کد خبر: ۱۵۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۱۷ تير ۱۳۹۶ - 2017July 08
شایع‌ترین اشعه‌ای که مادران باردار نباید در معرض آن قرار بگیرند، اشعه ایکس است. علاوه بر اشعه ایکس، زنان‌باردار باید از قرار گرفتن مستقیم در معرض اشعه‌های‌موبایل و تابش‌های هسته‌ای اجتناب کنند.
شفاآنلاین>سلامت>بحث تاثیر آلاینده‌ها بر ناباروری دو جنبه کلی دارد. در نخستین جنبه مادران باردار در معرض این تشعشعات هستند و در دومین حالت به این دلیل که همه افراد اعم از زن و مرد در معرض این موج قرار می‌گیرند احتمال ناباروری در هر دو زیاد می‌شود، طوری که یکی از عوامل اصلی ناباروری زوج‌ها در ایران اعم از زن و مرد وجود تشعشعات متعدد و زیانبار است.

به گزارش شفاآنلاین،مادران باردار وقتی در معرض این تشعشعات قرار می‌گیرند با آسیب‌هایی نظیر سقط و مرده‌زایی مکرر مواجه می‌شوند که آمار آن در کشور روند صعودی دارد. سال91، رئیس مرکز تحقیقات سلولی کشور از افزایش سقط جنین و بارداری خارج از رحم در دو سال 90 و 91 خبر داد و گفت: بر اساس آمار مراجعان به بیمارستان، طی دو سال اخیر، آمار سقط جنین غیر‌عمدی 5/3‌درصد و آمار بارداری خارج رحم حدود دو‌درصد افزایش یافته است. ابوطالب صارمی افزود: تشعشعات در اطراف محیط زندگی در قالب آلودگی‌های صوتی یا پارازیت‌ها می‌توانند، روی سیستم اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک بدن و به ویژه روی لوله‌های رحمی تاثیر منفی داشته و سبب حرکت‌های نامنظم دودی لوله‏‏‌ها برای انتقال جنین به داخل رحم شوند. در این صورت رشد جنین در داخل لوله‏‏‌های رحمی (جای رحم) موجب حاملگی خارج از رحم می‌شود که در صورت تاخیر در مراجعه یا تشخیص دیرهنگام خطر مرگ سریع را برای مادر به همراه دارد. او اظهارداشت: وزارت بهداشت تاکنون گزارشی درباره تاثیر امواج الکترومغناطیس(Electromagnetic waves) بر سلامت انسان منتشر نکرده است، اما متخصصان گروه‏‏‌های مختلف پزشکی همچنان در مورد آثار این امواج روی سلامت مردم هشدار می‏‏‌دهند. علاوه براین، تشعشعات هوای آلوده از آلودگی‌شیمیایی به آلودگی‌طبیعی تغییر ماهیت داده و گرد و غبار همچنان شرایط ‌نامساعدی را برای شهروندان از جمله مادران‌باردار ایجاد می‌کند.

تفاوت میان مرده‌زایی و سقط جنین

سقط به از دست رفتن جنین به هر علت قبل از هفته بیستم با وزن زیر ۵۰۰ گرم و مرده‌زایی به فوت جنین در رحم پس از هفته بیستم در وزن بالاتر از ۵۰۰ گرم گفته می‌شود. مرده‌زایی به این معناست که یک نوزاد بدون هیچ‌نشانه‌ای از زندگی در زمان به دنیا آمدن یا بعد از 24 هفتگی مرده به دنیا می‌آید. غیر‌منتظره است که یک نوزاد در طول به دنیا آمدن بمیرد، اما با وجود غیرمعمول بودن مرده‌زایی امکان آن وجود دارد و در میان افراد جامعه نادر نیست.

تاثیر تشعشعات بر انسان و مادران باردار

امواج الکترومغناطیسی، امواجی هستند که مردم آن را حس نمی‌کنند اما عوارض متعددی روی آنان می‌گذارند و سبب سردرد، بی حوصلگی، عصبانیت، بی قراری و افسردگی در آنها می‌شوند. استرس، آلودگی هوا و تغذیه نامناسب عوامل اصلی بارداری خارج از رحم در جوامع شهری است و به نظر می‌رسد، آنچه سبب افزایش ناگهانی بارداری‌های خارج از می‌شود، تاثیر امواج پارازیت است.

تشعشعات خطرناک برای مادران باردار

شایع‌ترین اشعه‌ای که مادران باردار نباید در معرض آن قرار بگیرند، اشعه ایکس است. علاوه بر اشعه ایکس، زنان‌باردار باید از قرار گرفتن مستقیم در معرض اشعه‌های‌موبایل و تابش‌های هسته‌ای اجتناب کنند. هر چند اشعه، بدون وزن، بی بو و نامرئی است، اما در حقیقت، یک انرژی در قالب امواج با ذرات کوچک است که می‌تواند بر جنین اثر کند و نقایص جنینی ایجاد کند. اشعه‌های قوی مانند اشعه ایکس، گاما، آلفا و بتا توانایی تغییر در اتم‌ها را دارند. بنابراین می‌توانند با تاثیر بر سلول‌های‌جنینی، مشکلات ‌ساختاری را در جنین در حال رشد ایجاد کنند. حساس‌ترین زمان برای ابتلای جنین به مشکلات و بیماری‌ها، از ابتدای حاملگی تا حدود 15 هفته پس از بارداری است.آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: