کد خبر: ۱۵۸۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۹ - ۲۳ تير ۱۳۹۶ - 2017July 14
اگر نیم نگاهی به کالری درشت مغذی ها داشته باشیم به وضوح به تفاوت انرژی که هر کدام در بدن آزاد می کنند و خطرات ناشی از آن پی میبریم .

شفا آنلاین:شاید مصرف الکل<alcohol consumption> در جوامعی از لحاظ مذهبی ، فرهنگی و اجتماعی ممنوع و یا دست کم مورد نکوهش قرار گرفته باشد و برعکس در مکانی دیگر خیلی آزاد و عادی با این قضیه برخورد شود .

به گزارش شفا آنلاین:ولی در این مطلب بر آنیم که مستقل از گرایش های مذهبی و نیز به دور از محدودیت های فرهنگی و اجتماعی و تنها بر اساس نگاهی سلامت محور و با تمرکز بر بعد تغذیه ایی سلامت ، با این چالش روبرو شویم .

اگر نیم نگاهی به کالری درشت مغذی ها داشته باشیم به وضوح به تفاوت انرژی که هر کدام در بدن آزاد می کنند و خطرات ناشی از آن پی میبریم . بالاترین میزان کالری در واحد حجم از آن چربی ها ست که در هر گرم 9 کالری می باشد . قند و پروتئین 4 کالری به ازائ هر گرم در بدن آزاد می کنند و در مورد الکل این میزان در هر گرم 7 می باشد . این مقایسه از آن رو حائز اهمیت است که بخواهیم بدانیم وقتی الکل وارد بدن بویژه در افراد با اضافه وزن یا کبد چرب می شود چه مشکلاتی ایجاد می کند ؟

الکل با کالری بالایی که دارد به طور مستقیم منجر به چاقی می شود . البته به طور غیر مستقیم نیز الکل با چند مکانیسم منجر به چاقی می شود .از یک طرف با مصرف الکل و کاهش مهار مغزی ایجا شده ، اشتهای کاذب در فرد ایجاد می شود و پر خوری شدیدی ایجاد می گردد و از سوی دیگر چون الکل برای بدن سوخت راحت تری است بنابراین بدن چربی سوزی پایه و حداقلی خود را نیز به سوزاندن الکل تبدیل می نماید .

الکل با فزایش اسید معده باعث افزایش اشتها در فرد می شود و پرخوری برای کاهش درد یا ناراحتی ناشی از گرسنگی های کاذبی که توسط افزایش اسید معده ایجاد شده است ، منجر به چاقی بیشتر و کبد چرب می شود .نکته قابل تامل این است که ، بیشتر چاقی ایجاد شده در مصرف الکل در ناحیه مرکزی بدن یعنی شکم است و بنابر این ریسک سکته های قلبی ، دیابت و سرطان های ناشی از چاقی بصورت تصاعدی بالا می رود .

در افراد چاق به طور بدیهی سلول های کبد تحت فشار چربی اضافه بدن هستند و عملکرد آن ها یا مختل شده یا در حال اختلال است . وقتی در فرد چاق الکل مصرف شود ، از آنجایی که عوارض کبدی از مهم ترین عوارض این نوشیدنی ها هستند ، پس به سلول کبدی آسیب جدی می رساند و تبدیل گرید های پایین چربی کبد به بالاتر و ایجاد سیروز را به شدت سرعت می بخشد .

از این مطالب برای سلامتی ، بهبود شیوه زندگی و پیشگیری از بیماری های خود و عزیزانتان استفاده فرمایید و در صورتی که مطلب را مفید تشخیص دادید لطفا آن را به اشتراک بگذارید و ما را به دیگران معرفی نمایید .

پزشک آنلاین

دکتر منصور ریسمانچیان [ پزشک عمومی ]

برچسب ها: الکل ، چاقی ، کبد چرب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: