کد خبر: ۱۵۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ - 2017July 10
در طول تخمک‌گذاری چه اتفاقی رخ می‌دهد. چرخه قاعدگی متوسط 28 تا 35 روز است. تخمک‌گذاری معمولا بین روز 11 و 21 چرخه شما رخ می‌دهد.
شفا آنلاین:از چرخه قاعدگی خود مطلع باشید. وقتی‌که چرخه قاعدگی<Menstrual cycle> خود را می‌دانید، احتمال باردارشدن خود را افزایش می‌دهید.

به گزارش شفا آنلاین:اولین مرحله با اولین روز خونریزی در طول عادت ماهانه شما آغاز می‌شود. بدن شما هورمون‌هایی همچون هورمون محرک فولیکول (Follicle-stimulating hormone ;FSH) را ترشح می‌کند که باعث می‌شود تخمک‌های درون تخمدان‌های شما رشد کنند. علاوه بر این، بین 2 و 14 روز این هورمون‌ها جداره رحم‌های شما را ضخیم‌تر می‌کنند تا برای یک تخمک نطفه‌دار آماده شوند. به این مرحله مرحله فولیکولی می‌گویند.


در طول تخمک‌گذاری چه اتفاقی رخ می‌دهد. چرخه قاعدگی متوسط 28 تا 35 روز است. تخمک‌گذاری معمولا بین روز 11 و 21 چرخه شما رخ می‌دهد. هورمونی به نام هورمون لوتئینه کننده (Luteinizing Hormone ;LH) سرازیر می‌شود و موجب ترشح تخمکی می‌شود که خیلی پخته یا پذیرا است. در همین زمان مخاط دهانه رحم لیزتر می‌شود تا به اسپرم‌ها کمک کنند راه خود را به سمت تخمک باز کنند.
همه‌چیز در زمان‌بندی است. زن‌ها با حدود 1 تا 2 میلیون تخمک متولد می‌شوند، اما در طول عمر خود تنها 300 تا 400 تخمک آزاد می‌کنند. معمولا در هر ماه یک تخمک آزاد می‌کنید. تخمک در امتداد یکی از دو لوله فالوپ حرکت می‌کند که تخمدان‌ها را به رحم متصل می‌سازند. اما اگر زمان‌بندی درست باشد، اسپرم می‌تواند در مسیرش به رحم تخمک را بارور کند. اگر در طول 24 ساعت ترک تخمک از تخمدان باروری رخ ندهد تخمک از بین می‌رود. اسپرم می‌تواند حدود 3 تا 5 روز زنده بماند، بنابراین دانستن اینکه چه زمانی تخمک‌گذاری می‌کنید می‌تواند هم به شما و هم شریک جنسیتان کمک کند که بچه‌دار شوید.
روزهای بارورتر بودن خود را بیابید. به‌طورکلی، بهترین احتمال بارداری زمانی است که رابطه جنسی 1 یا 2 روز پس از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد. اگر یک چرخه منظم 28 روزه دارید، از زمانی که انتظار شروع عادت ماهانه بعدی خود را دارید 14 روز به عقب بشمارید. طوری برنامه‌ریزی کنید که در این بازه زمانی یک روز در میان رابطه جنسی برقرار کنید. برای مثال، یک‌بار در روز 14 ام و یک‌بار دیگر در روز 12 ام.این را به یاد داشته باشید که رابطه جنسی هرروزه تعداد اسپرم مرد را پایین می‌آورد. اگر چرخه قاعدگی شما طولانی‌تر یا کوتاه‌تر است، استفاده از یک محاسبه‌گر تخمک‌گذاری آنلاین می‌تواند به شما کمک کند که روز بارورتر بودن خود را دریابید.
از طریق دما از تخمک‌گذاری خود مطلع شوید.
پس‌ازآنکه بدن شما تخمکی را آزاد می‌کند هورمون پروژسترون برای ساخت و نگه‌داری جداره رحم وارد عمل می‌شود. این هورمون دمای بدن شما را اندکی بالا می‌برد. بنابراین، اگر هر روز صبح پیش از بر خواستن از رخت خواب با استفاده از یک دماسنج دمای بدن خود را اندازه بگیرید می‌توانید از تخمک‌گذاری خود مطلع شوید. می‌توانید این دماسنج‌ها را از داروخانه‌ها خریداری کنید. این دماسنج‌ها گران نیستند، اما ازنظر دقت به‌مانند دیگر شیوه‌های مشخص کردن تخمک‌گذاری نیستند.
از طریق هورمون تخمک‌گذاری را پیش‌بینی کنید. فوران هورمون لوتئینه کننده باعث می‌شود که تخمدان‌ها تخمکی را آزاد کنند. این فوران معمولا 36 ساعت قبل از آزادسازی تخمک رخ می‌دهد. با استفاده از کیت‌های تخمک‌گذاری می‌توانید سطوح هورمون لوتئینه کننده را درون ادرار خود اندازه بگیرید و روز تخمک‌گذاری را مشخص کنید. این کیت‌ها بسیار دقیق و بی‌دردسر هستند و می‌توانید آن‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنید. می‌توانید یک یا دو روز پیش از آنکه انتظار فوران این هورمون را دارید سطح آن را اندازه‌گیری کنید.
آخرین مرحله چرخه ماهانه. در طول نیمه دوم چرخه قاعدگی هورمون پروژسترون وارد عمل می‌شود تا جداره رحم را برای یک تخمک بارورشده آماده سازد. اگر تخمک بارور و کاشته نشده باشد متلاشی می‌شود، سطوح پروژسترون پایین می‌آیند و حدود 12 تا 16 روز بعد تخمک به همراه خون و بافت‌های دیواره رحم از بدن بیرون رانده می‌شوند. به این فرآیند قاعدگی می‌گویند که معمولا 3 تا 7 روز طول می‌کشد.
وزن روی باروری تاثیر می‌گذارد. اگر اضافه‌وزن دارید یا چاق هستید کاهش وزن می‌تواند احتمال بارور شدن شما را افزایش دهد. محققان یک تحقیق دریافتند که زنان دارای توده حجم بدنی (BMI) بالاتر از حد نرمال در مقایسه با زنان دارای توده حجم بدنی نرمال به دو برابر زمان برای باردارشدن نیاز دارند. اما کاهش 5 یا 10 درصدی وزن می‌تواند به نحو چشمگیری تخمک‌گذاری و میزان باروری را افزایش دهد. چاقی می‌تواند منجر به ناباروری و کاهش تستوسترون در مردها شود. وزن بسیار کم نیز می‌تواند منجر به ناباروری شود.
سن شانس بارداری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با افزایش سن، مخصوصا پس از اواسط دهه 30 سالکی خاصیت باروری کاهش می‌یابد. علاوه بر این، افزایش سن احتمال موفقیت درمان‌های باروری را پایین می‌آورد. کارشناس‌ها می‌گویند که اگر سن شما زیر 35 سال است و برای باردارشدن بیش از 12 ماه امتحان کرده‌اید یا اگر سن شما بالای 35 سال است و برای باردارشدن بیش از 6 ماه امتحان کرده‌اید با پزشک خود در مورد این موضوع صحبت کنید.
خاصیت باروری در مردهای مسن‌تر نیز کاهش می‌یابد. تحقیقات نشان می‌دهند که وقتی سن یک مرد بالا می‌رود تعداد اسپرم و حرکت اسپرم او کاهش می‌یابد، همان‌طور که عملکرد جنسی او کاهش می‌یابد. اما برای پدر شدن یک مرد حدی وجود ندارد. نتایج یکی از تحقیق‌ها نشان می‌دهند که یک مرد 45 ساله به بالا وقتی‌که رابطه‌ای را با یک خانم شروع می‌کند به زمان بیشتری برای باردار کردن او نیاز دارد. به‌طورکلی، اگر سن شریک جنسی مذکر شما بالا است با پزشک خود در مورد شیوه‌های افزایش احتمال باروری صحبت کنید.
یک مرد چگونه می‌تواند باروری را تقویت کند.یک مرد می‌تواند با شیوه‌های زیر قدرت باروری خود را افزایش دهد:
• مدیریت استرس
• خودداری از الکل و تنباکو
• حفظ یک وزن مناسب
• خوردن غذاهای سرشار از روی (گوشت قرمز، غلات سبوس‌دار، غذاهای دریایی و تخم‌مرغ)، سلنیوم (گوشت قرمز، غذاهای دریایی، قارچ، غلات و مغزهای برزیلی) و ویتامین E
• خنک نگه‌داشتن بیضه ها—خودداری از حمام گرم و طولانی‌مدت، خودداری از فرورفتن در وان پر از آب گرم و استفاده از سونا چون تعداد اسپرم را کاهش می‌دهند.
درمان‌های ناباروری: شماری از چیزها می‌توانند باعث ناباروری شوند. اولین گام این است که به پزشک خود مراجعه کنید تا دریابید که مشکل از شما یا از همسرتان است. درمان‌های ناباروری شامل داروهای باروری (به‌منظور تحریک تخمک‌گذاری) و لقاح خارج رحمی (‌I- Virto Fertilization: IVF) (برداشتن تخمک‌ها از تخمدان‌ها، بارور کردن آن‌ها و کاشتن آن‌ها در رحم) است.
تست‌های بارداری خانگی چگونه کار می‌کنند. تست‌های بارداری خانگی وجود هورمون حاملگی معروف به hCG را در ادرار شما بررسی می‌کنند. وقتی‌که یک تخمک بارورشده در رحم شما کاشته می‌شود بدن شما شروع به ترشح این هورمون می‌کند. بعضی از این تست‌ها قادرند که حتی تا پنج روز پیش از نداشتن عادت ماهانه اول بارداری شما را پیش‌بینی کنند.
5 نشانه اولیه بارداری
• دچار عادت نمی‌شوید.
• اغلب اوقات نیاز به دفع ادرار دارید.
• به‌آسانی خسته می‌شوید.
• صبح هنگام یا در تمام طول روز احساس حالت تهوع دارید.
• سینه‌های شما بزرگ‌تر و نرم‌تر می‌شوند.سپید
WebMD
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: