کد خبر: ۱۵۸۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ - 2017July 15
هر تشکلی یک‌سری مسئولیت‌ها، اختیارات واهدافی دارد که حیطه کاری را مشخص کرده است. بنابراین هر شعار و هر صحبتی باید در چهارچوب این اختیارات و قوانین و مقرارت باشد.
شفا آنلاین>سلامت کاندیدای هفتمین انتخابات سازمان نظام پزشکی در ارتباط با شعارهای نامزدهای منتخب گفت: هر تشکلی یک‌سری مسئولیت‌ها، اختیارات واهدافی دارد که حیطه کاری را مشخص کرده است. بنابراین هر شعار و هر صحبتی باید در چهارچوب این اختیارات و قوانین و مقرارت باشد.
به گزارش شفا آنلاین،علی فتاحی در ارتباط با شعارهای نامزدها و نیاز اصلی صنف پزشکی در حال حاضر گفت: سازمان‌های مردم نهاد یکی از شاخص‌های پیشرفت و توسعه هر کشوری است. البته تشکل‌های صنفی باید مستقل باشند و وابستگی سیاسی اقتصادی و اجتماعی به دولت‌ها و احزاب نداشته باشند. تشکل باید از هر لحاظ  به صنف خودش وابستگی‌ داشته باشد و از گیرندگان خدمتش تامین شود. همچنین از اعضای صنف خود حمایت کند، زیرا یکی از اهداف تشکل‌ها ارائه خدمت با کیفیت مناسب است. 

وی در ادامه بیان کرد: NGO  یک تشکل است که اعضای صنف با حضور در آن از طریق یک انتخاب کاملا آزاد نماینده خودشان را انتخاب می‌کنند تا مسائل و مشکلات خود را از طریق نماینده‌ها پیگیری کنند. در واقع NGO یک رابط بین صنف و حاکمیت برای ارجاع نقطه نظرات اعضا و حمایت از حقوق صنفی آن‌ها است. برای یک NGO بسیار مهم است که با پشتوانه قوی و تعداد زیاد اعضا شرکت کننده تشکیل شود، زیرا در این حالت قدرت لابی گری تشکل افزایش می‌یابد. ضمن این‌که وقتی تعداد افراد شرکت کننده در انتخابات زیاد باشد، تشکلی تشکیل می‌شود که برآیند فکری آن به برآیند فکری اعضا نزدیک شده و حمایت از آن‌ها را خواهد داشت.

فتاحی در ارتباط با شعارهای نامزدهای منتخب افزود: نامزدهای منتخب شعارهایی ندهند که از حیطه اختیارات نظام پزشکی خارج باشد. هر تشکلی یک سری مسئولیت‌ها، اختیارات واهدافی دارد که حیطه کاری را مشخص کرده است. بنابراین هر شعار و هر صحبتی باید در چهارچوب این اختیارات و قوانین و مقرارت باشد که قادر به عملی کردن آن‌ها باشند و در برنامه‌ها و طرح‌های خود چالش و مشکلاتی که حوزه سلامت دارد را بیان کنند.

این کاندیدای هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی یکی از مشکلات بزرگ حوزه سلامت را نگرش بیمه‌ها و سیستم‌های دولتی به حوزه سلامت به عنوان هزینه دانست و تصریح کرد: متاسفانه به این موضوع به عنوان سرمایه گذاری نگاه نمی‌شود، در صورتی که عکس این قضییه صادق است. وقتی که یک انسان سالم داشته باشیم، او محور توسعه و پیشرفت کشور است؛ بنابراین باید به حوزه سلامت به دید سرمایه گذاری نگاه شود. با این نگاه بودجه بندی و اعتبار دادن به حوزه سلامت متفاوت خواهد بود. در دولت فعلی نگرش به حوزه سلامت به لحاظ اعتباری تغییر کرد و به اولویت‌های اول رسید. 

دادستان نظام پزشکی کشور افزود: هزینه کردن در بخش سلامت سرمایه گذاری است و یکی از اهداف و مسئولیت نظام پزشکی باید نهادینه کردن این موضوع در کشور باشد. نمایندگان نظام پزشکی هم باید در این زمینه کار کنند. در حال حاضر می‌بینیم که روی برنامه‌ها و طرح‌هایی که در حوزه سلامت ارائه و اجرا می‌شود کار کارشناسی دقیق و منسجم انجام نمی‌شود و از همه جامعه پزشکی، نظام پزشکی، انجمن متخصصین نظرخواهی نمی‌شود و به همین دلیل در اجرا دچار مشکل می‌شویم.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: معمولا در کشور ما در هر نوع تشکلی از جمله نظام پزشکی بین اعضای صنف و نماینده‌ها یک دیوار بی اعتمادی وجود دارد. ما باید این دیوار را تغییر دهیم و این یکی از کارهای نماینده‌هاست که دید اعضا را نسبت به صنف تغییر دهند و با عملکرد صحیح این اعتماد را برگردانند.

این پزشک ادامه داد: در نهادهای صنفی پتانسیل‌ها و ظریفت زیادی در بخش خصوصی داریم که از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم؛ مثلا از ظرفیت انجمن‌های علمی تخصصی در آموزش در پژوهش استفاده نمی‌شود و حتی در برخورد با شکایت‌های پزشکی می‌توان از انجمن علمی تخصصی استفاده کنیم.  بیماری که از نحوه درمان خود راضی نیست لزومی ندارد در ابتدا به مراجع قضایی مراجعه کند، بلکه ابتدا می‌تواند در کمیته‌های اخلاق خود صنف موضوع مطرح شود و اگر حل نشد به مراجع قضایی ارجاع داده شود.


فتاحی افزود: در ارتباط با شکایت‌های پزشکی نیز مشکلاتی وجود دارد؛ از جمله این که در چند مرکز به آن رسیدگی می‌شود و پس از این‌که در یکی از آن‌ها کارشناسی انجام شد بیمار می‌تواند از طریق یک مرکز دیگر دوباره طرح شکایت کند. بهتر است یک مرکز فقط برای طرح شکایت وجود داشته باشد و پس از کارشناسی و دادن حکم دیگر قضیه تمام شود.

وی درباره موضوع تعرفه‌ها اظهار کرد: یکی از مشکلات اصلی ما که همه کارشناسان تخصصی و کارشناسان وزارت بهداشت به آن اذعان دارند عدم هم‌خوانی تعرفه‌های پزشکی با قیمت واقعی است که بخش خصوصی را درگیر اداره بیمارستان‌ها کرده است. مشکل دیگر بحث بی کاری پزشکان جوان است که یک بحث جدی است. در بسیاری از شهرها پزشکان جوان و پزشکان عمومی با بیکاری روبه‌رو هستند و مجبورند به کارهایی دیگر رو بیاورند.


 متخصص گوش و حلق و بینی در پایان درباره اشکالات فعلی در حوزه درمان خاطر نشان کرد: متاسفانه اعتبارات لازم در حوزه سلامت پرداخت نمی‌شود. مسئله‌ای که طرح تحول را در اجرا با مشکل مواجه کرد همین تامین اعتبارات است. گاهی بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی صادر می‌شود که غیرعمومی است و منجر به تقابل گروه‌های مختلف پزشکی با مردم یا با بیمارستان و مردم با جامعه پزشکی می‌شود که در این‌‌گونه ابتدا باید نظرخواهی و نظرسنجی و سپس اجرا شود.
برچسب ها: نامزد ، سلامت ، سازمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: