کد خبر: ۱۵۸۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۱۵ تير ۱۳۹۶ - 2017July 06
پس از حواشی به وجود آمده درباره انتشار گزارش دیده‌بان عدالت و شفافیت درباره مشکلات حوزه دارویی کشور، احمد توکلی رئیس هیات مدیره این سازمان مردم‌نهاد، در یادداشتی به شفاف‌سازی در این رابطه پرداخت.
شفاآنلاین>سلامت>آقای دکتر زارع‌نژاد مشاور وزیر از طرف وزارتخانه پیشنهاد کرد که ما به جای ارائه گزارش به افکار عمومی از راه مذاکره با وزیر جهت اصلاحات لازم در بخش دارو به تفاهم برسیم.

 پس از حواشی به وجود آمده درباره انتشار گزارش دیده‌بان عدالت و شفافیت درباره مشکلات حوزه دارویی کشور، احمد توکلی رئیس هیات مدیره این سازمان مردم‌نهاد، در یادداشتی به شفاف‌سازی در این رابطه پرداخت.

در این یادداشت آمده است:

روز سه شنبه وقتی یکی دو نفر از مدیران دیده بان از تحلیل تخریبی برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های دو جناح نمونه‌هایی را نقل و از نتایج مراوده دیده‌بان و دکتر هاشمی وزیر وزارت بهداشت اظهار نگرانی کردند، مطلبی را خطاب به همکارانم نوشتم که با اصلاحاتی متن زیر شده است:

«دوستان سلام. اگر چند نکته را با هم ببینید، تلقی احتمالاً عوض می‌شود.

یکم. وقتی عصر یکشنبه ۱۱ تیر اعلام شد که روز بعد آقای دکتر نادران عضو هیئت مدیره و کارشناسان مردمیِ خبره دارو، نتایج تحقیق و بررسی‌های دیده بان شفافیت و عدالت را در نشست رسانه‌ای اعلان می‌کنند، شب، آقای دکتر زارع‌نژاد مشاور وزیر از طرف وزارتخانه پیشنهاد کرد که ما به جای ارائه گزارش به افکار عمومی(Public Opinion) از راه مذاکره با وزیر جهت اصلاحات لازم در بخش دارو به تفاهم برسیم. من با همه اعضای هیئت مدیره تماس گرفتم، همه آنانی که صحبت با آنها ممکن شد که اکثریت هیئت بودند، موافق بودند که پیشنهاد را بپذیریم. علت این بود که رد پیشنهاد مفاهمه و انجام نشست رسانه‌ای، به معنی لجاجت و میل به افشاگری بود، که دأب و روش ما نیست.

در حالی که قبول، لااقل سه مزیت داشت: یکی این که نشانه نقش مؤثر سازمان‌های مردم نهاد است؛ دوم، الگوی تفاهمی در مبارزه با فساد ارائه می‌دهد و سوم این که عقلانی بودن حرکت دیده‌بان را نشان می‌دهد.

دوم. این استدلال هم ارائه می‌شد: نتیجه نشست یکی از دو حالت می‌تواند باشد یا همه پیشنهادهای ما پذیرفته می‌شود که صورت جلسه مشترک منتشر می‌گردد و ضمن اصلاح امور، رئوس سوء جریانات برای مردم آشکار می‌گردد که نفع و آرامش خاطر مردم و آگاهی آنان، هردو را همراه دارد؛ و اگر تفاهم برقرار نشود، ما با انتشار کل گزارش از پشتیبانی افکار عمومی برای قبولاندن پیشنهادها بهره می‌گیریم و مسئولیت وزیر نیز سنگین‌تر می‌شود.

سوم. ممکن است از نظر سیاسی در آستانه تشکیل دولت، در بهترین حالت با بیشترین نفع برای مردم، برای وزیر هم آبرویی بشود. این هم حق است. چرا از این فضیلت خوشحال نباشیم؟ بالاخره بین وزیری که حرف حق را می‌پذیرد و وزیری که تکبر می‌ورزد و بی اعتنایی می‌کند باید فرقی باشد.

چهارم. برای آن که حق مردم برای برخورداری از شفافیت، حداکثر شود، در انتهای بیانیه‌ای که صبح دوشنبه برای تعویق نشست رسانه‌ای و شرح علل قبول مذاکره صادر شد، تصریح گردید که حق اعلان گزارش دیده بان شفافیت و عدالت در صورت عدم تفاهم کامل برای طرفین قابل احترام است.

پنجم. می‌ماند کم‌لطفی یا بدجنسی برخی رسانه‌ها در متهم کردن دیده‌بان به ساخت‌وپاخت که در هریک از حالات محتمل یک هفته بیشتر به روشن شدن و یا پشیمانی آنان باقی نمی‌ماند.

ششم. جلسه نخست که همان دوشنبه شب در دفتر وزیر تشکیل گردید، به بررسی بخشی از گزارش دیده بان دربارهٔ سوء استفاده در بخش دارو گذشت، نه تنها به قضاوت دوستان ما، بلکه برادری که دوست مشترک من و دکتر نادران و دکتر هاشمی وزیر است و به دعوت وزیر در جلسه حاضر بود، قضاوتش این بود که گزارش کاملاً محکم و متقن بود به طوری که به تعبیر وی موضوع را برای آقای وزیر جا انداخت تا جایی که بدان تصریح کرد. انشاءالله صبح یکشنبه کار به بهترین نتایجی که بیشترین نفع را برای مردم دارد برسد.

اما کلام آخر کلام خداست که فرمود إِنَّ اللَّهَ یُدَافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لَا یُحِبُّ کُلَّ خَوَّانٍ کَفُورٍ - قطعاً خداوند از کسانی که ایمان آورده‌اند دفاع می‌کند زیرا خدا هیچ خیانتکار ناسپاسی را دوست ندارد (حج ۳۸). پس با چنین مدافعی، اگر ما به حق عمل کنیم جای هیچ نگرانی نیست.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: