کد خبر: ۱۵۸۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۶ - 2017July 12
انتخابات نظام پزشکی بزرگ‌ترین نهاد صنفی جامعه پزشکی است و به همین دلیل در مجموعه این صنف، تاثیرگذارترین رویداد محسوب می‌شود

شفا آنلاین>سلامت>مسئول ستاد ائتلاف سپید (لیست امید) هفتمین دوره از انتخابات نظام پزشکی، این دوره از انتخابات این سازمان صنفی را حساس‌تر از دوره‌های گذشته خواند و تاکید کرد: افرادی که در سازمان نظام پزشکی انتخاب می‌شوند باید از ظرفیت اجتماعی خود برای این سازمان هزینه کنند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر علی تاجرنیا در نشست خبری ستاد ائتلاف سپید که با حضور در لیست امید در این دوره از انتخابات نظام پزشکی شرکت کرده‌ است، گفت: انتخابات نظام پزشکی بزرگ‌ترین نهاد صنفی جامعه پزشکی(Medical Society) است و به همین دلیل در مجموعه این صنف، تاثیرگذارترین رویداد محسوب می‌شود. طی سال‌های گذشته جامعه پزشکی یکی از سه گروه اصلی مرجع مردم در مراجعات اجتماعی بوده است و این موضوع نشان دهنده اهمیت آن بین اقشار جامعه است.

وی ادامه داد: اگر اعضای این سازمان به درستی انتخاب شوند، نقش بسیار مهمی در حفظ جایگاه جامعه پزشکی در کشور خواهند داشت. این دوره از انتخابات نظام پزشکی حساسیت بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته دارد؛ بخشی از این حساسیت به فضای عمومی جامعه و همچنین توجه این دولت به نهادهای صنفی بازمی‌گردد. یکی از دلایل دیگر این است که در سال‌های گذشته به دلیل تهدید حقوق جامعه پزشکی در مجلس و دولت و همچنین تبلیغ منفی علیه آن در رسانه‌های عمومی، حس بازگشت به اعتبار اولیه در جامعه پزشکی ایجاد شده است.  

نظام پزشکی منفعت مالی و شخصی ندارد

مسئول ستاد ائتلاف سپید با تاکید بر اینکه حضور در سازمان نظام پزشکی(Medical System) هیچ منفعت مالی و شخصی برای افراد ندارد، افزود: کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند دغدغه حقوق صنفی دارند. هر چقدر مشارکت جامعه پزشکی و تعداد مشارکت‌کنندگان در انتخابات بالاتر باشد، منتخبان نظام پزشکی نیز به معدل خواسته‌های این صنف نزدیک‌تر خواهند بود.

تاجرنیا ایجاد اقتدار برای سازمان نظام پزشکی را نتیجه دیگر مشارکت بالای جامعه پزشکی در انتخابات پیش‌رو دانست و گفت: وقتی افراد با رای بالایی در انتخابات حضور پیدا کنند، مجموعه‌های بیرونی نیز حساب ویژه‌ای روی این سازمان باز خواهند کرد و منتخبین خودباوری پیدا می‌کنند.

وی، رفتار قانونمند و نسبت مشارکت بیشتر و همچنین کاهش ردصلاحیت‌ها را جزو ویژگی‌های این دوره از انتخابات نظام پزشکی اعلام کرد و گفت: در انتخابات گذشته شاهد ردصلاحیت‌های گسترده‌ای بودیم که مشارکت کمتر جامعه پزشکی را به دنبال داشته است. ائتلاف سپید در این دوره از انتخابات رضایت نسبی خود را اعلام می‌کند. حتی یک نفر نیز نباید بدون ملاحظات قانونی رد صلاحیت شود. هیات نظارت بر انتخابات باید بنایی ایجاد کند که به صورت متقن دلایل ردصلاحیت افراد اعلام شود.

مسئول ستاد ائتلاف سپید همچنین اضافه کرد: در این دوره از انتخابات نظام پزشکی لیست‌های زیادی خواهیم داشت و همه آنها برای ما محترم هستند. وجود ائتلاف‌های مختلف در عرصه رقابت، امری طبیعی است، اما باید به سمتی رویم که این ائتلاف‌ها بر اساس مسائل حرفه‌ای باشند؛ فارغ از فریب و مسائلی که اخلاق جامعه پزشکی را در بر می‌گیرد.

تاجرنیا با تاکید بر اینکه کاندیداها باید نسبت به حضور خود در لیست‌ها اطلاع داشته باشند، ادامه داد: اگر این موضوع رعایت شود، بسیاری از مسائل نیز حل می‌شود و رای‌دهندگان با آسایش بیشتری تصمیم می‌گیرند.

ائتلاف سپید تحول‌خواه است

وی، جهت‌گیری ائتلاف سپید را تحول‌خواهانه اعلام کرد و گفت: این ائتلاف با محوریت انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران و برخی از چهره‌های با نفوذ این جامعه تشکیل شده که ممکن است در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی حضور کمتری داشته باشند، ولی مشی آنها اصلاح‌طلبانه است. ائتلاف سپید معتقد است سازمان نظام پزشکی با وجود دیدگاه‌های سیاسی و اجتماعی مختلف اعضای آن، باید خارج از رویکردهای سیاسی فعالیت کند.

مسئول ستاد ائتلاف سپید همچنین بیان کرد: ما معتقد هستیم حضور افراد با سلایق سیاسی مختلف مانعی ندارد، ولی مهم این است که این سلایق کارکرد سیاسی در سازمان نداشته باشد. ائتلاف سپید به دنبال ارتقای جایگاه سازمان نظام پزشکی است.

تاجرنیا با بیان اینکه افرادی که در سازمان نظام پزشکی انتخاب می‌شوند باید از ظرفیت اجتماعی خود برای این سازمان هزینه کنند، گفت: منتخبین نباید از سازمان برای ارتقای جایگاه خود استفاده کنند. باور ما در این ائتلاف استقلال سازمان نظام پزشکی است. تلاش‌هایی که از طرف دولت و نهادهای عمومی برای در دست گرفتن مقدرات این سازمان انجام می‌شود را آفت می‌دانیم به همین دلیل سعی کردیم از حضور چهره‌های رده بالای دولتی جلوگیری کنیم. همه آحاد جامعه پزشکی در این سازمان باید نماینده خود را داشته باشند.

منتخبان جامعه پزشکی اختلافات را کنار بگذارند

وی نظام پزشکی مطلوب را شامل همه چهره‌ها و رشته‌های مختلف دانست و اظهار کرد: حرف کسانی که در انتخابات برگزیده می‌شوند باید در دولت و سطح اجتماع اثرگذاری داشته باشد؛ چون ما نیازمند حضور افراد توانمند هستیم. بیشتر اعضای جامعه پزشکی در یک کشتی نشسته‌اند و مردم به آنها اعتماد دارند. اگر می‌بینیم گاهی این اعتماد خدشه‌دار می‌شود، جدا از برخی رفتارهای مغرضانه به مسائل درون گروهی جامعه پزشکی نیز بازمی‌گردد.  منتخبین جامعه پزشکی باید بعد از انتخابات اختلافات را کنار بگذارند.

وی در خصوص نحوه انتخاب اعضای لیست ائتلاف سپید توضیح داد و گفت: به جز مجموعه‌های درون جامعه پزشکی هیچ دخالتی در انتخاب این اسامی صورت نگرفته است. بخشی از روند انتخاب اعضای این لیست که به نام لیست امید نیز معرفی می‌شود این است که افراد این مجموعه جزو تحول‌خواهان جامعه پزشکی هستند. ائتلاف سپید از ۱۶ سال پیش در انتخابات حضور داشته است. اگر مجموعه‌ای صاحب صلاحیت برای استفاده از نام "امید" باشد آن ائتلاف سپید است.

تاجرنیا، کارآمدی، جامعیت رشته‌ای، ‌ سنی، گروهی و اعتقاد به استقلال نهاد صنفی از دولت را از دلایل انتخاب افراد لیست ائتلاف سپید اعلام کرد و افزود: ما در هر رشته‌ای که باشیم باید سازمان نظام پزشکی را جامع‌الاطراف بدانیم. این سازمان نهادی مستقل از دولت است، اما فقط شامل پزشکان بخش خصوصی یا دولتی نیست بلکه همه پزشکان دولتی، بیمه‌ای و خصوصی را در بر می‌گیرد.

مسئول ستاد ائتلاف سپید درباره علت انتخاب سه پزشک عمومی در این لیست، ‌ گفت: ما در دوره‌های گذشته شاهد بودیم یک نفر از اعضای جامعه پزشکان عمومی در انتخابات حضور داشته است، اما معتقدیم که باید سهم آنها بیشتر باشد. پزشکان عمومی نیز فارغ از بحث رشته‌ای خود باید به جامعیت نظام پزشکی بیندیشند.

اعلام اسامی لیست ۱۶ نفره ائتلاف سپید

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته به دلیل ارتباط نداشتن سازمان نظام پزشکی با مجلس، اختیاراتی از این سازمان حذف شده و به آن ضربه خورده است. به همین دلیل باید چهره‌های تاثیرگذاری نیز در این انتخابات حضور داشته باشند.

تاجرنیا اعضای این لیست را دکتر ایرج فاضل (وزیر اسبق بهداشت)، محمدرضا ظفرقندی (دبیرکل انجمن اسلامی جامعه پزشکی)، مصطفی معین (وزیر اسبق علوم)، محمد سالاری‌فر (معاون بیمارستان قلب تهران)، علیرضا سلیمی (رییس انجمن بیهوشی)، سیدمهدی طبایی (متخصص پوست)، سیدتقی نوربخش (مدیرعامل فعلی تامین اجتماعی)، ابوالفضل سروش (پزشک عمومی و نماینده مجلس)، سعید تاملی (پزشک عمومی)، محبوبه گلستانی (پزشک عمومی)، محمد بیات (جراح فک و صورت)، صادق آخوندی (ارتودنتیست)، مرتضی خیرآبادی (داروساز و کاندیدای انجمن داروسازان)، مهدی پیرصالحی (داروساز)، محمدعلی محسنی (رییس انجمن فیزیوتراپ و لیسانسیه پروانه‌دار)، ناهید خداکرمی (رییس انجمن علمی مامایی) اعلام کرد.

به گفته وی، این ائتلاف نماینده‌ای از جامعه علوم آزمایشگاهی نخواهد داشت.

تاجرنیا ادامه داد: از طرف برخی از مقامات وزارت بهداشت برای حضور تعدادی از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در این لیست به ما توصیه‌هایی شد. به غیر از دکتر نوربخش مسئول دولتی تاثیرگذار دیگری درائتلاف سپید (لیست امید) نیست. حضور ایشان در این لیست به نفع جامعه پزشکی ارزیابی شده است، چراکه بسیاری از مطالبات آنان گرفته می‌شود.

مسوول ستاد ائتلاف سپید با بیان اینکه دکتر زالی در مدت حضور خود اقدامات خوبی در دفاع از جامعه پزشکی انجام داد، افزود: با وجود این اقدامات مثبت، در این دوره از نظام پزشکی چالش‌های جدی وجود داشت. بعضی افراد معتقدند که این سازمان، سازمان نظام بیمارستان‌های خصوصی است؛ در حالی‌که این تصور اشتباه است. چهره‌های منتخب در انتخابات نظام پزشکی باید به حدی تاثیر گذار باشند که هرکسی در دولت آینده وزیر شد نتواند با حالت دستوری با این سازمان برخورد کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: