کد خبر: ۱۵۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۶ تير ۱۳۹۶ - 2017July 17
محققان اعلام کردند باکتری‌هایی که درون لوله گوارش سکنی گزیده و با هضم غذا، متابولیت‌هایی را تولید می‌کند، تاثیر مشخصی بر قلب و عروق خونی خواهند گذاشت.
شفا آنلاین:آنها نشان دادند اندازه‌گیری سطوح مولکولی به نام تری‌متیل آمین ان‌ـ اکسید (TMAO) که بوسیله باکتری روده‌ای از گوشت قرمز، تخم‌مرغ، و محصولات لبنی در خون تولید می‌شود، راهی سریع و قابل اعتماد را فراهم می‌‌آورد تا خطر مرگ و دیگر مشکلات عمده قلب <Major heart problems>در بیمارانی که با درد قفسه سینه به بخش اورژانس بیمارستان مراجعه می‌کنند، قابل پیش‌بینی باشد.

به گزارش شفا آنلاین:علاوه براین، سطح TMAO نه‌تنها می‌تواند خطر کوتاه‌مدت (در طول 30 روز اول) را پیش‌بینی کند، بلکه خطر مرگ را در طولانی‌مدت (تا 7 سال بعد) هم نشان می‌دهد.

این مطالعه که در Europea- HearJourna- منتشر شده، دریافت سطوح TMAO همچنین خطر بیشتر مشکلات جدی قلبی و مرگ را، حتی در بیمارانی که تروپونین T در خونشان ندارند، پیش‌بینی می‌کند. اندازه‌گیری تروپونین T یکی از تست‌های استاندارد تشخیصی که در بیماران مشکوک به مشکلات قلبی انجام می‌شود.
این یافته‌ها پیشنهاد می‌کنند که احتمال کمک به بیماران برای کاهش خطر در آنها به کمک کاهش سطح TMAO از دو راه امکان‌پذیر است: از طریق تغییر در رژیم غذایی یا با طراحی داروهایی جدیدی که از تولید TMAO پیشگیری کنند.
مطالعات قبلی نیز نشان داده‌اند که هرچه سطح TMAO بیشتر باشد، با ترومبوز همراه و مرتبط است، زیرا به پلاکت‌ها کمک می‌کند لخته‌ها را سریع‌تر شکل دهند و از سوی دیگر، التهاب عروق خونی را بیشتر می‌کند. سطوح بالاتر TMAO در بیماران مبتلا به بیماری قلبی می‌تواند خطر ترومبوز را پیش‌بینی کند، اما تا کنون، مشخص نبود که آیا سطح بالای آن می‌تواند خطر ترومبوز، دیگر مشکلات قلبی یا مرگ را در افرادی که قبلا سالم بوده‌اند و حالا برای نخستین بار با شک به سندرم کرونری حاد (ACS) مراجعه می‌کنند، باز پیش‌بینی کند؟
محققان سوئیسی و آمریکایی سطح TMAO را در خون 530 بیمار بالای 18 سال بررسی کردند که با درد قفسه سینه به اورژانس بیمارستان مراجعه کرده بودند. همچنین 1683 بیمار را که طی 5 روز بعد از مراجعه به بیمارستان به دلیل درد قفسه سینه، تحت آنژیوگرافی کرونری قرار گرفته بودند. این بیماران برای سال‌ها پیگیری شدند تا پیامدهایی را مانند مرگ به هر دلیلی، مرگ در اثر بیماری قلبی و مشکلات عروق خونی، حمله قلبی، استروک یا رواسکولاریزاسیون، بررسی کنند.
محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «ما دریافتیم بیمارانی که سطوح بالاتری از TMAO داشتند، بیشتر احتمال داشت که طی 30 روز، 6 ماه و 7 سال پس از پذیرش در بیمارستان، بعد دچار حوادث عمده قلبی شوند. پس از اصلاح عوامل خطری مانند سن، دخانیات، دیابت، کلسترول، و فشار خون، زمانی که این دسته از بیماران با افرادی که کمترین میزان TMAO را داشتند، مقایسه شدند، بیمارانی که در چارک بالایی میزان TMAO قرار گرفته بودند، 6 برابر بیشتر احتمال داشت که پس از 30 روز یا 6 ماه، فوت کنند، دچار حمله قلبی یا استروک شوند یا به رواسکولاریزاسیون نیاز پیدا کنند. همچنین نزدیک به 2 برابر بیشتر احتمال داشت که طی 7 سال آینده، فوت کنند.
نکته قابل توجه آنکه، حتی از میان بیمارانی که در زمان مراجعه به بیمارستان، سطوح بالایی را از تروپونین T نشان نمی‌دادند، آنها که در چارک بالایی سطوح TMAO قرار داشتند، نزدیک به 6 برابر احتمال داشت که دچار حوادث عمده قلبی‌عروقی شوند. البته در جمعیت بیماران سوئیسی، کسانی که بیشترین سطح TMAO را نشان می‌دادند، پس از یک سال و پس از تعدیل دیگر عوامل خطر، 5/1 برابر احتمال داشت که با حوادث عمده قلبی‌عروقی روبرو شوند. این اختلاف می‌تواند در نتیجه تغذیه متفاوت بیماران سوئیسی و آمریکایی باشد.
این مطالعه برای نخستین‌بار نشان داد سطح TMAO هم با خطرات کوتاه‌مدت و هم بلندمدت مرگ و دیگر مشکلات قلبی‌عروقی میان بیمارانی که با درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه کرده و مشکوک به مشکلات قلبی هستند، ارتباط دارد. به نظر می‌رسد انجام تست سریع TMAO می‌تواند به شناسایی بیماران در معرض خطر بیشتر کمک کند، به این ترتیب، زمان میان ارزیابی و کاتتریزاسیون قلبی را سرع بخشند.

در این صورت است که عضله بیشتری از قلب تحت استرس نجات می‌یابد.
محققان معتقدند، سطوح TMAO همچنین پیشنهاد کننده راه‌هایی برای کاهش خطر مشکلات بیشتر قلبی و مرگ است. در واقع، نشان می‌دهد که رژیم غذایی روزانه چه تاثیر عمیقی بر سیستم قلبی‌عروقی دارد، خصوصا بیمارانی که با سندرم کرونری حاد تظاهر می‌یابند. این مساله، راهی را برای ابداع مقیاس‌های پیشگیرانه جدید باز می‌کند. علاوه براین، داروهای جدیدی نیز می‌تواند ابداع شوند که پروسه منجر به تولید TMAO را متوقف کنند. به این ترتیب، در آینده، مداخلاتی که سطح TMAO را کاهش می‌دهند، شاید به کاهش خطر تشکیل لخته و شریان‌های بلوک شده کمک کنند.سپید
منبع: Medica- News Today
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: