کد خبر: ۱۵۹۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 15
در کشور ما با توجه به افزایش بیماری‌های ناشی از سرطان باید چکاپ و معاینات شش‌ماهه اجباری شود.

شفاآنلاین>سلامت>نرخ شیوع سرطان در ایران افزایش یافته است. از سوی دیگر با گذشت زمان جمعیت کشور روند افزایش پیری و سالمندی داشته و همین امر می‌تواند یکی از دلایل افزایش سرطان در ایران باشد.

مقایسه میزان ابتلا به سرطان‌های شایع در ایران با کشورهای پیشرفت نشان می‌دهد تعداد افراد مبتلا به سرطان در کشور اندک است. در ایران 8/6‌درصد افراد در سنین بالای 65 سال زندگی می‌کنند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته حدود 11تا 13‌درصد افراد در این گروه سنی زندگی می‌کنند، اما در ایران میزان مرگ و میر ناشی از سرطان بیش از کشورهای پیشرفته است. این امر به دلیل بی‌توجهی افراد به چکاپ‌ها و آزمایشات دوره‌ای است. در کشور ما اغلب افراد وقتی از وجود سرطان در بدنشان مطلع می‌شوند که این بیماری به مراحل پیشرفته رسیده است. برای مثال یک خانم در روزهای نخست مشاهده نشانه‌های سرطان سینه از جمله وجود توده در سینه، وجود ناهماهنگی بین سینه‌ها و دیگر تغییرات باید به پزشک مراجعه کرده تا از شدت یافتن این بیماری جلوگیری کند. بر اساس علم پزشکی سرطان سینه نباید منجر به مرگ و میر افراد شود. هر چند در کشور ما این بیماری یکی از دلایل مرگ و میر زنان محسوب می‌شود. اغلب این بیماری زنان جوان را دچار مشکلات عدیده و در نتیجه مرگ می‌کند، چون این افراد به دلیل خجالت و مسائل فرهنگی به پزشک مراجعه نمی‌کنند. این در حالی است که در علم پزشکی هرگونه تغییر در فرم و رنگ در سینه می‌تواند هشدار برای سلامت زنان باشد. افراد در این شرایط باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و درمان را آغاز کنند.

معاینات6‌ماهه اجباری شود

در کشور ما با توجه به افزایش بیماری‌های ناشی از سرطان باید چکاپ و معاینات شش‌ماهه اجباری شود. در کشورهای پیشرفته این گونه آزمایشات برای افراد به شکل اجباری است. در این وضعیت فرد قبل از شدت یافتن بیماری مراحل درمان خود را آغاز کرده و دیگر تبعات این بیماری فرد را تهدید نمی‌کند. این در حالی است که در کشور ما یکی از دلیل افزایش سرطان‌های دستگاه گوارش رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. هنوز بسیاری از افراد بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمی‌کنند و مراجعه به دندانپزشک را جزو کارهای لوکس می‌دانند که این مساله به شیوع برخی از سرطان‌ها در ایران دامن زده است.

عفونت‌هامنشأ بروز 40‌درصد سرطان‌ها

هنوز در کشور ما میزان قابل توجهی از افراد فرهنگ استفاده از مسواک و نخ دندان را نداشته و حتی نحوه مسواک زدن مناسب را نمی‌دانند. این بی‌توجهی عفونت‌های دهان و دندان را افزایش داده و این عفونت‌ها می‌تواندمنشأ بسیاری از بیماری‌ها به ویژه سرطان دستگاه گوارش شود. برای مثال هم اکنون بسیاری از جوانان کشور از عفونت دندان و لوزه رنج می‌برند، اما نسبت به درمان خود اقدام مناسبی انجام نمی‌دهند. این در حالی است که بیش از 40‌درصد سرطان‌ها را می‌توان با کنترل عفونت‌ها مهار کرد. افراد می‌توانند با درمان به موقع عفونت‌های مختلف همچون عفونت‌های دستگاه گوارش، عفونت دستگاه ادراری، کبد چرب و... را درمان کرده و به این شکل خود را در مقابل ابتلا به انواع سرطان‌ها مصون کنند. در ضمن بیماری‌های عفونی شایع در بین زنان فراوان است و به دلیل نبود علائم ویژه آنها نیز نسبت به درمان خود اقدامات لازم را انجام نمی‌دهند. برای مثال در بین زنان عفونت‌های دستگاه ادراری و بیماری‌های ناشی از رحم سال‌ها در بدن آنها وجود داشته و آنها نیز هیچ‌تمایلی به درمان خود ندارند. بنابراین افراد با رعایت بهداشت، مراجعه به‌موقع به پزشک، کنترل قند خون، کنترل کلسترول خون، انجام چکاپ‌های دوره‌ای، معاینات و آزمایشات به‌طور شش‌ماهه می‌توانند سلامت خود را تضمین کنند.

مهار سرطان در سنین جوانی و میانسالی

شاید افراد در سنین جوانی و میانسالی توان مهار بیماری خود را داشته باشند، اما برای افراد در سنین سالمندی بسیاری از بیماری‌ها‌ قابل درمان و تحمل نیست. افراد برای توجه به سلامت خود باید از خود درمانی جلوگیری کرده و برای درمان خود با توجه به تجویز پزشک اقدامات لازم را انجام دهند. این اقدامات تضمین‌کننده سلامت افراد در سنین پیری است.

درمان سرطان گران نیست

افراد با انجام چکاپ و آزمایشات به موقع می‌توانند بیماری سرطان را در مراحل اولیه کنترل کرده و دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف ناشی از درمان سرطان در مراحل وخیم نیستند. با بررسی مراحل درمان سرطان باید گفت که در ایران دولت هزینه‌های ناشی از درمان را پرداخت می‌کند. در ضمن اگر دولت برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های خاص اقدامات مناسب انجام دهد به نسبت دیگر ابتلا به سرطان با صرف هزینه‌های ناشی از درمان این بیماری همراه نیست. دولت سالانه برای درمان بیماری سرطان میلیون‌ها دلار هزینه صرف می‌کند. بنابراین دولت می‌تواند برای پیشگیری از سرطان و دیگر بیماری‌های عفونی هزینه‌های مناسب را صرف کند. باید دانست که صرف هزینه برای مهار سرطان یک اقدام اصولی است، در غیر این صورت باید دولت به بیماران مبتلا به سرطان کمک کرده تا این بیماران توان پرداخت هزینه‌های گزاف ناشی از این بیماری را داشته باشند.

افزایش نرخ ابتلا به سرطان پوست در کشور

در کشور ما به دلیل وجود وضعیت جغرافیایی و برخورداری از نور آفتاب و تشعشات ناشی از آن نرخ ابتلا به سرطان پوست افزایش یافته است. هر قدر یک فرد به شکل مستقیم در معرض نور آفتاب قرار گیرد به نسبت بیش از دیگران به سرطان مبتلا می‌شود. افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند با درمان به موقع و تخلیه نقطه آلوده از بدن، خود را در مقابل سرطان مصون کنند. همچنین زنان با مشاهده زخم‌های طولانی‌مدت در بدن باید برای نمونه برداری به متخصص پوست مراجعه کرده تا با تشخیص قطعی نسبت به درمان بیماری اقدامات لازم را انجام دهند.

سرطان‌های تهدید‌کننده در کشور را بشناسید

در کشور ما نرخ شیوع برخی سرطان‌ها از جمله سرطان دستگاه گوارش (Gastrointestinal cancer)در بین زنان و مردان تحت عنوان کولن و معده به دلایل ژنتیک، آب، خاک، مصرف برخی مواد همچون ماهی دودی، الکل، استعمال دخانیات و... افزایش یافته است. این در حالی است که در یک دهه گذشته سن استعمال دخانیات در کشور 25 سالگی بود، اما امروزه در بین نوجوانان استعمال دخانیات و قلیان از 13 سالگی متداول است. با این تفاسیر باید منتظر شدت یافتن سرطان در جامعه بود. برای مثال وقتی یک فرد در سنین نوجوانی به استعمال قلیان می‌پردازد به احتمال زیاد در سن 30 سالگی به سرطان مبتلا می‌شود. برای داشتن سلامت باید زندگی سالم داشت. همچنین تغذیه مناسب، ورزش و خود مراقبتی در مقابل بیماری‌ها در ارتقای سلامت جامعه نقش اساسی دارند.

ایرج خسرو نیا/ رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: