کد خبر: ۱۵۹۰۲۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۶ - 2017July 14
نتایج پیوند کبد در ایران بسیار خوب بوده است و میزان بقا چه در سال نخست و چه در پنج سال نخست پیوند قابل رقابت با مراکز خوب جهان است و ما با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که این درمان پیچیده در ایران انجام می‌شود و خوشحالیم که عدالت در دسترسی به این خدمت بطور خوبی در کشور ایجاد شده است.
شفا آنلاین:رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران: در این سال‌ها کبد چرب < Fatty Liver>به عنوان نخستین علت نیاز به پیوند کبد در ایران تبدیل شده که علامت بسیار خطرناکی است.
به گزارش شفا آنلاین:علی جعفریان در حاشیه سمینار تازه‌های پیوند کبد که در بیمارستان امام خمینی برگزار شد، در گفت: از سال ۸۰ تاکنون پیوند کبد در کشور انجام می‌شود که تا امروز بیش از ۶۲۰ پیوند کبد در بیمارستان امام خمینی انجام شده است.

این متخصص جراح عمومی و فلوشیپ جراحی کبد با اشاره به اینکه امکان پیوند کبد برای همه بیماران نیازمند فراهم است و نیازی به اعزام بیماران به خارج کشور نیست، افزود: پیوند کبدی که هم اکنون در ایران انجام می‌شود با یک دهم قیمت اروپا و آمریکا صورت می‌گیرد و با حمایت وزارت بهداشت از این اقدام، بیماران مبلغی پرداخت نمی‌کنند و آنچه می‌پردازند برای هزینه‌های پس از پیوند و آزمایش هاست که قسمت عمده آن را هم بیمه پوشش می‌دهد.

وی گفت: نتایج پیوند کبد در ایران بسیار خوب بوده است و میزان بقا چه در سال نخست و چه در پنج سال نخست پیوند قابل رقابت با مراکز خوب جهان است و ما با اطمینان خاطر می‌توانیم بگوییم که این درمان پیچیده در ایران انجام می‌شود و خوشحالیم که عدالت در دسترسی به این خدمت بطور خوبی در کشور ایجاد شده است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: از نظر تعداد پیوند از دهنده مرگ مغزی در منطقه کشور نخست هستیم و از نظر علمی هم ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم و در بخش کلینیکی همسطح با دنیا پیش می‌رویم، اما در بحث علوم پایه نیازمند ارتقاء هر چه بیشتر زیرساخت‌ها هستیم.

جعفریان گفت: سالانه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ پیوند کبد در ایران انجام شده است و فکر می‌کنیم سالانه تا ۱۵۰۰ پیوند کبد نیاز داشته باشیم و اکنون همه کسانی که اولویت پیوند کبد را دارند کمتر از سه ماه کبد دریافت می‌کنند.

این متخصص جراح عمومی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط میان کبد چرب و پیوند کبد گفت: عفونت‌های ویروسی و به ویژه ابتلا به هپاتیت بی و سی از علل شایع آسیب رسان به کبد و نیاز به پیوند کبد محسوب می‌شود، اما در این سال ها، چون این بیماری‌ها تحت کنترل است کبد چرب به عنوان علت نخست یا دوم پیوند کبد مطرح شده است.

وی افزود: البته مصرف الکل هم موجب نارسایی کبد می‌شود که خوشبختانه در کشور ما علل عمده نیست و هم اکنون کبد چرب بعنوان زنگ خطر پیوند کبد محسوب می‌شود و تن‌ها راه پیشگیری از کبد چرب اصلاح سبک زندگی، غذای سالم و تحرک بدنی است.

جعفریان گفت: اگر سبک زندگی به همین حالت ادامه پیدا کند و همچنان شاهد کم تحرکی مردم باشیم پیش بینی می‌کنیم سالانه ۵ هزار پیوند کبد در کشور انجام شود که هزینه بسیار سنگینی به کشور وارد می‌کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: