کد خبر: ۱۵۸۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۶ - 2017July 11
برای جلوگیری از انحصار واردات دارو شورای رقابت باید قوانین ضد انحصار را تدوین کند
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر وجود رانت اطلاعاتی درانحصار واردات دارو، گفت: برای جلوگیری از انحصار واردات دارو شورای رقابت باید قوانین ضد انحصار را تدوین کند.

به گزارش شفا آنلاین،محمد نعیم امینی فرد در خصوص مشکل انحصار در واردات دارو،گفت: برای جلوگیری از انحصار واردات دارو شورای رقابت باید قوانین ضد انحصار را تدوین کند، انحصار در کشور ما به دلیل عدم وجود قوانین شفاف و تمایل ذاتی در برخی گروه های اجتماعی همیشه وجود داشته است؛ البته درکشورهای پیشرفته تلاش می شود که موضوع انحصار تا حد امکان شکسته شده و فضای قانونی برای استفاده از انحصار علیه منافع عمومی وجود نداشته باشد.

نماینده مردم ایرانشهردرمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه شورای رقابت درکشوربا یک دهه فعالیت ورود تخصصی در بسیاری از حوزه ها ندارد، افزود: بنابراین امکان انحصار در واردات دارو وجود دارد، اما شورای رقابت، وزارت بهداشت(Ministry of Health) و درمان و سازمان غذا ودارو باید با شفافیت درقانون امکان استفاده انحصاری منجربه تضییع حقوق افراد را غیرممکن کند.

وی با بیان اینکه انحصار درواردات دارو به احتمال بسیار وجود دارد، تصریح کرد: البته یک کمپانی خارجی اگر یک نماینده انحصاری درکشور ایجاد کند به هیچ عنوان قابل نهی نیست، اما باید در مفهوم عام تر  شرایط را به نحوی ساماندهی کرد که افراد دیگر هم توان رقابت با نماینده انحصاری را داشته باشند؛ یا اینکه قوانین به گونه ای درنظرگرفته شود که امکان رانت اطلاعاتی نزدیک به صفر شود؛ زیرا بسیاری از انحصارات ناشی از رانت اطلاعاتی است.

امینی فرد با تاکید براینکه تجهیزات، مناقصه ها و مزایده ها باید درسامانه ملی ساماندهی شود، گفت: بنابراین رانت اطلاعاتی قابل نفی نیست، ضمن اینکه تا زمانی که سامانه ملی درسازمان های مختلف عملکرد قابل قبولی نداشته باشد؛ رانت اطلاعاتی نیز وجود دارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه درتاسیس داروخانه ها قوانین مشخصی وجود دارد، افزود: اما تاکنون وزارت بهداشت و درمان و مسولان مربوطه اطلاعی از ضرورت بروز رسانی قوانین دراین حوزه اعلام نکردند، اما درحال حاضر کمیته ای برای تنقیح قوانین حوزه بهداشت و درمان فعالیت می کند که درصورت لازم می توان پیشنهادات را درجهت بروز رسانی قوانین به این کمیته اعلام کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: