیرا اشتباه بزرگی در زمینه دارو‌های خود انجام داده‌اند. برخی دوز اشتباه گرفته‌اند.
شفا آنلاین: بعضی از آن‌ها دوز دو برابر دارو را مصرف کرده‌اند و برخی داروها را باهم اشتباه گرفته‌اند. نتیجه اینکه میزان اشتباهات جدی از سال 2000 دو برابر شده است. چهار‌ دهم از این موارد مربوط به داروهای قلبی، مسکن و دارو‌های هورمونی است و اغلب به بستری شدن در بیمارستان منتهی می‌شود. با پیشرفت علم و وجود داروهای بیشتر برای تشخیص، میزان خطا و واکنش‌های نامطلوب بیشتر شده است.. با بررسی‌های انجام‌شده مشخص گردید اکثر خطاها در داروهای تجویزی یا بدون نسخه که در خارج از مرکز مراقبت‌های بهداشتی گرفته‌شده است، مشاهده‌شده.

 به این معنی که بیماران، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی، اشتباهات را مرتکب شده‌اند. در سراسر کشور، حداقل 1.5 میلیون خطای دارو در هرسال رخ می‌دهد. اکثر اشتباهات شامل مصرف دارو اشتباه، دوز نادرست یا مصرف دو برابر دارو می‌باشد که به‌صورت تصادفی رخ‌داده است. دوسوم مرگ‌ومیر در مصرف اشتباه دارو مربوط به داروهای قلبی و داروهای مسکن می‌باشد. اشتباهات پزشکی در خصوص داروهای قلب بیش از یک‌پنجم و این میزان در داروهای هورمون درمانی مانند انسولین 11 درصد است و تقریبا 80 درصد از اشتباهات دردسرساز مربوط به داروهای استامینوفن (مانند تیلنول) و یا مواد مخدر می‌باشد.


بیشتر اشتباهات دارویی را می‌توان پیشگیری کرد؛ یادداشت زمان و میزان مصرف دارو یک راهبرد بسیار مفید برای جلوگیری از ایجاد این قبیل اشتباهات است. همچنین داروها را دور از دسترس کودکان قرار دهید. در کل بسته‌بندی و برچسب دارو باید به‌صورت واضح توسط سازندگان دارو انجام پذیرد که حتی افرادی هم که مهارت کمی در خواندن و نوشتن دارند بتوانند به‌آسانی از آن استفاده کنند.
سپید
Health Day


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: